Fasta munstycken - sachs
Fasta munstycken - sachs
Hej!
Vet någon här någon som säljer fasta munstycken till sachs löst? Jag har pratat med ett par återförsäljare av sachsdelar men de säger att de endast säljer fasta munstycken med förgasarna de säljer och alltså inte löst. Vet ni för övrigt vilken storlek som vore lämplig till, säg 3,5 med 12mm? Jag har för mig att 76 är passande i 60cc med 17mm..
Mvh
Vet någon här någon som säljer fasta munstycken till sachs löst? Jag har pratat med ett par återförsäljare av sachsdelar men de säger att de endast säljer fasta munstycken med förgasarna de säljer och alltså inte löst. Vet ni för övrigt vilken storlek som vore lämplig till, säg 3,5 med 12mm? Jag har för mig att 76 är passande i 60cc med 17mm..
Mvh
Okej, ska kolla med dem!
Jo därför att jag finner risken för att köra på för snål blandning med ställbart är lite för stor.. Eller misstar jag mig totalt nu? För när han varvar som bäst går han ju egentligen lite för snålt. Detta påverkar ju inte bara cylinder och kolv utan även smörjningen till ram- och vevlager, har ingen vidare lust att skära allt detta på grund av att jag velat åka lite fortare...
Jo därför att jag finner risken för att köra på för snål blandning med ställbart är lite för stor.. Eller misstar jag mig totalt nu? För när han varvar som bäst går han ju egentligen lite för snålt. Detta påverkar ju inte bara cylinder och kolv utan även smörjningen till ram- och vevlager, har ingen vidare lust att skära allt detta på grund av att jag velat åka lite fortare...
Om du justerar munstycket rätt en gång och låter bli att röra det sedan så är det inga problem!
Har ett stort antal Sachs moppar och alla är med Ställbart förutom Ekf motorerna.....
Och jag plågar dom rätt så hårt när jag kör dom & det är ofta & mycket!
Är du med grabbarna och åker på Söndagarna vid Ok Gustavsberg!?
Har ett stort antal Sachs moppar och alla är med Ställbart förutom Ekf motorerna.....
Och jag plågar dom rätt så hårt när jag kör dom & det är ofta & mycket!
Är du med grabbarna och åker på Söndagarna vid Ok Gustavsberg!?
Ja verkligen!
Målet är ju att få ordning på sachsmotorn så att man kan hänga med fler gånger i vår! Har lagt upp en annan tråd med frågor kring renovering av sachsen som ska omfatta shimsning och åtgärdande av ryckande 2:a... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att shimsa lådor så det vore faktiskt lite skönt om någon kunde göra just det för en liten slant. Snackade med Bengt och Håkan i köttet sist och de sa att jag skulle kontakta OK-Ove ang. just det men fick aldrig chansen..
Funderar nästan på om man inte ska ta och slå till på denna http://www.rnmotor.eu/mopedermotorer/sa ... -kick.html
och ha den andra som ett längre projekt tillsvidare... Priset på att renovera den nuvarande ligger väl runt samma prislapp.
Förhoppningsvis ses vi väl i vår då!
Målet är ju att få ordning på sachsmotorn så att man kan hänga med fler gånger i vår! Har lagt upp en annan tråd med frågor kring renovering av sachsen som ska omfatta shimsning och åtgärdande av ryckande 2:a... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att shimsa lådor så det vore faktiskt lite skönt om någon kunde göra just det för en liten slant. Snackade med Bengt och Håkan i köttet sist och de sa att jag skulle kontakta OK-Ove ang. just det men fick aldrig chansen..
Funderar nästan på om man inte ska ta och slå till på denna http://www.rnmotor.eu/mopedermotorer/sa ... -kick.html
och ha den andra som ett längre projekt tillsvidare... Priset på att renovera den nuvarande ligger väl runt samma prislapp.
Förhoppningsvis ses vi väl i vår då!
Och genomgången innebär vadå? står ju inte vad som är bytt, jag hade nog frågat innan jag slog till.JMolin skrev:Ja verkligen!
Funderar nästan på om man inte ska ta och slå till på denna http://www.rnmotor.eu/mopedermotorer/sa ... -kick.html
och ha den andra som ett längre projekt tillsvidare... Priset på att renovera den nuvarande ligger väl runt samma prislapp.
