Låter spännande. Får undersöka saken framöver.erlan skrev:om jag minns rätt är det bara att byta plats på två av kablarna på strömbrytaren. matningen från säkringsdosan ska vara kvar på samma ställe.
erlan
Repobjekt Volvo 164 1971
Min -72a med automat drog vid riktig snålkörning ca 1,5 liter/mil
När jag drog 1500-kärra med folkracebil på och hård körning drog den ca 1,5 liter/mil
Kompisen renoverade sin motor totalt (B30E) och han hade överväxel (M410)
den drog bara drygt litern vid snålkörning
men när man gasade (och då bar det iväg ordentligt) så drog den också 1,5 liter/mil

När jag drog 1500-kärra med folkracebil på och hård körning drog den ca 1,5 liter/mil
Kompisen renoverade sin motor totalt (B30E) och han hade överväxel (M410)
den drog bara drygt litern vid snålkörning
men när man gasade (och då bar det iväg ordentligt) så drog den också 1,5 liter/mil
Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips?erlan skrev:jag skulle gissa att nya munstycken och nålar i förgasarna tjänar du snart in.
det brukar kunna göra underverk på bränsleförbrukningen.
sen hoppas jag att du kan synka förgasare!
annars är det dags att lära sig det.
erlan

Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.

Stötdämparfästet på vänstersida

Här är då plåten där bältet sitter fast i. Det ska sitta en plåt utanpå denna.

Alltså denna plåt

Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?

Vänster insida

Här är högersida

Höger insida

Stötdämparfästet på vänstersida

Här är då plåten där bältet sitter fast i. Det ska sitta en plåt utanpå denna.

Alltså denna plåt

Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?

Vänster insida

Här är högersida

Höger insida

Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka domNRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips?

Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag
Det kan löna sig att byta membran också
Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla sattNRoos skrev:Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna
Det blir ju kanonbra , du hinner väl ha den som vinterbil redan den här vintern
Bra jobbat
Hur mäter man glappet och hur mycket får det vara? Ska man bara dra i axeln med handen och känna på ett ungefär kanske? har aldrig bytt spjäll och axel förut så jag har inte funderat över det så mycket.Braxmatte skrev:Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka domNRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips?
Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag
Det kan löna sig att byta membran också
- zappafan
- Forumsponsor
När du är klar med den där kan du nog det....NRoos skrev: Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.

Ps. stötdämparplåts-storleken är ungefär lika stor bit plåt som jag bytte på hela Amazon...

Senast redigerad av zappafan den 02 feb 2014, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Mm det blir nog bäst så. Men att knacka till kanterna är bara att glömma. Det är ingen tunnplåt de där. Jag är inte så sugen på att värma heller. Det är ganska bra passform på plåtbiten i dagsläget och jag kommer nog inte få den bättre heller. Direkt jag borrade bort punkterna så ändrades formen på plåtenkejsaren skrev:Braxmatte skrev: Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna+ knacka till kanterna och kitta