Evelinas pappa har äntligen fått tummarna ur o köpt vad han

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Evelinas pappa har äntligen fått tummarna ur o köpt vad han

Inlägg av evelinas pappa »

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild


Mitt projekt:

Crescent 1289 står det på skylten ( skall väl igentligen vara fläktkyld.
Inköpt för aldeldes för mycket riksdaler i förhållande till vad där fanns att göra. Sen har kostnaderna skenat pga att jag modifierat en del i motorn.

Blästrad ram och pulverlackad med primer o klarlack Sving o kedjeskydd våtlackat med tvåkomponentslack samt klarlack.

Mycket delar glasblästrade och blåklromaterade.
Ny ekrade hjul med nya däck, slangar, fälgband, ekrar, fälgbana (fram) samt ombygda med moderna lager o nya axlar/distanser.
Polerade Nav

Tank o lykthus fortfarande hos kromfirman kommer ev v2

Motorn har jag demonterat helt och där upptäcktes massa defekta delar i bla vxl.låda typ dåliga kilspår o liknande, det var nu som kostnaderna blev högre än jag räknat med pga modifieringar i samband med att delar ändå behövdes bytas ut
Nytt:
Lackad med tvåkomponentslack med matteringsmedel i
4 växlad låda nytillverkad
Allt i kopplingen
Rito Vevaxel
Kokusan EVO
Cylinder o förgasare fanns redan knapt körda innan, dock skall cylindern borras till 40,75 och kolv ( dyr) är inköpt från Roffe
Alla skruvar packningar o tätningar mm mm
I PRINCIP NY MOTOR FAST BÄTTRE (hoppas jag)

Under renoveringen som tagit en del tid hemma och på jobb har jag tillverkat verktyg som behövts bla till motorn. Lack tackar jag mina vänner för, men jag får väl betala tillbaks med reparationer på deras truckar och lackanlägning

Ett lass till med delar skall blåkromateras, så moppen är mest provmonterad för att kunna passa till bla avgasrör och kolla så att det blivit rätt med distanser på hjul mm. Som ni ser har ej heller hjulmuttrar kromaterats än, vet ej om dom åker med eller jag köper nya.

Kommer med mer vad tiden lider Bla finns det bild på när jag köpte den för ca 3 månader sedan

Micke
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Inlägg av evelinas pappa »

Just det
Tipps på andra stötdämare som e lite "vassare" motages. Men det skall vara som ni vet passar rakt av, leta upp på olika hemsidor kan jag oxå men det är intetsägande då alla mått ej finns med och erfarenhet saknas.

Micke
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

dom där Jula dämparna för 200 kr tycker du dom blir för klumpiga eller ?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Evelinas pappa har äntligen fått tummarna ur o köpt vad

Inlägg av Lolalola »

evelinas pappa skrev:[img]bilder[/img]
Sicken karamell! :)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

evelinas pappa skrev:Just det
Tipps på andra stötdämare som e lite "vassare" motages. Men det skall vara som ni vet passar rakt av, leta upp på olika hemsidor kan jag oxå men det är intetsägande då alla mått ej finns med och erfarenhet saknas.

Micke

Snyggt jobbat, ser bra ut.

När jag var i första moppeåldern (1975) och bodde i dina trakter var KS50-dämpare betraktade som väldigt trevliga att köra med, fin komfort och bra dämpning, de flesta andra originaldämpare var av typen "cykelpump" det vill säga fjädring men ingen dämpning.

Här finns några alternativ, jag vet inte längden du behöver men det kan du ju kolla på dom du har:
http://shop.ettansmopeder.se/reservdela ... ampare/650
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

varför borrar du inte till 41mm och kör med vanlig kolv?

vad betyder blåkromatering :oops:
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Inlägg av evelinas pappa »

Jag hade bestämt mig för att köpa en kvalitets kolv från VRM och genom att ta en 40,75 har jag en tjans till att borra om olyckan skulle vara framme. om man handlar vanliga kolvar som finns lite varstans så kan man bara välja 41 och har ej denna möjlighet

Blåkromatering är en elektrolyt behandling(tror jag) allt som du köper är blåkromaterat eller guldkromaterat ex bakdrev Titta på min bild på bakhjulet så vet du nog vad jag menar.

