Bästa set up till Sachs trepetad fot original motor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Muggtarzan

Bästa set up till Sachs trepetad fot original motor?

Inlägg av Muggtarzan »

Hej!
Undrar över vilket som är det bästa set upen, trim vise för en trepetad sachs? Tanken är bolt on!
Så här långt/kort sträcker sig mina vyer åt cylinder mässigt, 60 cc 5,5 hkr cylinder. Men har också läst att yamahas 63cc cylinder ska (med mindre ingrepp?) ska passa på sachsen?
Är det någon som vet något, har förslag? Avsikten oavsett cylinder, så är det att ta ut ytterligare hkr/km i tim genom bearbetning av cyl & block för önskat resultat, vilket är lite bättre, lite mer styrka.
Tacksam för synpunkter & svar!
Med vänlig hälsning!
MUGGTARZAN!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

vad har du tillgång till för maskinpark?
för att göra en bra instalation av en yamaha- cylinder så anser jag att man behöver en svarv.
och en fräs spar mycket arbete med slipmaskin.
fast där kan jag tipsa om att en 6mm trskärig pinnfräs är fruktansvärt effektiv i tryckluftslipen vid grovbearbetnig.

sen är det ju den klassiska frågan: hur fort har du råd att åka.

fick hem en ritovev häromdagen. det var nära att det blev "dregelskador" på den. konstaterade snabbt att den har en annan balansfaktor än topracing och orginal vevar.
vill ha fler såna.

yamahacylindrar paras ofta med casal toppar på sachs.
satsar du på en polinicylinder med 45mm borr kan du använda susuki kolv. då får du en stadigare adapter och gynnsammare vär ner i vevhuset för luften. på bekostnad av lite lägre vevhuskomp.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

sök på sachsaha så hittard du nog lite info.

erlan
Muggtarzan

Skrämma sachs:en!

Inlägg av Muggtarzan »

Hej Erlan!
Jo det är ju just det, ekonomi & kronor! Har inget överflöd av det, dessutom börjar jag från skratch=0!
Ja köpa moppe, ar, ja två. Så det ska räcka till allt, moppe, trim, modifieringar, typ andra fälgar. Svetsjobb & lack, förhoppningsvis så ska jag ha två st rullande något så när roliga moppar till våren. Men jobbet & kostnaderna får komma lite pö om pö, min plånbok håller den nivån just nu. Det är så det är, varför det bara är att anpassa projekten därefter. Men lite snurr ska man väl få på bitarna? Det är målet!
Tack för tipset, sachsaha!
Ha det!
MUGGTARZAN!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

då återstår frågan om tillgång till maskinpark, och kunnande att hantera den?

erlan
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Jag har byggt 4-5st sachsaha'er utan någon avancerad maskinpark, så det behövs inte. Tar bara 10ggr längre tid. :roll:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Denna frågan har jag nog fått 100-tals gånger, fast då har det handlat om hur man skall trimma Saabmotorer, med turbo givetvis.
Frågan må vara enkel att ställa, men banne mig skitsvår att svara på.

Det enkla att ställa upp är pengar, de kan ju avgöra avsevärt.
Sedan får man fundera på hur man tänkt att använda fordonet och vad målet är. Här är ett av de svårare kruxen, många "tenderar" att ändra sig med tiden, från ett enkelt trim (225 hk) för att lyfta prestandan en bit till herrejävlar (600+ hk) saker efter några år... O det är inte alltid det stoppar där!

Jag brukar förespråka att tänka igeonom läget så att, om möjligt, man införskaffar saker som kan hänga med en bit upp i effekt. Jag tror nog att det är lite svårare i mopedfallet, men inte omöjligt. Exvis, kanske det finns nå'n cylinder som är tämlien "bara att skruva på" men är vänligt när det gäller att modifiera för avsevärt högre prestanda? Jämför med att köpa en cylinder som ger ungefär samma ursprungsprestanda med är svår/olämpligt vid högre effektuttag.

Tipset är att tänka igenom helheten, så gott det nu är möjligt...
Köp ingen skit!
Vegge

Inlägg av Vegge »

Gamla Zeta-cyllar till sachs går att få bra liv i. Går nog bättre än en jofrab 60cc till att börja med också.
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Ta en bättre motor än en vanlig sachs sikta på en gilera eller kreidlermotor fina grejer det
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

Lyssna på zvezda i hans visa ord.
Jag tillägger också att ha inte bråttom!
Jag harvade ett tag med borrade filade original-prylar, sen hittade jag en cylle på en moppemarknad,efter några månader hittade jag en förgasare hos en arbetskamrat.... Helt plötsligt såg jag hjul till salu på blocket....på den vägen är det.

Sen har jag alltid gjort klart moppen mellan modifieringarna,kört många mil och njutit,fixat småfel som uppkommer. Köpt ett hjullager istället för nån trimpryl ibland,för hur mycket trim du än har så är det värdelöst om inte hjulen,bromsarna,koppling är schyssta!

/M
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Jag skulle förslå en Tysk 4,2 Hp med rätt inställningar som en bra å hållbar set up...:roll:

Om man ej vet vad som gäller vid extrem trimning är detta en bra start att få allt att funka....
utan dyra misstag, vis av mistagen.
Å dyrt blir det, en cylinder/kolv a runt ca 4000kr kan man bränna på nån minut.. :idea:

Det går att trimma utan super maskinpark......Rexxy är duktig & har en bra sida om starta med mopedtrimning... :idea:

http://hem.passagen.se/veteranarn/portning.htm
Muggtarzan

få fart på sachsen!?

Inlägg av Muggtarzan »

Hej!
vill börja m att tacka för alla synpunkter & råd angående (Vad för set up till sachsen). Maskinpark, jo du. Den sträcker sig till två friska händer & en hyfsat intiativrik hjärna, få se hur många hkr det kan ge? Skämt åsido, har inget mer än en verktygslåda själv, så det är till att hälsa på där man kan låna, alt byta tjänster. Annan motor än sachs? Med tiden så är det en lösning, men tillsv blir det att vässa sachsen så gott det går, märk väl vanlig tre pet, ingen Ekf än iallafall.
Det om det, trevlig helg tugga & svälj!
MUGGTARZAN!
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

Var hälsad MUGGTARZAN, har min herre påbörjat något projekt i mopedväg?
Jag är idel öga att skåda vadan uppfinningar min gode herre är i färd att åstadkomma nämligen.
NV 1127
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja om du ska börja med att köpa ett objekt så blir ju livet lite enklare om du börjar med en e-type eller F50 som har gott om plats och är inte behöver förstärkas. sen börja med en äkta sachs 4,3a, den känner du igen på gjutnumret på cylinderfoten. ev någon annan gammal s.k. 5,5a.
börjar plånboken då protestera så går det att åka med i princip vilken förgasare som helst mellan 15 och 20mm. 4,3an gick mumma med 19 delorto på 70-talet
så den orkar dra i sig luft redan orörd.
när det sen blir dags för motorrenovering. (med dom oljor som fanns på 70-talet gick min sachs ca 1000 mil mellan renoveringarna.) så behöver man inte vara överingenjör för att räkna ut att en RITOvev är en väldigt god investering.
sen kan det så småningom vara dags att börja fundera på var och hur det ska filas.

erlan
Skriv svar