Mustang 577 med Bigblock

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Kanske

Inlägg av T M »

Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Har den boken IRL, står inget glasklart, möjligen för att det kanske inte finns några glasklara samband :roll:
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Du kan leka lite med detta programmet.
http://www.underdogsracing.com/fospipe/
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Skunken > Har du koll på Wave Speed i FOS programmet?

Förstår att det är olika på olika motorer, men hur vet man...?
(Blir ganska stor skillnad på piporna beroende på den parametern)
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Wave speed är ljudhastigheten.

Den är kraftigt beroende av temperaturen enl: v(T) = 20√(273 + T)

vid 650 grader celsius är ljudhastigeten alltså sisådär ungefär 607,6 m/s

Tack för länken Skunkworks!
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Enligt Frits Overmars vars teorier programmet bygger på så kan wave
speed vara mellan 400 o 700 m/s beroende på motor o trimningsgrad.
Så Callebergs uträkning är en bra början att använda.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Tackar! :D

Då skulle man ha en avgastempmätare mao...

Nu är inte mitt bygge något herrejäklar, utan en 50cc med ca 185 i avgas.
Så jag byggde pipa efter 400m/s av ren lathet - den blir kortare och mindre att svetsa...
(Blir snyggare också)

Ursäkta trådkapning Calleberg :imsorry:
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Den här toppen, (parkmakit sachs RS för EKF med 56mm pinnbultsavstånd)

Bild

Finns den eller liknande för andra pinnbultsavstånd t.ex 46mm?
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Liten update

Bild
Skära sig lite...

Bild
Mäta sig lite..


Bild
TADA!
Nytt förbränningsrum med lite lite toroidstuk.
Squishen är nu nere på 0,86mm (bara 7 hundradelar av det finns i toppen) kompen är sänkt lite grann till 11,6.
MSV ca 19m/s och squish area 44%

Tankat 98 Oktan på Statoil. Bytt munstycke från 86 till 84 och kompenserat med fetare nål.

Resultat: Klart bättre drag. Drar nu utan problem på fyran men orkar fortfarande inte riktigt på femman, Inga hörbara spikningar.
Tror inte den ändrade toppen bidragit så mycket till bättre prestanda utan det är nog mest den magrare blandningen. (som nog fortfarande är lite fet)

Ny toppfart 97,5 GPS ( på femman faktiskt, ca 7700 varv)

Pipan har blivit för kort igen, magrare munstycke har bidragit till högre avgastemp och därmed högre pulshastighet.


Passade på att ta lite detaljbilder när allt ändå var isär

Bild
"Ramstabilisator"

Bild
Här sitter den på plats.


Bild
Gammalt och nytt tankfäste. Det nya dubblerar som fäste för tändspole/CDI

Bild
Här finns lite förbättringspotential, mest i överströmmarna...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Snyggt jobbat som vanligt! thumb_up
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Håller med föregående talare, blir finfint det där!

Ska du på Långkalsongrallyt nu på Lördag?
I så fall syns vi där, tjoa till om du ser en vit-blå Rambler med Zundapp maskin på. :D
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Jepp, har tvättat långkalsongerna och ska dit.

Blå vit vet jag vad det är. Pinsamt nog får jag googla på Rambler :sorry:

Vi syns.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Calleberg skrev:Liten update

Bild
Skära sig lite...

Bild
Mäta sig lite..


Bild
TADA!
Nytt förbränningsrum med lite lite toroidstuk.
Squishen är nu nere på 0,86mm (bara 7 hundradelar av det finns i toppen) kompen är sänkt lite grann till 11,6.
MSV ca 19m/s och squish area 44%

Tankat 98 Oktan på Statoil. Bytt munstycke från 86 till 84 och kompenserat med fetare nål.

Resultat: Klart bättre drag. Drar nu utan problem på fyran men orkar fortfarande inte riktigt på femman, Inga hörbara spikningar.
Tror inte den ändrade toppen bidragit så mycket till bättre prestanda utan det är nog mest den magrare blandningen. (som nog fortfarande är lite fet)

Ny toppfart 97,5 GPS ( på femman faktiskt, ca 7700 varv)

Pipan har blivit för kort igen, magrare munstycke har bidragit till högre avgastemp och därmed högre pulshastighet.


Passade på att ta lite detaljbilder när allt ändå var isär

Bild
"Ramstabilisator"

Bild
Här sitter den på plats.


Bild
Gammalt och nytt tankfäste. Det nya dubblerar som fäste för tändspole/CDI

Bild
Här finns lite förbättringspotential, mest i överströmmarna...
Tjusigt.
Portade en sådan för 10 år sedan, vad jag minns så höjde jag cyllen så
spol hamnade på ca 125*, avgas höjdes till ca 180* insug togs upp
så en 24mm förgasare blev lagom. Gick rätt bra trots att vi aldrig
satte dit ett riktigt avstämt avgas. Den blev inte så mycket slöare på
låga varv men betydligt piggare på mellan o höga varv.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Liten update

I helgen åkte jag och moppen på Långkalsongrally
Bild
En eloge till arrangören (FULL moppers) 7 mil långt, perfekt bansträkning med fartsträckor i början, mysputter i mitten och sen lite fart igen på slutet. :-bd

Moppen hittade en Kompis... [flirt]
Bild
Den gick märkbart bättre hem trots motvind, cylindern hade ju bara gått kanske 1-1,5 timme innan, ringarna gick väll in sig under rallyt. Funkar skitbra att surputtra i 30 med på fyran ochså.
Lite dr Jekyll och mr Hyde känsla faktiskt. :diablo: På sista rakan gick det undan. Dock är den fortfarande trött på mellanvarv i högre farter, måste fixas...


Gul mamba med minihjul..en av de fränare, matchande brillor oxå...
Bild



Sen blev det hem och montera lampa
Bild

Lyser riktigt bra trots 35W 12V H4 driven på 7,5V. (Regulatorn som jag trodde var en 12Voltare var en 6volts, rätt grejjor är på väg).
Bild
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Mustang 577 med Bigblock

Inlägg av Calleberg »

Staijlat den lite...

Hade tur och hittade den snyggare modellen på bakskärm i rätt kulör. Det verkar ochså ha växt nåt blått mögel på sadeln...
Ny skärm och lurv
Ny skärm och lurv
009_liten.jpg (752.79 KiB) Visad 4339 gånger
Som en nödlösning har bakdämparna fått nya längre och lite progressiva genomslagsgummin av polyuretan. Gammal brevid ny.
Tjocksmock bumpstopp
Tjocksmock bumpstopp
002_liten.jpg (439.87 KiB) Visad 4339 gånger

Monterat i "dämparen". Tillsammans med fjädrar från bakskärmdonatorns "dämpare" som konstigt nog var kralligare än 57:ans
Dämpare med gummi och HD fjäder
Dämpare med gummi och HD fjäder
003_liten.jpg (443.65 KiB) Visad 4339 gånger
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skriv svar