Växelproblem Sachs 50 LS
Växelproblem Sachs 50 LS
Hej
Vill börja med att säg att jag försökt att söka, men rudis som man är, har jag lite svårt för att veta exakt vad som är fel och vad jag ska söka på.
Jag köpte en flaka i början på September och införlivade därmed en gammal pojkdröm. När jag var femton hade jag en DBS Panther som var min stora kärlek, men tyvärr blev stulen. Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn och jag såg direkt släktskapet till drömmopedens motor. Trots att jag var med om flera haverier under moppeåldern, har jag inte stött på det problem som nu uppstod, redan tre dagar efter inköpet av flakan.
Efter en lång tur med två granna damer på flaket i solskenet på småvägar ute på landet, har vi inte mer än ett tjugotal meter kvar till huset när det helt plötsligt inte går att få i någon växel. Först felsöktes kopplingen, då symptomen var att den "högg" när man försökte växla. Men kopplingen var korrekt justerad och efter ett par växelförsök till visades inga huggningstendenser mer, växelhandtaget var helt "livlöst".
Efter lite googlande vid hemkomst angavs orsaken, att drevet kunde lossnat från utgående axel, åt andra med liknande problem. När jag nu i helgen åter får tid att undersöka saken, ser jag att drevet sitter fast, rejält fast, så det är inte orsaken. Växelförarpinnen som går in i axeln däremot är helt slapp och låter sig dras in och ut ur motorns växellåda utan motstånd, eller kännbara "hack". Något jag gissar är fel. Om jag inte minns helt tokigt, går det inte heller längre att "cykla" med mopeden, vilket oroar mig att tro att något inne i växellådan rasat, men kanske kan det vara så att den helt sonika fastnat i neutral?
Jag skulle således vilja ha några kvalificerade gissningar på vad felet kunde vara och även förslag på bot. Jag har läst någonstans att stången kan vibrera loss från gängorna på från den växelkil den sitter fast i inne i lådan och att man kanske kan lyckas att få fast den igen utan att dela motorn. Men såvitt jag kan minnas går inte pinnen att dra ut helt och hållet, vilket, om det stämmer, skulle falsifiera denna teori.
Moppen står på mitt lantställe och jag kan bara åka dit sporadiskt, så jag överväger faktiskt att skruva ner motorn och meka med den här hemma på köksbordet om vardagskvällarna om det är något större som behöver göras. Kvinnan i mitt hushåll har inget att invända mot det, och här har jag tillgång till internet och all kunskap. Lite småtrim för att orka uppför backarna kommer såklart successivt efter detta, nu vill jag bara veta att det går att åka och en trehjuling är ju det enda "säkra" sättet att ta sig fram på moped när snön ligger i vinter.
Vill börja med att säg att jag försökt att söka, men rudis som man är, har jag lite svårt för att veta exakt vad som är fel och vad jag ska söka på.
Jag köpte en flaka i början på September och införlivade därmed en gammal pojkdröm. När jag var femton hade jag en DBS Panther som var min stora kärlek, men tyvärr blev stulen. Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn och jag såg direkt släktskapet till drömmopedens motor. Trots att jag var med om flera haverier under moppeåldern, har jag inte stött på det problem som nu uppstod, redan tre dagar efter inköpet av flakan.
Efter en lång tur med två granna damer på flaket i solskenet på småvägar ute på landet, har vi inte mer än ett tjugotal meter kvar till huset när det helt plötsligt inte går att få i någon växel. Först felsöktes kopplingen, då symptomen var att den "högg" när man försökte växla. Men kopplingen var korrekt justerad och efter ett par växelförsök till visades inga huggningstendenser mer, växelhandtaget var helt "livlöst".
Efter lite googlande vid hemkomst angavs orsaken, att drevet kunde lossnat från utgående axel, åt andra med liknande problem. När jag nu i helgen åter får tid att undersöka saken, ser jag att drevet sitter fast, rejält fast, så det är inte orsaken. Växelförarpinnen som går in i axeln däremot är helt slapp och låter sig dras in och ut ur motorns växellåda utan motstånd, eller kännbara "hack". Något jag gissar är fel. Om jag inte minns helt tokigt, går det inte heller längre att "cykla" med mopeden, vilket oroar mig att tro att något inne i växellådan rasat, men kanske kan det vara så att den helt sonika fastnat i neutral?
Jag skulle således vilja ha några kvalificerade gissningar på vad felet kunde vara och även förslag på bot. Jag har läst någonstans att stången kan vibrera loss från gängorna på från den växelkil den sitter fast i inne i lådan och att man kanske kan lyckas att få fast den igen utan att dela motorn. Men såvitt jag kan minnas går inte pinnen att dra ut helt och hållet, vilket, om det stämmer, skulle falsifiera denna teori.
Moppen står på mitt lantställe och jag kan bara åka dit sporadiskt, så jag överväger faktiskt att skruva ner motorn och meka med den här hemma på köksbordet om vardagskvällarna om det är något större som behöver göras. Kvinnan i mitt hushåll har inget att invända mot det, och här har jag tillgång till internet och all kunskap. Lite småtrim för att orka uppför backarna kommer såklart successivt efter detta, nu vill jag bara veta att det går att åka och en trehjuling är ju det enda "säkra" sättet att ta sig fram på moped när snön ligger i vinter.
Senast redigerad av kee den 26 sep 2013, 09:37, redigerad totalt 1 gång.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...