I landskrona finns en firma som heter Galvanoverken som gör detta. Lite glasblästring och bind upp delarna på en ståltråd så att dom slipper hålla på för mycket, lämna och hämta om en vecka så e delarna som nya.
I mitt fall drev delar till nav fotbrygga bromspedal och lite hemgjorda verktyg 200kr till "kaffekassan" Jag har lämnat där i säkert 20 år, kan gå ett par år imellan men aldrig några problem, tror det är barnen som tagit över.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

aha

jag läste på lite och det är detsamma som leg, elförzinkning. :oops:
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Ser ju riktigt najs ut!
Snyggare med en fartvindskyld motor istället för en fläktkyld...
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Inlägg av evelinas pappa »

Ettans mopeder kommer jag aldrig mer handla av, pga dålig inställning till kundsevice. Skyller på än det ena o än det andra.
Nog om det, dom har stöts o blöts på flera ställe på nätet redan.

Stötdämparna jag är ute efter skall vara av hög kvalitet o klara lite hörgre (äldre ) vikt samt passa rakt av då jag redan lackat och inte vill ändra något som betyder att slip eller liknande behöver användas, i överkant samt diameter på bultar är inget problem dock skall undre fästet passa på bredden.

Micke
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kvaliteten på dom här har jag noll koll på
men här har du dom viktigaste måtten.

http://www.norscand.com/stotdampare-260 ... -1311.aspx

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

evelinas pappa skrev:Ettans mopeder kommer jag aldrig mer handla av, pga dålig inställning till kundsevice. Skyller på än det ena o än det andra.
Nog om det, dom har stöts o blöts på flera ställe på nätet redan.

Stötdämparna jag är ute efter skall vara av hög kvalitet o klara lite hörgre (äldre ) vikt samt passa rakt av då jag redan lackat och inte vill ändra något som betyder att slip eller liknande behöver användas, i överkant samt diameter på bultar är inget problem dock skall undre fästet passa på bredden.

Micke
OK, jag har inte handlat av Ettans själv, det finns säkert några kunder som är nöjda.

Som sagt, när jag var ung betraktades KS50´s originaldämpare som överlägsna alla andra dämpare, de finns på fler håll än hos Ettans men du får kolla längderna.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

evelinas pappa skrev:Jag hade bestämt mig för att köpa en kvalitets kolv från VRM och genom att ta en 40,75 har jag en tjans till att borra om olyckan skulle vara framme. om man handlar vanliga kolvar som finns lite varstans så kan man bara välja 41 och har ej denna möjlighet
Är det en Barikit P-473-kolv du köpt? Enligt VRM´s sajt så skal dom passa i Sachs´ar också, ospecificerat vilka cylindrar.

Jag trodde att den passade rakt i min 41 millimeters Zeta-cylinder men fann att styrstiften till ringarna sitter fel så stiften måste flyttas för att inte passera några portar, i detta fall insuget.
Förvisso är insuget filat men jag tror inte att det är så mycket breddat att det gjort hela denna friläggning:
Bild

Beroende på gjutning och eventuell bearbetning ser det säkert olika ut men kolla det noga.

Notera att jag inte konsulterat Roffe om passningen innan jag köpte kolven så ingen skugga över det, jag chansade helt enkelt.

Jag såg nyligen att han har en annan kolv från Barikit, PE-126 men jag ser inte om den finns upp till 41 millimeter, sajten nämner 37,95 mm.
En sådan hamnar nog i min portugis-cylinder om jag blir färdig att handla.
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

evelinas pappa skrev:Ettans mopeder kommer jag aldrig mer handla av, pga dålig inställning till kundsevice. Skyller på än det ena o än det andra.
Nog om det, dom har stöts o blöts på flera ställe på nätet redan.

Stötdämparna jag är ute efter skall vara av hög kvalitet o klara lite hörgre (äldre ) vikt samt passa rakt av då jag redan lackat och inte vill ändra något som betyder att slip eller liknande behöver användas, i överkant samt diameter på bultar är inget problem dock skall undre fästet passa på bredden.

Micke
Ser ju vilka pengar som du lagt ner på motorn , då tycker jag att du ska höra med grabbarna i Hallstamoppers när det gäller dämpare , Vet att Micke där köpt YSS dämparna ifrån puchshop.de , kostar ink frakt under 1000 lappen.
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

En såndär värstingkolv har jag ligger till Sasch 40,3 om nån vill köpa billigt :wink:
Skriv svar