Förhoppningsvis ses vi väl i vår då!
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Självklart! Finns ju risk att samma problem med växeln finns där..Johan Lat skrev:Och genomgången innebär vadå? står ju inte vad som är bytt, jag hade nog frågat innan jag slog till.JMolin skrev:Ja verkligen!
Funderar nästan på om man inte ska ta och slå till på denna http://www.rnmotor.eu/mopedermotorer/sa ... -kick.html
och ha den andra som ett längre projekt tillsvidare... Priset på att renovera den nuvarande ligger väl runt samma prislapp.
Förhoppningsvis ses vi väl i vår då!
http://www.mopedparts.de/index.php/cat/ ... 1-SSB.html
men har du bara en högklassig olja tror jag inte det är någon fara att köra maxmager blandning. och för hög tändning vill jag påstå är en större fara för kolven, än bränsleblandningen.
nu talar jag om dom normala sachscylindrarna upp t.o.m. 4,3hk. och std tändsystem. ett kraftigare tänssystem orkar väl tända en magrare blandning på en moped liksom det kan i en bil. och ju roligare cylindrarna blir, desto mindre marginal till katastrof.
erlan
men har du bara en högklassig olja tror jag inte det är någon fara att köra maxmager blandning. och för hög tändning vill jag påstå är en större fara för kolven, än bränsleblandningen.
nu talar jag om dom normala sachscylindrarna upp t.o.m. 4,3hk. och std tändsystem. ett kraftigare tänssystem orkar väl tända en magrare blandning på en moped liksom det kan i en bil. och ju roligare cylindrarna blir, desto mindre marginal till katastrof.
erlan
Det är just värmenypningarna jag fruktar. Har redan gjort detta ett par gånger och börjar tröttna på att aldrig kunna slappna av när jag kör, utan att alltid behöva oroa sig för om jag kör med för snål blandning eller inte.Micke S skrev:Det beror lite på hur den magra blandningen uppstår. Tar soppan slut så stannar motorn relativt snabbt så kolven hinner inte bli överhettad. Men kör man med ett för snålt inställt munstycke på full last inträffar garanterat en ordentlig värmenypning efter en stund.
vad har du för kolvspel och hur mycket förtändning kör du med.
har du mätt cylindern hela vägen ner så du vet att du har rätt kolvspel på den punkt det är minst.
det hä med att magra ut bränsleblandningen till det nyper är kanske ett problem i plattare delar av landet. här i bergslagen straffar det sig i nästa uppförsbacke om man magrar ut blandningen.
därför kan det vara så "för mager" blandning hos mig är fullt körbart i andra delar av landet.
till frågan i ditt första inlägg: jag skulle börja med 66 huvudmunstycke i den setupen. därmed inte sagt att det är exakt rätt.
erlan
har du mätt cylindern hela vägen ner så du vet att du har rätt kolvspel på den punkt det är minst.
det hä med att magra ut bränsleblandningen till det nyper är kanske ett problem i plattare delar av landet. här i bergslagen straffar det sig i nästa uppförsbacke om man magrar ut blandningen.
därför kan det vara så "för mager" blandning hos mig är fullt körbart i andra delar av landet.
till frågan i ditt första inlägg: jag skulle börja med 66 huvudmunstycke i den setupen. därmed inte sagt att det är exakt rätt.
erlan
Om du börjar med att ha munstycket öppet så att den bluddrar och missar på fullgas i högsta fart och drar åt långsamt tills det precis slutar bluddra ska det inte vara någon risk för värmenyp.JMolin skrev:Det är just värmenypningarna jag fruktar. Har redan gjort detta ett par gånger och börjar tröttna på att aldrig kunna slappna av när jag kör, utan att alltid behöva oroa sig för om jag kör med för snål blandning eller inte.Micke S skrev:Det beror lite på hur den magra blandningen uppstår. Tar soppan slut så stannar motorn relativt snabbt så kolven hinner inte bli överhettad. Men kör man med ett för snålt inställt munstycke på full last inträffar garanterat en ordentlig värmenypning efter en stund.