antagligen har pinnen gängat ur sig, men jag har ochså sett växelkilar som gått i två delar.vad det än är så måste du bort med kopplingskorgen och förmodligen växelkåpan.
när du fåt bort kopplingskorgen så kan du lysa in i växelaxeln (laserpekare är bra att lysa in i små hål med.) då kan du troligen se vad som hänt och peta kilen i läge så du får stången att ta gäng. orginal är stången nitat på baksidan av kilen.
har varit med om att jag fått hålla motorn ovanför huvudet för att kilen ska ramla rätt och lägga sig tillrätta, sen lägga ner motorn och skruva i stången.
erlan
när du fåt bort kopplingskorgen så kan du lysa in i växelaxeln (laserpekare är bra att lysa in i små hål med.) då kan du troligen se vad som hänt och peta kilen i läge så du får stången att ta gäng. orginal är stången nitat på baksidan av kilen.
har varit med om att jag fått hålla motorn ovanför huvudet för att kilen ska ramla rätt och lägga sig tillrätta, sen lägga ner motorn och skruva i stången.
erlan
Tack för svaret. Men är det värt det då? Att hålla på och skaka på motorn, som om man tappat ett plektrum i gitarren? Eller är det tillräckligt enkelt att montera bort växelkåpan när man ändå har den lös att det känns som det bättre alternativet? Jag har aldrig delat på en moppemotor så jag vet inte om det finns några kritiska "nybörjarmissar" man råkar ut för, dolda skruvar, specialverktyg eller liknande. Men jag förstår att frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men lite inflikningar i ämnet vore ändå tacknämligt.
Senast redigerad av kee den 26 sep 2013, 09:37, redigerad totalt 1 gång.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...

jag har nu alldrig sagt att du ska skaka motorn.
motorn ovanför huvudet liggand på sidan för att kilen ska ramla rätt.
lysa och petaden i läge.
när du skrev "Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn" så utgick jag från att det inkluderade en och annan klyvning med ramlagerbyte.
annars finns en annan regel: det man inte kan ska man helst låta bli.
på raketsports hemsida finns sprängskisser och verkstadshandböcker att studera. vill du ha verkstadshandboken på papper så finns det en som säljer nytryck på tradera. visserligen bara på fotväxlade motorn,men allt vesäntligt är lika.
erlan
motorn ovanför huvudet liggand på sidan för att kilen ska ramla rätt.
lysa och petaden i läge.
när du skrev "Under alla de mil jag avverkade på DBSen kom jag att bli alltmer bekant med Sachsmotorn" så utgick jag från att det inkluderade en och annan klyvning med ramlagerbyte.
annars finns en annan regel: det man inte kan ska man helst låta bli.
på raketsports hemsida finns sprängskisser och verkstadshandböcker att studera. vill du ha verkstadshandboken på papper så finns det en som säljer nytryck på tradera. visserligen bara på fotväxlade motorn,men allt vesäntligt är lika.
erlan
Okej, jag tackar för svaren och förtydliganden. Min främsta devis i livet är att hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite och jag har lärt mig mycket på det viset, det är inte alltid poletten trillar ner på första försöket.
Att vara "bekant" är ju lite subjektivt uttryckt och jag förstår att det kan tolkas som att man drömmer om sprängskisser om man är sån. Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig, ville väl mest dela med mig av min kärlek för Sachsmotorer. Som femtonåring kom jag aldrig så långt att jag klöv motorn, men någon förgasarrenovering blev det och en och annan växeljustering kanske (jag minns inte så tydligt vad jag höll på med). Sen dess har jag främst mekat bilar och även om jag känner mig osäker på om jag kan få till just detta vet jag att jag brukar kunna lösa de flesta mekaniska/elektriska problem.
Jag har sedan internets tillkomst i mitt liv, lärt mig att man kan få mycket nyttiga råd från mer erfarna mekaniker, utöver det som går att läsa sig till i litteraturen. Sprängskisserna på motorn är utskrivna och de är ju bra för att se vad som hänger ihop, men det kan ibland vara svårt att få en riktig översikt. Jag ska följa era råd, återkommer när jag haft tid och möjlighet att skruva av motorn från ramen, kanske är lika bra att ta det där med "trim" på samma gång?

