Tänk efter före

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Tänk efter före

Inlägg av Braxmatte »

Tänkte skriva lite om en fd granne och hans bravader.
Han var snabb på att skruva isär saker men han glömde oftast att titta hur det såg ut INNAN så när han skulle skruva ihop så gick det inte

Då kom han smygandes och bad mig om hjälp...

En gång hade han en gammal kawa 750 (eller nåt, 4cyllar)
Han behövde hjälp med tändningen. När jag kom dit låg hela tändsystemet på golvet i garaget .
Det var dubbla brytare och en massa kablar, jag fick tillslut gnista på alla stift men den tände bara på en cylle och dom andra stiften var torra

Då fågade jag honom varför han skruvat med tändningen...
-Jo jag bytte först förgasarna för jag fick tag på fyra större , men sen gick den bara på en och då kollade jag tändningen , förgasarna har suttit på en likadan hoj oh där funkade dom.
-fick du med allt då ? frågade jag
-Ja mycket extraprylar också sa han och pekade på en låda med grejor

Då frågade jag honom om han verkligen trodde att tändningen pajade nr han bytte förgasare...
Jag kollade i lådan och hittade en soppaslang med 4 förgreningar
Den skule nog sitta på för han hade satt slangen på en förgasare
När alla 4a förgasare fick soppa så gick den. :D

En annan gång ville han ha hjälp med att lufta bromsarna på en gammal bubbla
Den drog snett så man knappt orkade hålla emot
Det kom ingen luft, pedalen kändes bra men ingen skillnad

-Vad har du gjort ? frågade jag.
-Jo på bilprovningen sa dom att bromsen tog dåligt på höger fram så jag bytte ut hela skiten mot nya grejor
-Eeh bytte du på båda sidor :roll:
-Nej det var ju bra på vänster så där har jag inte bytt nåt 8)
-Byt på vänster också ,sa jag :evil:

Det här var tänkt som en liten tankeställare för er som är lite ovana mekaniker när ni letar fel på era grejor
Tänk efter, har jag gjort nåt som kan orsaka problem
Ibland letar man efter fel som inte finns

Det kan ju vara fel på nya grejor också . tex konding , stift , brytare mm
Jag menar gick moppen innan du tex satte dit ny konding och efteråt startar den inte så är det nog inte skit i förgasaren :wink:
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

thumb_up thumb_up
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Stött på några sådana optimister också. Kommer ihåg Lennart, en trevlig kompis som var rörläggare men dålig på bilar. Nå en dag kom han och frågade om jag kunde hjälpa honom att köra hem en bil han köpt för att fixa upp till sin fru. Detta var nog 1971, bilens koppling fungerade inte och den skulle från Partille till Orust. Vi åkte ut och bilen var en vit MG 1300, Jag startade den med ettan i och sedan gick det fint att växla med mellangas. Men detta var på kvällen och ljuset blev sämre och sämre, på bron över älven i Kungälv dog motorn, jag släkte ljuset och då kom den sig i gen. Vi stoppade och kollade i motorrummet, felet var slirande generatorrem, spände den och allt frid och fröjd igen. Nu gick bilen som ett skott, körde ifrån en P1800 ute i kurviga vägen mellan Tjörn och Orust. Så vi anlände lyckligt till hans hus och när vi ställt i bilen i garaget för kopplingsbyte tittade jag under bilen, botten totalt bortrostad :shock: Kopplingen var ju lätt bytt på den bilmodellen men han gav upp med rostlagningen och bytte bilen till en Forrd 17M med automatlåda som gått som taxi. Automatlådan var dock slut så den bilen kom inte den heller till någon glädje för hans hårt prövade fru.Sedan flyttade jag och tappade kontakten med honom, hörde att det blev skilsmässa så småningom.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Tänk efter före

Inlägg av G-son »

Braxmatte skrev:Då kom han smygandes och bad mig om hjälp...
...och att ta hand om en hopblandad röra av delar som någon annan skapat är tio gånger svårare än att göra jobbet från början. Man blir alltid lika lycklig när någon kommer med något helt sönderplockat i en icakasse och vill ha hjälp för att det visade sig vara svårare än dom räknat med... :roll:

Det har tagit en del tid att komma så långt, men nu när jag mekar försöker jag alltid rada upp & dela upp saker på ett metodiskt vis. När en motor plockas isär radas delarna upp i den ordningen dom plockas loss, skruvar delas upp efter var dom satt - de från ena motorkåpan i en burk/påse, från andra kåpan i en annan, till blocket i en tredje och så vidare. Får grejerna bara vara i fred så så blir det inga tveksamheter om hur allt ska ihop igen, även om det (som på den 60cc crossmotor jag renoverade senast när ägaren skaffat reservdelarna efter ett år demonterat) tagit ett bra tag.

Det går inte snabbare av att man försöker ha bråttom när man mekar. Tvärt om.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

HSE skrev:Stött på några sådana optimister också. Kommer ihåg Lennart, en trevlig kompis som var rörläggare men dålig på bilar. Nå en dag kom han och frågade om jag kunde hjälpa honom att köra hem en bil han köpt för att fixa upp till sin fru. Detta var nog 1971, bilens koppling fungerade inte och den skulle från Partille till Orust. Vi åkte ut och bilen var en vit MG 1300, Jag startade den med ettan i och sedan gick det fint att växla med mellangas. Men detta var på kvällen och ljuset blev sämre och sämre, på bron över älven i Kungälv dog motorn, jag släkte ljuset och då kom den sig i gen. Vi stoppade och kollade i motorrummet, felet var slirande generatorrem, spände den och allt frid och fröjd igen. Nu gick bilen som ett skott, körde ifrån en P1800 ute i kurviga vägen mellan Tjörn och Orust. Så vi anlände lyckligt till hans hus och när vi ställt i bilen i garaget för kopplingsbyte tittade jag under bilen, botten totalt bortrostad :shock: Kopplingen var ju lätt bytt på den bilmodellen men han gav upp med rostlagningen och bytte bilen till en Forrd 17M med automatlåda som gått som taxi. Automatlådan var dock slut så den bilen kom inte den heller till någon glädje för hans hårt prövade fru.Sedan flyttade jag och tappade kontakten med honom, hörde att det blev skilsmässa så småningom.
sensmoralen blir alltså:
är du en dålig mekaniker blir du av med frugan

:hide:
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Sensmoralen funkar väldigt utmärkt om någon vill ha hjälp med en kinesisk moppe, säg alltid nej ,hur du än gör annars så kommer du förlora på det.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Skriv svar