off topic tråden
-
- Kontakt:
Fick besök från avesta Janne (crow) idag och vi talade lite i garaget och jag sa att jag skulle köpa en motorlyft.Då berättade han att vertygsboden hade kampanjerbjudande lyft och motorstöd 1995 kr lysande så jag beställde.okej jag beställde lite mer med hihi nu blir morsan glad igen . Tack Janne för tipset!!
- Lasse väss
- Forumsponsor
Vilket fynd!!!!cobra karlsson skrev:Fick besök från avesta Janne (crow) idag och vi talade lite i garaget och jag sa att jag skulle köpa en motorlyft.Då berättade han att vertygsboden hade kampanjerbjudande lyft och motorstöd 1995 kr lysande så jag beställde.okej jag beställde lite mer med hihi nu blir morsan glad igen . Tack Janne för tipset!!
Patrik skrev:
/ P
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stormen_Simone
Jag är glad att dom varnade som dom gjorde. Och verkligheten blev ungefär som dom förutspådde. Och i Kalmar nära nog exakt. Klockan 00.30 hade stormen avtagit i styrka precis som dom förutspådde.
Jag surrade fast plåtarna över veden och då klarade det sig. Flygande plåtar i närheten av hus och människor är inte bra och så fick jag åka bil hem på kvällen och slapp få grenar och annat otäckt i huvudet.
Tycker nog det funkade bättre än vid stormen Gudrun. Då var många ute ändå trots varningarna och kanske fastnade på en väg mellan nedfallna träd som blockerade. Det är lurigt och man ska inte gå ut om man inte absolut måste.
Kanske inte så lätt och förstå om man bor lite norröver men här i södra Sverige känner vi till vilka krafter som kan finnas i en storm.
Här var det sura miner ser jag, blev det ingen 5:- fika på IKEA ?56:an skrev:
56:an skrev: Det var en storm inte orkan.

Ja det var bra.56:an skrev: Jag är glad att dom varnade som dom gjorde.
Inte Amazon väl?56:an skrev: så fick jag åka bil hem på kvällen
Norröver... He he... Jo det är ju klart, jag har ju 40mil till Smygehuk så..56:an skrev: Kanske inte så lätt och förstå om man bor lite norröver

/ P
56:an skrev:Kanske inte så lätt och förstå om man bor lite norröver men här i södra Sverige känner vi till vilka krafter som kan finnas i en storm.
hmm....

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... ubikmeter/
Hasse skrev:56:an skrev:Kanske inte så lätt och förstå om man bor lite norröver men här i södra Sverige känner vi till vilka krafter som kan finnas i en storm.
hmm....![]()
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... ubikmeter/
Håller med dig Hasse Hmmmmm!!

Nej inte sur tyckte bara skämtarn hade dålig kollPatrik skrev:Här var det sura miner ser jag, blev det ingen 5:- fika på IKEA ?56:an skrev:
56:an skrev: Det var en storm inte orkan.

Kanske hen var påverkad av diverse media som gärna gör höna av fjäder för att få ut sina upplagor

Nej inte inte IKEA nu jag är hemma och är dålig...
Funderar på och göra en äppleefterätt i eftermiddag

Sånt kan man syssla med om man bara orkar vara uppe...
Det blev en äppleefterätt man jag hann inte ta något kort innan den var slut
Många säger "äpplekaka" om allt sånt men ska det kallas kaka så måste det finnas någon form av deg enligt mig och därför säger jag efterätt istället. Kan avnjutas bara som den är och helst med kaffe till fast med vaniljsås blir det pricken över i
Det är mycket enkelt, så här gör jag...
Skalar några äpplen och skär i smala klyftor. Den här omgången blev rätt liten, lagom för två personer, fyllde väl drygt en liter klyftor i en rostfri bunke. Och har man vatten i bunken missfärgas inte klyftorna.
Nån gång när jag skalar sätter jag på ugnen så den är lagom varm 225 grader när det färdigskalat.
Sedan in med formen i ugnen en stund så den blir lite varm. Sen en liten klick smör och köra runt med i formen så inte fastnar i botten eller på kanterna.
Fylla på ett lager klyftor och pudra över med kanel. I med resten av klyftorna, pudra kanel och skvätta över ett lager skorpströ. Sist täcker jag med tunna skivor av smör. Socker har jag slutat med hemma, det är så mycket socker i allt annat jag äter borta eller köper.... Förresten är äpplena söta i sig själv så det räcker och sedan är det socker i pulvret till vaniljsåsen.
Nu är det dags att grädda i ugnen och det tar trekvart sådär. Sista tjugo minuterna kan man lägga över en folie och dom allra sista tio minuterna stängde jag av ugnen och det fick stå på eftervärmen.
Då var det klart och nu bara att servera åt sig själv eller med gäst(er)

Många säger "äpplekaka" om allt sånt men ska det kallas kaka så måste det finnas någon form av deg enligt mig och därför säger jag efterätt istället. Kan avnjutas bara som den är och helst med kaffe till fast med vaniljsås blir det pricken över i

Det är mycket enkelt, så här gör jag...
Skalar några äpplen och skär i smala klyftor. Den här omgången blev rätt liten, lagom för två personer, fyllde väl drygt en liter klyftor i en rostfri bunke. Och har man vatten i bunken missfärgas inte klyftorna.
Nån gång när jag skalar sätter jag på ugnen så den är lagom varm 225 grader när det färdigskalat.
Sedan in med formen i ugnen en stund så den blir lite varm. Sen en liten klick smör och köra runt med i formen så inte fastnar i botten eller på kanterna.
Fylla på ett lager klyftor och pudra över med kanel. I med resten av klyftorna, pudra kanel och skvätta över ett lager skorpströ. Sist täcker jag med tunna skivor av smör. Socker har jag slutat med hemma, det är så mycket socker i allt annat jag äter borta eller köper.... Förresten är äpplena söta i sig själv så det räcker och sedan är det socker i pulvret till vaniljsåsen.
Nu är det dags att grädda i ugnen och det tar trekvart sådär. Sista tjugo minuterna kan man lägga över en folie och dom allra sista tio minuterna stängde jag av ugnen och det fick stå på eftervärmen.
Då var det klart och nu bara att servera åt sig själv eller med gäst(er)