Att vara "bekant" är ju lite subjektivt uttryckt och jag förstår att det kan tolkas som att man drömmer om sprängskisser om man är sån. Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig, ville väl mest dela med mig av min kärlek för Sachsmotorer. Som femtonåring kom jag aldrig så långt att jag klöv motorn, men någon förgasarrenovering blev det och en och annan växeljustering kanske (jag minns inte så tydligt vad jag höll på med). Sen dess har jag främst mekat bilar och även om jag känner mig osäker på om jag kan få till just detta vet jag att jag brukar kunna lösa de flesta mekaniska/elektriska problem.
Jag har sedan internets tillkomst i mitt liv, lärt mig att man kan få mycket nyttiga råd från mer erfarna mekaniker, utöver det som går att läsa sig till i litteraturen. Sprängskisserna på motorn är utskrivna och de är ju bra för att se vad som hänger ihop, men det kan ibland vara svårt att få en riktig översikt. Jag ska följa era råd, återkommer när jag haft tid och möjlighet att skruva av motorn från ramen, kanske är lika bra att ta det där med "trim" på samma gång?

Senast redigerad av kee den 26 sep 2013, 09:35, redigerad totalt 1 gång.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...

hahaha själv är jag pinnsmal men har problem med att mina mopeder går för saktaCobra5000 skrev:Inte helt självklart det där med viktkompensering, hur mycket jag än äter och sväller ut så kommer jag inte ner i 30km/hBraxmatte skrev:Nej nej trimma är enigt lag förbjudetkee skrev: kanske är lika bra att ta det där med "trim" på samma gång?![]()
Vi kör med viktkompensering (mer eller mindre)

NV 1127
Att trimma när man har körkort och bil känns ungefär lika "farligt" som att palla äpplen. Nu menar jag främst inte att jag ska köra så mycket snabbare, en flakmoped är en fartupplevelse redan i trettio knyck, jag är mest ute efter att orka uppför backarna med last på flaket. Vare sig det är granna damer eller en säck med gödsel så känns det trist att vara nere i gånghastighet i uppförsluten. Däremot blir jag upprört bestört över de ynglingar som åker runt på sina plastfyrtaktare, två eller flera, utan hjälm och överskrider hastighetsbestämmelserna i tät stadstrafik.
Själv tänkte jag kanske, reed-cylinder, 12-mm förgasare och ett 13-kugg, borde bli lagom, eller?
Själv tänkte jag kanske, reed-cylinder, 12-mm förgasare och ett 13-kugg, borde bli lagom, eller?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...

Jag med.kee skrev:Däremot blir jag upprört bestört över de ynglingar som åker runt på sina plastfyrtaktare, två eller flera, utan hjälm och överskrider hastighetsbestämmelserna i tät stadstrafik.
Hörde nyss om en 15-åring här i kommun som körde 80 på 50-väg och blev stoppad av polisen. 3800:- i böter och inget lämp förrän 21år.
Han kan dock trösta sig med att han inte hann köra på någon.
bötesbeloppet stämmer nog, jag hade för mig det var ännu högre böter för 30km för fort. själva trimmningen var 30 dagsböter på -70talet a 5kr om man inte hade inkomst.
man är ju med i "klubben"
däremot var det inget problem ett år senare att få lämp.
och eftersom man inte vet vad den spärrtiden blir förrän man sökt körkortstillstånd så tror jag inte på den delen av historien.
och får nån vänta 6 år har han nog gjort nåt mer dumt.
försöka åka ifrån polisen är jämnställt med smitning om man misslyckas.
och skulle man åka dit en gång till för olovlig körning som brotten egentligen heter så kan jag tro på 6 år spärrtid.
en kille i en paralellklass åkte dit för 1 (en) kugg drevat medan han höll på att ta mc kort, han fick vänta 4 månader om jag minns rätt.
erlan
man är ju med i "klubben"
däremot var det inget problem ett år senare att få lämp.
och eftersom man inte vet vad den spärrtiden blir förrän man sökt körkortstillstånd så tror jag inte på den delen av historien.
och får nån vänta 6 år har han nog gjort nåt mer dumt.
försöka åka ifrån polisen är jämnställt med smitning om man misslyckas.
och skulle man åka dit en gång till för olovlig körning som brotten egentligen heter så kan jag tro på 6 år spärrtid.
en kille i en paralellklass åkte dit för 1 (en) kugg drevat medan han höll på att ta mc kort, han fick vänta 4 månader om jag minns rätt.
erlan