Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

Raketsport skrev:Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.
såg ju att den saknade verktygslådelocket..och original kjedjeskyddet..men det löser sig nog så småningom... :)
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Två b20 och en b18, e-topp samt lite till. Hoppas det går att få ihop en skaplig motor lite lagom uppskrämd till min 142:a.


Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Och hur bra var Fiat då?

Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

pangerva skrev:Och hur bra var Fiat då?

Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer. :D
Fiats motorer var väldigt bra men det var sämre med karosserna och i vårt vinterklimat med saltade vägar blev det en ren katastrof :(

Om du tar en Fiat 1100 motor från 1970 och jämför med dagens motorer så tror jag inte det är så värst mycket som skiljer dem åt mer än motorstyrning och insprutningssystem istället för förgasare.

Min Fiat 128 hade gått nästan 29000 mil då jag körde den till skroten men motorn behövde jag aldrig röra, inte ens vattenpumpen dom höll lugnt bilarna ut liksom resten av motorn... 8)

I början var ventilerna dåliga så skaften längdade sig men det fixade Fiat senare med ventiler från tyska ATE :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

29000 mil, pyttsan :wink:

NOW WE ARE TALKING!

http://www.aftonbladet.se/bil/article12397163.ab
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.

oops :roll:
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Inlägg av glava »

Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine :sorry:
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

glava skrev:Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine :sorry:
Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Inlägg av glava »

Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!
Jodå , det beror ju på vad man jämför med :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

NiklasHögberg skrev:
Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.
En bit kvar dock till 450000 mil :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Inlägg av musköchrister »

URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0343]Bild[/URL]
URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0344]Bild[/URL]
Bild
Bild
Bild

behövde ju inte nåt mer objekt,men det här kunde jag inte låta bli
Skriv svar