Puch Dakota 3000, projekt AM6

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

För nåt år sedan renoverade jag en 3000, helt originalrenoverad enligt konstens alla regler, letade to.m med ljus och lykta efter rätt färgkodning på kablarna till elsystemet :)
Resultatet blev enligt mig själv riktigt bra, "tyvärr" sålde jag moppen och det blev faktiskt så att Björn, nuvarande ägaren av Puchverkstan köpte den, den ska nu enligt uppgift stå i hans "utställning".

Hursom, när arbetskamraterna började skruva moppe för några månader sedan blev man åter sugen, jag letade fram ett nytt objekt och började planera ett projekt.
tanken är att jag ska renovera denna 3000 i samma fina skick men samtidigt inte vara så originalkåt och också göra en del avsteg från originaldesignen :)
En AM6-motor har inhandlats vilken ska monteras, likaså ska 17" motardhjul med hydrauliska skivbromsar monteras, i övrigt ska moppen i stort se ut som en 3000 med korrekt lack osv.

Har tyvärr inte hunnit så långt ännu men här är utgångsobjekten.

Nästan komplett, motorn avplockad och såld :)
Bild
windows 7 screen shot

Morot, tanken är att det ska plockas ur en 15 friska ur den här
Bild
photo upload

Hjul och bromsdonator:
Bild
upload images

Fortsättning följer.
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Micke S »

Intressant, det här ska följas !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Rexxy »

Intressant!

Men vem sätter en gammal Dt50MX motor i ett sånt chassi?
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Ja det sitter en Skramlahamotor i Derbin ovan, men det är Minarellimotorn jag ska använda.

Har satt kapen i Puchen på lunchen idag, krävs nog dock en del finlir för att få motorn så långt in som möjligt i ramen, sedan är ju motorn avsedd för betydligt bredare moppar än en gammal sjuttitalare så det blir nog att förskjuta den en del åt höger för att dreven ska lira.

Här är förresten en bild på min förra renoverade 3000 innan jag sålde den.

Bild
img hosting
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Rexxy »

När jag monterade Am6:an i min F50 hade jag också samma "problem". Motorn fick monteras väldigt mycket åt höger för att kedjan skulle linjera. Men då fick jag andra problem... Avgasporten pekade rakt mot ramrören som går under motorn, så ett avgasrör skulle inte få plats.. :( Så jag fick kompensera lite. Att kedjan linjerar lite snett, samt att avgasröret får smeka ramen lite. Som tur är, är ju motorn stumt monterat, så den rör sig inte vid gaspådrag.

Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av HSE »

Intressant projekt. Jag gjorde ju ett extremt budgetprojekt med en 400 kronors ram som det bara följde med motorblocket.
Bilagor
klar 004.JPG
klar 004.JPG (576.62 KiB) Visad 7630 gånger
Moped 20120331 007.JPG
Moped 20120331 007.JPG (140.21 KiB) Visad 7630 gånger
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Nån här som kan AM6-motorn och vet vad man bör kolla och se upp med?, ska spräcka motorn när jag väl måttat in den i ramen och byta vevlager och packboxar, blir nog att jag passar på att byta vevparti också men det verkar finnas en uppsjö av olika slaglängder och kvalisorter.

Nån som kan tipsa om en välbeprövad vev/trimkombo? finns ju så jäklarns mycket att välja på till denna morot.
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Rexxy »

JohanK skrev:Nån här som kan AM6-motorn och vet vad man bör kolla och se upp med?, ska spräcka motorn när jag väl måttat in den i ramen och byta vevlager och packboxar, blir nog att jag passar på att byta vevparti också men det verkar finnas en uppsjö av olika slaglängder och kvalisorter.

Nån som kan tipsa om en välbeprövad vev/trimkombo? finns ju så jäklarns mycket att välja på till denna morot.

Håll reda på den lilla kulan som låser växlarna, den har en tendens att smita.

Hur mycket trimmat ska du köra? Ska du köra med vanliga 50-70cc funkar original slaglängd. Och då rekommenderar jag Barikits vevparti. Den har jag i min Am6:a med 19hk+.
ska du köra med 80cc+, är det oftast vevparti med större slaglängd som behövs. Vill du vara värst finns det Parmakit 110cc. ;)
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Blir väl runt 70cc och en 21-24mm.s knasare och en rejäl pipa så standard slag bör ju funka då, har sett att en del partier är förstärkta (tjockare axel) och levereras med speciallager, kan det vara nåt?
Vad är original slag förresten 44mm?
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Rexxy »

Slaglängden är på 39mm original..

Vevpartiet med tjockare axlar vet jag inte om det hjälper, då blir ju ramlagerna bara mindre. Barikit-veven jag rekommenderade har grövre vevtapp än Am6 original, och det är att föredra!
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Har funderat ett tag på hur jag ska sänka hojjen, bak är ju inga problem eftersom jag ändå behöver nya dämpare kommer jag bara att välja kortare sådana.

Fram däremot är ju lite av ett bekymmer, men jag har en plan, jag tänkte borra upp hålen för holmrören i den övre kronan så att rören löper igenom, en sisådär 40mm, sedan inhandlar jag ett clip on styre som jag fäster i den uppstickande delen och till sist gängar jag i toppluggen i rören för att dra ihop allt så det blir stabilt och bra.
Då kan jag behålla mina lamphållare intakta, lackade och fina och samtidigt få en hyfsat aggressiv körställning utan att det blir alltför obekvämt.
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Det går väldigt sakta framåt, men moppen är numera slaktad, en hel del delar är beställt och en del har dykt upp.
Det blir 180mm skiva bak, 240mm fram, och bromsok samt cylinder från CBR 125 fram, bak har jag inte kommit på någon bra lösning med bromsok än.

Idag har jag breddat svingen för att rymma det 3" breda hjulet, delade svingen på mitten och pressade i ett rör för att kunna justera vidden innan jag svetsar ihop.
Allt ska sedan blästras och pulvermålas.
Bild
free image hosting

Hjulet provmonterat, ska på ett 90/80 däck sedan
Bild
image hosting

Här är min påbörjade AM6-adapter i ramen, dock långt ifrån klart då den ska in en bit till och sedan lappas dit.
Bild
image host
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Lolalola »

Den kommer att bli hur brutal som helst! thumb_up
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av SachsMekarn »

Fin skaparglädje! Ska bli kul att följa projektets framsteg.
JohanK
Inlägg: 207
Blev medlem: 09 apr 2014, 12:07
Ort: Markaryd Norra Skåne

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av JohanK »

Sulorna och slangarna har anlänt, Michelin gatdäck, 80/90x17 fram och 90/80x17 bak
Bild
imgur

Lite bromsskivor, har även fått komplett frambroms från en CBR125, cylinder och ok.
Bild
screenshot program

Första lasset från Puchverkstan, sadelklädsel, centralstöd, gaffelrenoveringssats mm.
Bild
image upload no limit
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Skriv svar