Min "kompis"
Efter pelletsinkörning och sotning av pannan, blev det en stund med "kompisens" motor.
Zeta 70 cc ska ju på. Kolven med rätt klassning fick jag tag på hos KJtools.
Cylindern nos på Tradera.


Nu ska snart motorn placeras på plats, efter lite puts vid motorfästena.
Ska bli spännande att se hur den här setup-en fungerar.
Zeta 70 cc ska ju på. Kolven med rätt klassning fick jag tag på hos KJtools.
Cylindern nos på Tradera.


Nu ska snart motorn placeras på plats, efter lite puts vid motorfästena.
Ska bli spännande att se hur den här setup-en fungerar.
Nu börjar ihopplocket.
Motorn på plats, hade tänkt att byta till ett tändsystem för yttre tändspole.
Jag inbillar mig att det är bra att denna spole är utsatt för svalkande vindar.
Ett fäste för en modernare KS 50-variant passade som handen i handsken.
Och en skruv undertill för tutan.
När tanken kommer på, ser man inte så mycket av detta.

Ett annat styre, som är bredare och något högre, har jag satt på också.
Nackdelen är att man får byta alla vajrar och diverse elkopplingar.
Ett, i mitt tycke, synnerligt trist arbete.
Men det får vara värt det, mot lite bättre körkomfort.

Motorn på plats, hade tänkt att byta till ett tändsystem för yttre tändspole.
Jag inbillar mig att det är bra att denna spole är utsatt för svalkande vindar.
Ett fäste för en modernare KS 50-variant passade som handen i handsken.
Och en skruv undertill för tutan.
När tanken kommer på, ser man inte så mycket av detta.

Ett annat styre, som är bredare och något högre, har jag satt på också.
Nackdelen är att man får byta alla vajrar och diverse elkopplingar.
Ett, i mitt tycke, synnerligt trist arbete.
Men det får vara värt det, mot lite bättre körkomfort.

Intensivt kvällsarbete igår.
Nytt tändsystem och nya långa kablar pålödda.
Test, jodå, gnistan kom så fint.
En liten starttest, andra kicken så sparkade den igång.
Men förgasaren flödade över, så det måste åtgärdas.
Sen till det stora minuset....
På något sätt har jag klantat till till det med kopplingen.
Har gjort lamellbyte så många gånger, så jag trodde jag kunde göra det med förbundna ögon.
Men, det går inte att frikoppla, måste riva rasket igen.
Den här gången får det bli med motorn på plats, vilket innebär en helt bedrövlig arbetsställning (Suck!)
Nytt tändsystem och nya långa kablar pålödda.
Test, jodå, gnistan kom så fint.
En liten starttest, andra kicken så sparkade den igång.
Men förgasaren flödade över, så det måste åtgärdas.
Sen till det stora minuset....
På något sätt har jag klantat till till det med kopplingen.
Har gjort lamellbyte så många gånger, så jag trodde jag kunde göra det med förbundna ögon.
Men, det går inte att frikoppla, måste riva rasket igen.
Den här gången får det bli med motorn på plats, vilket innebär en helt bedrövlig arbetsställning (Suck!)
Re: Min "kompis"
Min "Kompis" har provkörts i helgen med sin nya cylinder. Lugnt och fint, någon kilometer i taget, och sen lite vila.
Verkar fungera bra, har inte toppat den, men Zetacylindern är lite som en 2,9 fast lite mer.
Ganska bra bottendrag.
Tyvärr läcker förgasaren fortfarande, trots ny packning. Det blir väl att plocka isär och göra rent, något som kärvar efter vintervilan.
Var givetvis dags för lite tvätt och torkning i solskenet.
Verkar fungera bra, har inte toppat den, men Zetacylindern är lite som en 2,9 fast lite mer.
Ganska bra bottendrag.
Tyvärr läcker förgasaren fortfarande, trots ny packning. Det blir väl att plocka isär och göra rent, något som kärvar efter vintervilan.
Var givetvis dags för lite tvätt och torkning i solskenet.
Re: Min "kompis"
Kan hjälpa att böja till flottören lite så den stänger tidigare, håll bara emot där nålen i flottören är och böj ner flottören lite så tätar den tidigare.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Min "kompis"
Flottören i dom där förgasarna brukar svälla så att den kärvar
i koppen, och då stänger inte nålen.
i koppen, och då stänger inte nålen.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Re: Min "kompis"
Jag har beställt en renoveringssats, med bla ny flottör osv, så ska jag nog få den tät och bra.
Re: Min "kompis"
Min "kompis" har fått göre en del tjänst i vår och sommar,
I vintras monterades en 70 cc cylinder av märket Zeta.
Passande kolv inhandlades hos KJ Tools.
Jag satsade på att den Bing 15 koppförgasare jag hade, skulle fungera med den cylindern,
och det gick hur bra som helst.
Original-luftburken på och 70 munstycke, njema problema.
En open flow-ljuddämpare sattes också på plats, och jag kände mig riktigt nöjd, den fungerade bra.
Härom veckan såg jag att trimbutiken hade fått in högkomptopplock 70 cc minitherm igen, så jag beställde ett. Kvaliteten har ju varit tveksam på dessa topplock, men det såg bra ut när jag öppnade paketet igår.
På med topplocket och ut en vända. Faktiskt stor skillnad, mycket starkare och acc-snabbare.
Toppfarten vet jag inte så mycket om än, men det var inte det jag var ute efter, utan en starkare moped.
Än så länge känner jag mig nöjd, en stark och vass cylinder med ett avgassystem som inte låter så mycket.

