Frågor om flakmoped / tvåväxlad Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brillan

Frågor om flakmoped / tvåväxlad Sachs

Inlägg av brillan »

Hallå vänner,

Här är en nolla till mopedist som med stor lycka köpt sig en flakmoped cirka 1960-tal (min första moppe). Den är renoverad och i fungerande bruksskick, går igång på första trampet och puttrar i allmänhet på fint.

Skulle först vilja ha lite hjälp med att identifiera motorn/modellen. Är som sagt en tvåväxlad Sachs med trampor och ställbart munstycke. Den här en såndär modellskylt, men dumt nog fotograferade jag inte av den och är på annan ort nu ett tag. Tror den var märkt med "50" i alla fall. Bifogat bild på motorn längst ner.

Ev. motorproblem 1
Motorn kämpar sig upp från våra branta backar med lite tramphjälp, men ibland under väldigt lätta uppförsbackar, ni vet sådana man känner mer än vad man ser dem, och som visserligen kan bara rätt sega, upplever jag motorn som väldigt svag, som om den bör ha lite mer att ge i proportion till lutningen. Jag vet att denna motor knappast är ett kraftpaket, men tycker det känns lite lustigt att på en flakmoped utan last kunna bli omcyklad av en trehjuling i minsta lilla uppförsbacke.

Motorproblem 2
Två-tre gånger har jag upplevt mitt under en körning i tvåans växel på plan mark att motorn plötsligt varvar ner. Jag trampar på och försöker gasa upp den, och motorn drar igång igen, bara för att ögonblickligen gå ner igen, varav processen upprepas tills att jag ger upp. Dessa gånger har jag satt på reservtanken på bensinkranen, mest för att det är en spak på moppen som gör någonting, startat upp igen och kunnat köra på som vanligt. Tyvärr inte undersökt bensintillförseln mer, kollat filtret etc., för visst låter det som om det ska vara något sådant? (Har haft full tank när detta hänt).

Jag kör ca 2,5% tvåtaksolja (mineral) i tanken – är detta vettigt?

Som jag fattat det ska det dessutom finnas olja att smörja växellådan? Är detta någon jag bör ha koll på?

Ja, som ni märker är jag inget proffs direkt, så tacksam för svar!

Bild på motorn: http://www.forumbilder.se/CFG03/bild
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

ser att du har luftkyld motor o inte fläktkyld som dem skall ha. mindre risk med fläktkyld att den nyper av värmen. kan ju hända att den är drevad för vanlig 2 hjulig moppe som den suttit på från början och de kan ju göra den lite seg o slö.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

dom där cylindrarna är slöa, även om det skulle vara en 1,0 hästars cylinder.
men det är ju bara att läsa på och göra sin hemläxa. sen en grundlig felsökning.
jim lundbergs bok:Stora Tvåtaktsboken kanske kan vara nåt.

erlan
Skriv svar