Novolett 54:an är igång men......
Novolett 54:an är igång men......
Den fyrtaktar nå så ända in i h.......
Har rengjort förgasare och ställt in brytarspetsar och förtändning allt enligt alla konstens regler. Den startar bra och går bra på tomgång men den vill liksom inte varva ur riktigt. Tips mottages tacksamt !
/Hasse
Har rengjort förgasare och ställt in brytarspetsar och förtändning allt enligt alla konstens regler. Den startar bra och går bra på tomgång men den vill liksom inte varva ur riktigt. Tips mottages tacksamt !
/Hasse
-
Menar du inte 45 ?
Plockade isär förgasaren och det sitter ett 49 munstycke i.
Enligt länken så skall det sitta ett 45 alt. 46 på min förgasare (1/8,5).
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... fyrtaktar/
Man får kanske öppna upp den i stället så den kan tillgodogöra sig den extra bensin den får
Man får kanske öppna upp den i stället så den kan tillgodogöra sig den extra bensin den får

HUSQVARNA SPORT skrev:Byt munstycke borde vara ett 54.
-
Fyrtaktar
Hej min ena 54a Novolette gjorde likadant och jag bytte allt flera sorters munstcken och förgasare. provade med olika tändsystem böt lager och boxar. När jag tänkte ge upp så såg jag att jag hade en 44cc cylinder på är högre så den hade låg kompression. Böt till en 40cc cylinder och den gick som en klocka. (man lär sej av misstagen
-
Helt riktigt de ska vara 45 eller mindre kör själv med Zundapp ubåt för att få ställbart funkar perfekt.Zacko skrev:Menar du inte 45 ?
HUSQVARNA SPORT skrev:Byt munstycke borde vara ett 54.
Re: Fyrtaktar
Hej,
Det är ngt skumt här...
Plockade bort topplocket och kolven stannar ca 1mm under kanten på cylindern, slaglängden är 35 mm så det stämmer överrens med 54:års modell med 40cc. Det som däremot inte stämmer är att jag har bingförgasaren med 8 mm genomlopp som egentligen skall sitta på 44 cc (årsmodell -55).
Detta står i original reparationshandbok för Novolette:
Fabrikat Bing med 9,5 mm genomlopp och anslutningsdiameter 14 mm på 1954 års modell medan 1955 års modell har motsvarande mått 8,0 mm genomlopp och 12 mm anslutning.
Munstycke nr 52 levereras i ny motor. Efter inkörning cirka 50 mil monteras munstycke 49 på 1954 års modell medans 1955 års modell köres med munstycke 46.
Alltså har jag en för liten förgasare men rätt munstycke......
Det är ngt skumt här...
Plockade bort topplocket och kolven stannar ca 1mm under kanten på cylindern, slaglängden är 35 mm så det stämmer överrens med 54:års modell med 40cc. Det som däremot inte stämmer är att jag har bingförgasaren med 8 mm genomlopp som egentligen skall sitta på 44 cc (årsmodell -55).
Detta står i original reparationshandbok för Novolette:
Fabrikat Bing med 9,5 mm genomlopp och anslutningsdiameter 14 mm på 1954 års modell medan 1955 års modell har motsvarande mått 8,0 mm genomlopp och 12 mm anslutning.
Munstycke nr 52 levereras i ny motor. Efter inkörning cirka 50 mil monteras munstycke 49 på 1954 års modell medans 1955 års modell köres med munstycke 46.
Alltså har jag en för liten förgasare men rätt munstycke......
Dixie king skrev:Hej min ena 54a Novolette gjorde likadant och jag bytte allt flera sorters munstcken och förgasare. provade med olika tändsystem böt lager och boxar. När jag tänkte ge upp så såg jag att jag hade en 44cc cylinder på är högre så den hade låg kompression. Böt till en 40cc cylinder och den gick som en klocka. (man lär sej av misstagen
-
Fyrtaktande Novolette
Min Novolette med 44cc cylinder gjorde precis som din varvade inte ut och stiftet kolsvart oavsett bestyckning. När kolven stannar under cylinder kanten är det lurt att du har en 44cc cylle. 44cc cylinder sticker gjutningen upp 2-3mm över övre kylflänsen. 40cc är i stort sett plan med övre kylflänsen (0.5-1mm uppstick)
Re: Fyrtaktande Novolette
Mitt cylinderlopp slutar i samma höjd som övre kylflänsen så jag är ganska övertygad att det är en 40 cc cylinder.
Dixie king skrev:Min Novolette med 44cc cylinder gjorde precis som din varvade inte ut och stiftet kolsvart oavsett bestyckning. När kolven stannar under cylinder kanten är det lurt att du har en 44cc cylle. 44cc cylinder sticker gjutningen upp 2-3mm över övre kylflänsen. 40cc är i stort sett plan med övre kylflänsen (0.5-1mm uppstick)
-
Fråga

Har du kollat så att det inte är otätt någonstans?
Ett ställe är packningen bakom hållaren till packboxen på tändnings sidan
Går att testa med startgas, kolla så att det är gnistfritt mellan brytarna innan.
En sköj sak med novoletten är att soppakranen funkar som ett ställbart munstycke, öppna två tre varv och skruva in när den blir varm
Re: Fråga
Har inte kollat tätheten. Det är den trekantiga packningen du tänker på eller?
Blir det inte alltid lite gnistor vid brytarspetsarna ?
Får testa det ställbara munstycket(soppakranen)
/H
Blir det inte alltid lite gnistor vid brytarspetsarna ?
Får testa det ställbara munstycket(soppakranen)

/H
T M skrev:![]()
Har du kollat så att det inte är otätt någonstans?
Ett ställe är packningen bakom hållaren till packboxen på tändnings sidan
Går att testa med startgas, kolla så att det är gnistfritt mellan brytarna innan.
En sköj sak med novoletten är att soppakranen funkar som ett ställbart munstycke, öppna två tre varv och skruva in när den blir varm