Repobjekt Volvo 164 1971

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

erlan skrev:om jag minns rätt är det bara att byta plats på två av kablarna på strömbrytaren. matningen från säkringsdosan ska vara kvar på samma ställe.

erlan
Låter spännande. Får undersöka saken framöver.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Torde gå billigt åxå "Bruksbilen" du köpt på dig... 8)
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

zappafan skrev:Torde gå billigt åxå "Bruksbilen" du köpt på dig... 8)
jag kör ju inte bil så ofta så jag tror inte de blir så dyrt :P Folk kör ju jänkare på sommarn så då måste väl jag få köra sexa på vintern :)
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Vad har en b30a för förbrukning per mil? Kunde ju vara roligt att ha som referat framöver :)
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Min -72a med automat drog vid riktig snålkörning ca 1,5 liter/mil :(

När jag drog 1500-kärra med folkracebil på och hård körning drog den ca 1,5 liter/mil

Kompisen renoverade sin motor totalt (B30E) och han hade överväxel (M410)
den drog bara drygt litern vid snålkörning
men när man gasade (och då bar det iväg ordentligt) så drog den också 1,5 liter/mil
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag skulle gissa att nya munstycken och nålar i förgasarna tjänar du snart in.
det brukar kunna göra underverk på bränsleförbrukningen.
sen hoppas jag att du kan synka förgasare!
annars är det dags att lära sig det.

erlan
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

erlan skrev:jag skulle gissa att nya munstycken och nålar i förgasarna tjänar du snart in.
det brukar kunna göra underverk på bränsleförbrukningen.
sen hoppas jag att du kan synka förgasare!
annars är det dags att lära sig det.

erlan
Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.

Bild

Stötdämparfästet på vänstersida

Bild

Här är då plåten där bältet sitter fast i. Det ska sitta en plåt utanpå denna.

Bild

Alltså denna plåt

Bild

Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?

Bild

Bild

Bild

Vänster insida

Bild


Bild

Här är högersida

Bild


Bild

Höger insida

Bild
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

NRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D
Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka dom :wink:
Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag

Det kan löna sig att byta membran också
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

NRoos skrev:Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.


Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?
Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna

Det blir ju kanonbra , du hinner väl ha den som vinterbil redan den här vintern
Bra jobbat
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Braxmatte skrev:
NRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D
Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka dom :wink:
Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag

Det kan löna sig att byta membran också
Hur mäter man glappet och hur mycket får det vara? Ska man bara dra i axeln med handen och känna på ett ungefär kanske? har aldrig bytt spjäll och axel förut så jag har inte funderat över det så mycket.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

NRoos skrev: Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.
När du är klar med den där kan du nog det.... :wink:


Ps. stötdämparplåts-storleken är ungefär lika stor bit plåt som jag bytte på hela Amazon... :nod:
Senast redigerad av zappafan den 02 feb 2014, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

zappafan skrev:
NRoos skrev: Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.
När du är klar med den där kan du nog det.... :wink:
Nja nog tror jag det krävs lite mer träning än en rostig bil :P
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Braxmatte skrev: Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna
:headbang: + knacka till kanterna och kitta
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

kejsaren skrev:
Braxmatte skrev: Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna
:headbang: + knacka till kanterna och kitta
Mm det blir nog bäst så. Men att knacka till kanterna är bara att glömma. Det är ingen tunnplåt de där. Jag är inte så sugen på att värma heller. Det är ganska bra passform på plåtbiten i dagsläget och jag kommer nog inte få den bättre heller. Direkt jag borrade bort punkterna så ändrades formen på plåten :D Angående rostskydd så kanske man kan använda sig av en zinkprimer? Jag har ingen sån där elektriskt laddad färg som tål svetsen.
Skriv svar