Varning för Ettans billigaste fjädrings"gummi"
- ZVEZDA M50
Hej!
När man ser att en sak saknar uppgifter om tillverkar och detaljerade tekniska specifikationer så kan man utgå från att den som säljer inte har något på att vinna genom att vara ärlig och skriva ut fakta.
Själv har jag varit på jakt efter lite koaxialkabel och kontakter, i övervägande av fallen så undanhålls fakta om med säkerhet hade gjort att den möjlige köparen tänkt efter om det är värt att köpa...
Samma förhållande gäller inom mopedområdet.
Varför inte vara fullt ärligt och skriva ut fakta?
När man ser att en sak saknar uppgifter om tillverkar och detaljerade tekniska specifikationer så kan man utgå från att den som säljer inte har något på att vinna genom att vara ärlig och skriva ut fakta.
Själv har jag varit på jakt efter lite koaxialkabel och kontakter, i övervägande av fallen så undanhålls fakta om med säkerhet hade gjort att den möjlige köparen tänkt efter om det är värt att köpa...
Samma förhållande gäller inom mopedområdet.
Varför inte vara fullt ärligt och skriva ut fakta?
Köpte en sats med alla ingåeende komponenter till en Bing 8,5 - 12 mm, och det enda som gick att använda var flottören, resten var Kinakvalitet, helt värdelös kvalitet, så dåligt att tom de slitna org delarna funkar bättre än de nya, allt ligger nu i skrotbingen...Patrik skrev:Påminner mig om när jag var inne på "Alvars" å köpte trottel till min NOS kyrkport.Braxmatte skrev:Det kan ju stå
"Av billig kinakvalitet" i beskrivningen så vet man vad man får
Hålet i trotteln var för litet så nålen gick ej i och förklaringen jag fick var:
""-Det är ju inte riktigt original de här""
Lämnade tillbaka den och fick mina 160:- tillbaka, köpte en riktig Bingtrottel i Trollhättan istället för 170:-...
Å förresten, när jag var inne å fråga efter Nokian Kurir till Monarpeden så hade de inte det längre utan det var Speed som fanns, nä jag köpte inga däck..
/ P
Stefan
- Racermoppe
Har varit i kontakt med Ettans idag och fått skicka tillbaka mina fjädergummin. Blir reklamationen godkänd byter jag till de som är från Rubbermek, jag hade helt missat att de sålde 2 varianter...
Tur jag hade orginalgummina kvar så man kan köra när det är så fint moppeväder 

Monarped 1959
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
- ZVEZDA M50
Nja, det blir inte enkelt när många alltid efterfrågar billiga saker...patricw skrev:Återförsäljarna borde pressa tillverkarna att göra lite bättre kvalitet som man får betala mer för.
Trist när man inte hittar alternativ till de billigaste Kina grejerna.
Patriks exempel med Speed vs Nokia Kurir är väl ett lysande exempel, Nokiadäcken kostar ju mycket mer. Men, i gengäld håller de avsevärt längre. Om kunderna inte är beredda att betala för Nokia så vad skall man göra? Tvinga dem att köpa Kurirgummin ändå?
Vidare, jag har varit i Kina o jobbat en sväng, har kontakt med många kineser, trevligt folk. De kan tillverka bra prylar, om någon vill betala. Vill någon ha billiga saker så får de det, vilken kan inverka på kvalitén i negativ riktning...
Problemet som helhet är inte helt enkelt att lösa!
nej det stora problemet blir ju när skiten konkurerat ut kvaliten. och när folk kommer på att det billiga inte funkar, vi måste ha den med bra kvalitet, då finns den inte.
enda chansen är att vägra köpa speed, och låta dom mopparna stå till grosisterna fixar kvalitetsdäck. men den iden tror jag inte på själv.
erlan
enda chansen är att vägra köpa speed, och låta dom mopparna stå till grosisterna fixar kvalitetsdäck. men den iden tror jag inte på själv.
erlan
Har mycket jag tänker att jag borde skriva i den här tråden, men jag håller mig.
Faktum är att mopedister köper kvalitet. Tror vi säljer fler äkta Bosch kondingar och brytare än de billiga. Och mer Continental/Nokia än Speed. Det är jättekul tycker jag.
Vi återförsäljare jobbar rätt hårt med att påverka kvaliten, plus att vi tar fram egna produkter, och jag tycker att grossisterna lyssnar, men det tar tid. Och gamla lager måste tydligen säljas ut först.
Men jag tror att vi måste erbjuda både mer exklusiva och enklare kvalitet, kunder är så olika, och moppar används på så olika sätt.
Faktum är att mopedister köper kvalitet. Tror vi säljer fler äkta Bosch kondingar och brytare än de billiga. Och mer Continental/Nokia än Speed. Det är jättekul tycker jag.
Vi återförsäljare jobbar rätt hårt med att påverka kvaliten, plus att vi tar fram egna produkter, och jag tycker att grossisterna lyssnar, men det tar tid. Och gamla lager måste tydligen säljas ut först.
Men jag tror att vi måste erbjuda både mer exklusiva och enklare kvalitet, kunder är så olika, och moppar används på så olika sätt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jag tänker på nybörjarna som inte läst sånna här trådar och inte känner till Rubber Mek. Jag tror att om det finns enklare kvalitet så tror man åtminstone att de ska hålla i något år vid normalt bruk, inte 4 mil, och då kan det hända att man köper dom billigaste. Speciellt om man har skralt i kassan. Jag skulle i alla fall aldrig tro att något av lägre pris och kvalitet skulle vara så pass dåligt om det faktiskt saluförs av så många.
Har också hört att den billiga framfjädringen är lika usel.
Har också hört att den billiga framfjädringen är lika usel.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Racermoppe
Jag hade ju totalt bommat att det fanns fler än de jag köpte, som Rookie visste jag inte heller om Rubbermek, men man lär sig
Nu verkar det som det löser sig med Ettan och jag byter upp mig till Rubbermeks som Ettan också har. Kör med de gamla originalen tills vidare ![moped [motorbike]](./images/smilies/Motorcycle__green_version.gif)

![moped [motorbike]](./images/smilies/Motorcycle__green_version.gif)
Monarped 1959
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
-
- Kontakt:
Här kan det vara på sin plats att påpeka att även Continentals mopeddäck numer görs i Kina... Förhoppningsvis i en av Continental, kvalitetssäkrad fabrik hoppas jag, eftersom jag just köpt ett sånt däck(kks10ww 19")Puchlasse skrev:
.

- SachsMekarn
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Nä, men han har berättat om tillverkningen, vulkning osv. Hör även från andra som varit väldigt nöjdaSachsMekarn skrev:Fast om han skulle sagt att det är dålig kvalité så skulle ingen köpaRaketsport skrev:Vad jag vet, har hört och när jag själv pratat med honom så är kvalitén mycket god.zappafan skrev:Har Rubber Mek bra kvalitet på sina nu idag åxå?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson