Har en flakmoped som det sitter en tre (fot) växlat kick motor på. Motorn verkar vara i bra maskinellt skick. Jämn fin tomgång, startar på första kicken och går mycket fint. MEN, bara i 30-32! Jag skulle vilja få upp farten lite mera, inte mycket. En marshfart på 38 - 42 vore trevligt. Vad är det enklaste (läs billigaste) jag kan göra? Funderar även på drevning. Optimala vore att köra i 35 på relativt lågt varv. Men om vi börjar med trim.
Jag skulle tro att grejerna som sitter på nu är original. Har inte haft bort något ännu då jag åker varje dag på min pärla. Kan man se externt på motorn om nått är gjort eller utbytt?
Enda jag vet är att det är ställbart munstycke på den. Förgasaren står det Bing på.
Hedberg skrev:Har en flakmoped som det sitter en tre (fot) växlat kick motor på. Motorn verkar vara i bra maskinellt skick. Jämn fin tomgång, startar på första kicken och går mycket fint. MEN, bara i 30-32! Jag skulle vilja få upp farten lite mera, inte mycket. En marshfart på 38 - 42 vore trevligt. Vad är det enklaste (läs billigaste) jag kan göra? Funderar även på drevning. Optimala vore att köra i 35 på relativt lågt varv. Men om vi börjar med trim.
Jag skulle tro att grejerna som sitter på nu är original. Har inte haft bort något ännu då jag åker varje dag på min pärla. Kan man se externt på motorn om nått är gjort eller utbytt?
Enda jag vet är att det är ställbart munstycke på den. Förgasaren står det Bing på.
Mvh Jonas
Jag skulle nog börja med en lite grundservice.
Ta av cylindern och kolla hur ringarna verkar, byt ringar och eventuellt kolven om de verkar slitna.
Dåligt komp sänker en redan svag maskin ganska effektivt.
När du har av cylindern så kollar du så att inte avgasporten är igensotad och har en minskad area vilket också påverkar effekten markant.
Resten av avgassystemet sotar du ur samtidigt så vet du att andningsvägarna är fria.
Skulle det inte ge någon skillnad finns det ju lite lika cylindrar att montera, membrancylindrarna är ju populära bland dom som vill ha bottenregister vilket borde passa din flaka.
Skulle behöva lite hjälp. Jag har jackat ur kolven (vid insuget) Tog ca 4 mm från det befintliga urtaget, som var va 3 - 4 mm. Original?
Hur som, slängde ihop grejerna. Upplevet ingen större skillnad alls, kanske lite bättre vrid men det kan vara inbillning. MEN, motorn har blivit sjukt svårstartad efter ingreppet. Springer jag så går det hyffsat, men nästan omöjligt att kicka. Detta kom i direkt anknytning till kolv jobbet.
Hedberg skrev:Skulle behöva lite hjälp. Jag har jackat ur kolven (vid insuget) Tog ca 4 mm från det befintliga urtaget, som var va 3 - 4 mm. Original?
Hur som, slängde ihop grejerna. Upplevet ingen större skillnad alls, kanske lite bättre vrid men det kan vara inbillning. MEN, motorn har blivit sjukt svårstartad efter ingreppet. Springer jag så går det hyffsat, men nästan omöjligt att kicka. Detta kom i direkt anknytning till kolv jobbet.
Tips?
Med vänlig hälsning Jonas
med så pass stor lucka som 8mm så kan det nog mycket väl bli så.
Stora kolvjack leder ibland enligt mina erfarenheter till svårstartad motor särskilt när den är varm.