I vintras monterades en 70 cc cylinder av märket Zeta.
Passande kolv inhandlades hos KJ Tools.
Jag satsade på att den Bing 15 koppförgasare jag hade, skulle fungera med den cylindern,
och det gick hur bra som helst.
Original-luftburken på och 70 munstycke, njema problema.
En open flow-ljuddämpare sattes också på plats, och jag kände mig riktigt nöjd, den fungerade bra.
Härom veckan såg jag att trimbutiken hade fått in högkomptopplock 70 cc minitherm igen, så jag beställde ett. Kvaliteten har ju varit tveksam på dessa topplock, men det såg bra ut när jag öppnade paketet igår.
På med topplocket och ut en vända. Faktiskt stor skillnad, mycket starkare och acc-snabbare.
Toppfarten vet jag inte så mycket om än, men det var inte det jag var ute efter, utan en starkare moped.
Än så länge känner jag mig nöjd, en stark och vass cylinder med ett avgassystem som inte låter så mycket.

Re: Min "kompis"
Vintern är den tiden jag gör lite förändringar, stora eller små. på mina mopeder.
Alltifrån motorrenovering, till nya däck mm.
Min zd (kompis) ska få nya däck, 2,5x17 istället för 2,25x17.
Funderar också på att få dit en annan framskärm. Tycker originalet med sina breda sidor inte är så snygg.
Så provning pågår, jag har en mustangskärm jag ska testa också.

Alltifrån motorrenovering, till nya däck mm.
Min zd (kompis) ska få nya däck, 2,5x17 istället för 2,25x17.
Funderar också på att få dit en annan framskärm. Tycker originalet med sina breda sidor inte är så snygg.
Så provning pågår, jag har en mustangskärm jag ska testa också.

Re: Min "kompis"
Fick de nya däcken på igår, och testade lite med framskärmeriet.
Det får bli Mustangframskärmen, känns som det blir bättre och lättare att få dit.
Stagen som sitter på, kommer från en Mamba. Till det övre staget ska jag använda originalet.


Det får bli Mustangframskärmen, känns som det blir bättre och lättare att få dit.
Stagen som sitter på, kommer från en Mamba. Till det övre staget ska jag använda originalet.


Re: Min "kompis"
en riktigt kul modell på dappen...
snygg renovering också..

Re: Min "kompis"
Tack!
Den är riktigt trevlig att köra, även för en "långbening" som jag, men man kan ju glida på sadeln.
Den är riktigt trevlig att köra, även för en "långbening" som jag, men man kan ju glida på sadeln.
Re: Min "kompis"
gillar stuket på den...påminner mig lite om 1256 an..skulle gissa att den där också har ungefär samma körställning så det är en skön moppe att köra..ska jag skaffa mig en dappe så blir det nog en sån där faktisktBjörnK skrev:Tack!
Den är riktigt trevlig att köra, även för en "långbening" som jag, men man kan ju glida på sadeln.
