Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:09, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Mycket fin bild.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

56:an skrev: idag
Olika dygnsrytm ser jag.... 8)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

när man väl börjat använda oljan så åldras den så man bör byta en gång om året även om inte kört 1000 mil eller vad det nu kan vara på en amazon.
den här oljan från swedol använder jag i mina vanliga bilar. typ sierra med DOHC motor t.ex.
jag lyckades inte länka till bara den oljan utn kopierade det som stod på sidan.



Swedol Delsyntet SAE 10W-40.
Syntetiskt baserad motorolja för året-runt-bruk. För 4-taktsbensin- eller diesel-motorer i personbilar.
Specifikation: API SJ/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2.


Art.nr Volym Pris
OF-1112004 4 liter 196,25


erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

i mitten på 80-talet hade fiat egen specialglykol. men då var den röd.
1,7 och 1,85 liters motorerna som satt i första 99orna behöver ochså glykol som inte fräter på billig? gjutaluminium.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:06, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

För trött nu det får bli imornn istället :offtobed:
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Jag har den uppfattningen att motoroljan (och filtret) skall bytas en minst gång om året även om körsträckan är kort om man vill vara snäll mot sin motor. Anledningen är att tillsatserna i oljan bryts ner och oljan förlorar då de egenskaper som den ursprungligen hade och därmed får man ett avsevärt ökat motorslitage.

Alla motoroljor är i grunden mineroljor men man har förändrat oljans egenskaper genom att tillsätta olika tillsatser för att uppnå de egenskaper hos oljan som man eftersträvar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

har du gammal olja på lager så ska du leta efter en olja med API-klassning SF.
den innehåller en speciell tillsats som är speciellt bra mot B18/B20s akilleshäl. nerkörda kamaxlar. om jag minns rätt var det zink.
senare tvingades man ta bort tillsatsen för att klara avgasutsläpp när det blev hårdare krav.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:05, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:05, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar