Kopplingsproblem puch (löst?)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Kopplingsproblem puch (löst?)

Inlägg av volvomannen »

Det strular.
Kopplingen vill inte koppla ur ordentligt. Innan jag rev funka det fint trots sönderslagna lammelvingar?
Har bytt lameller. provade med de gamla oxå sammaresultat.
filat in korgen då den var hackig efter det gamla lamellerna. samma resultat innan jag filade oxå.
Spännar jag in så mycket det går så slirar kicken och sedan när man släpper efter igen då börjar handaget gå trögt tillbaka?

Spänner man armen på motorn med polygrip så långt det går då har den yttersta stållamellen hoppat ur läge ett par gånger så då blir det knas.

Alla brickor som skall höra till paketet sitter på rätt ställen och är rätt sort har kollat och rivit femtielva gånger.

<hela motorn är nyrenoverad och går så fint så växlarna med men kopplingsfan vill inte. Jag ger snart upp :(

Hjälp!!!!!!!!!!
Senast redigerad av volvomannen den 28 jan 2014, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Mange75
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 dec 2013, 20:01
Ort: Jönköping

Inlägg av Mange75 »

Push kopplingen är ju bus lätt!Du verkar strulat till de.Kolla sprängskiss så allt sitter där de ska.Glömm ej låsa muttern som håller kopplingskorgen ordentligt (taggbrickan)denna brukar gänga av sig själv anars.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Har efter mycket klurande tagit bort segersäkringe som sitter innan brickan bakom kopplingskorgen och vips det frikopplar! Kollar man sprängskissen visar den ingen segersäkring men det finns spår på axeln för den? Skillnaden mot innan jag rev var att segersäkringen satt där men ej brickan.

Har dock inte provkört då det är lappmögel ute.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

v

Inlägg av Puchlasse »

Kolla sprängskissen på vevaxeln, då ser du att segersäkringen ska sitta där, den syns inte på kopplingens sprängskiss.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Ja segersäkringen skall sitta där. Har du en nytillverkad vev?
På en del nya vevar har dom svarvat spåret för segersäkringen
lite för långt ut på axeln och då spänner det mot kopplingskorgen.
Då får man använda en lite tunnare bricka bakom kopplingskorgen.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

jaha var hittar man en sådan bricka då?
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Tror ni att det är någon större fara att köra utan segern då stödlagret lär ju knappast flytta på sig?
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Kör du utan så tror jag att kopplingskorgen skaver mot
transdrevet.Slipa ner den bricka du har,behövs ju bara
lite.Tälj till en konisk träpinne och trä på brickan slipa
på en bandslip.
Dra sedan ihop kopplingen utan lameller och fjäder,då
skall trumman kunna rotera lätt.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

PUCH-60 skrev:Kör du utan så tror jag att kopplingskorgen skaver mot
transdrevet.Slipa ner den bricka du har,behövs ju bara
lite.Tälj till en konisk träpinne och trä på brickan slipa
på en bandslip.
Dra sedan ihop kopplingen utan lameller och fjäder,då
skall trumman kunna rotera lätt.
bra tips
Skriv svar