<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter vårens första provkörningar så märktes att den inte svarade som den borde i mellanregistret med 17 mm bing ubåtsförgasaren. En 21 mm dellorto och två satser med huvudmunstycken inhandlades och monterades. Ut och prova på en bra raksträcka så den varvar ur på 4:an ordentligt en stund. Dra in kopplingen och stänga av motorn. Skruva loss tändstiftet och kolla färgen på isolatorn den skall vara mer mot oboybrun, är den blöt/svart/sotig för stort huvudmunstycke. Är den askgrå/vit är det för litet huvudmunstycke. Efter ett antal provkörningar under en dag så var storlek 80 på huvudmunstycket det som fungerade bäst för min motoruppsättning och nu svarar den fullt ut i hela registret.
Det som sitter på föregående bild är det jag hade 2011- 2012. Det är ett nerkapat insugningsrör till en bing 17m förgasare köpt på puchverkstan artnr:F00210. Det är bara första kröken jag använt och sedan en armerad kylvattenslang 25 mm invändigt för att passa mot förgasaren. Årets utförande på insugningsrör ser ut så här. 25 mm rostfritt
Gör nu ett avslut på min fläktkylda 70 cc motor som har fungerat mycket bra under dom åren den varit med och givit mig mycket nöje under all åkning som varit med den och mycket rolig tid i hobbyrummet med olika saker som skulle lösas under uppbyggnaden. Kan inte ta den fläktkylda 70 cc motorn så mycket längre i fart eller funktion så har valt att lägga undan den tillsamans på hyllan med min originalmotor och börja bygga en ny motor istället. Trillade på en auktion på tradera i våras med en uppsättning motorhalvor med stora överströmare. Och dom är stora från början innan man börjar slipa, hehe
Dessa blockhalvor fick bli grunden till en luftkyld 75 cc motor denna gång.
Helicoilgängor (lösa insats stålgängor) är monterade för pinnbultarna från början. En rito vev med fasta lager ingår även i grundkonseptet. Blocket har frästs till 51,5 mm för att cylindern skall passa. Ett membranstyrt Gilardoni 75 cc kitt har inhandlats och varit iväg till Tivedens motor (agge) för en steg 3 portning och anpassning av klämspalt och förbränningsrum.
En 24 mm mikuni flatslide förgasare kommer att ta hand om matningen av luft/bensin blandningen. Ett 8 läppars Vforce 3 membran från mototassinari via min hovleverantör på trimbitar trimbutiken i töreboda har även köpts hem. Har nu börjat med anpassning av klädkåpan över tändningen som ursprungligen är från en monza. Närmaste tiden kommer att läggas på anslutningen av förgasaren
Det ska bli riktigt spännande att se vad du får för topphastighet med den där setupen. Min är ju nästan exakt likadan, ja då förstås förutom att dina spolkanaler i blocket ser större och bättre ut än mina hemfilade, proffsportning har du ju med, jag har portat själv och fixat till toppen på egen hand också.
97,4km/h med drevning 11/38 och primär 19/69 är vad min visar på plan väg med gps
Jag har original gila/italkit toppen alltså inte Metra toppen som oftast kommer med dom nya gilardoni kitten.
Min är nersvarad till 0,8 i klämspalt men inte övrigt bearbetad så det är ganska högt kompförhållande typ 12,68:1 har jag för mig att det blev när jag måtte/räknade ut det. Original låg klämspalten på 2mm
Conrad Engström skrev:Metanol åka. i alla fall på gränsen.
Du har säkert rätt Conrad jag tror du kan det där mycket bättre än jag, dock det spikar inte i alla fall men det blir varmt det syns på undersidan av kolven, mörkbrunt är det men det har hållt än så länge
@Mallgroda: Flåt om det blev lite trådstöld, det var nt meningen att fokusera på mitt bygge utan ditt
blyfot skrev:
Jag har original gila/italkit toppen alltså inte Metra toppen som oftast kommer med dom nya gilardoni kitten.
Min är nersvarad till 0,8 i klämspalt men inte övrigt bearbetad så det är ganska högt kompförhållande typ 12,68:1 har jag för mig att det blev när jag måtte/räknade ut det. Original låg klämspalten på 2mm
Oki, har ett nytt Gila-kit på nattduksbordet med originaltoppen till.
Ekrade upp Puch racingnavet med en ny fälg. Blir viss skillnad i storlek på broms, 140 mm bromstrumma mot 105 mm som är original. passar även på att byta ut mitt gamla bakhjul mot ett nytt för att få 3 mm ekror även där. När jag renoverade mopeden 2005 och ekrade upp fram och baknaven så fanns bara 2,6 mm ekror att köpa och det har tyvärr smällt av några som man har fått ersätta i bakfälgen genom åren som varit, men det skall det vara slut på nu
Passade även på att provmontera några nya kåpor från en Puch Colorado på motorn då jag tycker att det är snyggare med aluminiumkåpor före plastkåpan från Monza, det stämmer bättre mot Dakotaramen. Har även blästrat av kopplingskåpan som var svart och polerat upp den