Lager sitter fast!
Lager sitter fast!
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Re: Lager sitter fast!
Dom där specialavdragarna som finns att köpa, ett måste att ha!
Om du inte vill köpa, försök knacka in en skruvmesel mellan lager och skinkan. Och försök tvinga upp den.
Alternativt, värma med gassvets eller annat som man kan koncentrera värmen med.
Om du inte vill köpa, försök knacka in en skruvmesel mellan lager och skinkan. Och försök tvinga upp den.
Alternativt, värma med gassvets eller annat som man kan koncentrera värmen med.
Annars kan man slipa genom lagerbanan med vinkelslip, om lagerbanan har snurrat på axeln och nypit fast kan du behöva slipa genom lagerbanan från två håll.
Tack för ditt svar! Jag har värmt med gasbrännare och kokat in 5-56. Känns som att det måste dras av rakt ut. Tror det är för tight för att "vicka" av det med en mejsel. Har provat att värma och klämma fast hela paketet i skruvstädet och sedan knackat med hammare och dorn på axeln utan resultat. Har övervägt avdragare, men kan man undvika 395 kr + frakt för att få av ett lager så vore det gött. Förstår dessutom inte hur avdragaren ska kunna få tag i lagret? Det sitter ju helt inne vid veven. Kan man värma för mycket, så att axeln slår sig? Är också rädd att lödningen som håller balansvikterna ska smälta. Eller är det bara att gasa på med värme?
Det sitter som FAN, alltså... =/
Det sitter som FAN, alltså... =/
Hmm, inte så dumt, Svartsjö. Kan prova det. ...utan att slipa i axeln... =S
Har också övervägt att på något sätt såga ett spår i lagerbanan så att man kan få in en mejsel och knäcka den. Men jag har nog inget som kommer åt.
är du stadig på hand med svetsen?
svetsa fast ett lagom grovt rör i lagerbanan.
svetsa fast en mutter i röret.
dra i en skruv i muttern och pressa bort det hela.
erlan
svetsa fast ett lagom grovt rör i lagerbanan.
svetsa fast en mutter i röret.
dra i en skruv i muttern och pressa bort det hela.
erlan
Se hur jag gjort: http://italia50cc.forum24.se/italia50cc-about157.html
Har ingen tillgång till svets. Specialavdragaren var ju inte så dum, men återigen lite för meckigt när det handlar om en enda lagerbana. Och jag har inte tänkt att göra om den här operationen på ett tag sen. =P
Har en nöt till att knäcka; den andra lagerbanan av samma lager, som sitter kvar i blocket, hur får ni ut dem?
Och när jag beställer nya lager, ska jag ha dessa http://www.mopeddelar.se/p/universal-2/ ... x35x8.html
eller dessa http://www.mopeddelar.se/p/lager-e15-ns ... lager.html
=)
Har en nöt till att knäcka; den andra lagerbanan av samma lager, som sitter kvar i blocket, hur får ni ut dem?
Och när jag beställer nya lager, ska jag ha dessa http://www.mopeddelar.se/p/universal-2/ ... x35x8.html
eller dessa http://www.mopeddelar.se/p/lager-e15-ns ... lager.html
=)
yttre lagerbanan får du tag i att knacka ur. den är lite mindre än hålet som radialtätningen sitter i.
men problemen är inte slut för att du får bort lagerbanan från veven.
dagens packningar är aningen tjockare än orginalpackningarna. så du behöver mäta, dra loss lagret och lägga i en shimsbricka till.
kollmäta igen. förhoppningsvis perfekt.
erlan
men problemen är inte slut för att du får bort lagerbanan från veven.
dagens packningar är aningen tjockare än orginalpackningarna. så du behöver mäta, dra loss lagret och lägga i en shimsbricka till.
kollmäta igen. förhoppningsvis perfekt.
erlan
Lagerbanorna i blocket lossas (och monteras) enklast genom att värma blocket omkring lagret med gasolbrännaren. Blocket utvidgas mer än stålet i lagerbanan, så blocket "släpper taget" om lagret - vissa gånger behöver man knacka till det litegrann, andra gånger ramlar det ur/i lagerläget utan motstånd.
Hur som helst, för shimsningen av lagren behöver du ändå dra av de nya innerringarna från veven, så köp du en lageravdragare - den är värd pengarna.
Hur som helst, för shimsningen av lagren behöver du ändå dra av de nya innerringarna från veven, så köp du en lageravdragare - den är värd pengarna.
Ok! Så packboxarna kommer att ta skada när jag knackar ur lagerbanorna ur blocket? Hur mycket schims behöver jag i så fall?
"De nya innerringarna från veven"? Vad menar du då, G-son?
Shimsbrickorna som används för att justera spelet (glappet) i ramlagren sitter innanför lagerbanorna på veven. Alltså måste du först montera lagren, skruva ihop blocket med packningen imellan, mäta spelet på vevaxeln, dela blocket, dra av ena eller båda lagerringarna från veven och stoppa i fler/tjockare shims (enligt tidigare mätning) så lagerspelet blir rätt nästa gång allt satts ihop. Så du kommer alltså behöva dra av de nya lagerbanorna från veven utan att skada dom, om du inte har en otrolig tur så spelet blir rätt redan på första försöket.
Omständiga motorer att skruva med, när man är van vid japansk ingenjörskonst.
Omständiga motorer att skruva med, när man är van vid japansk ingenjörskonst.