
Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Re: Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Så här ska en gilardoni sjunga
https://www.youtube.com/watch?v=4QBjrdwDhqg

Re: Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Nu har det gått några veckor med lite utprovning av munstycken och tändinställning samt körning på några mopperallyn mm. Har även hunnit med ett besök hos Håkan Argander på Tivedens Motor för bromsbänkskörning för att få papper på vad denna uppsättning i motorn levererar.
Cylinder 74 cc Gilardoni reedstyrd, avgasport 188 grader, topplock 0,7 mm klämspalt
Förgasare Mikuni TM24 flatslide, huvudmunstycke 190, 8 läppars Vforce3 reed, Insugningsrör 26 mm inv, Polini fullflödes skumfilter
Tändning kokusan. 1,2 mm förtändning
Drevning 12/36
Avgassystem byggt av Racepipe peak ca 8500 rpm
10,3 Hk på bakhjulet med peak vid 8300 rpm (börjar dra från 5500) och ett toppvarv på 9600 rpm. Toppfart i bänken 84 km/h. Som det är nu är det min pipa som byggdes för den fläktkylda 70 cc som är bromsen på varvtalet och Hk och hämmar vad cylindern kan leverera mer. Att bygga en ny avgaspipa är ju ett alternativ, men gången och körbarheten på mopeden nu är riktigt bra med ett brett register, så det tål att funderas på om det skall göras. Har efter bromsningen ändrat drevningen och satt på ett 13 kuggars i fram då mopeden gick upp på bakhjulet på ettan och tvåan om man höll nere fullt, så några kilometer fortare går den nu men är fortfarande så bra och körbar på lägre varv när man åker kring 50 km/h. Ett annat positivt konstaterande är bromsarna som sattes dit från Puch Racing har gett det resultatet och säkerheten jag ville ha, nu stannar det när jag vill


Cylinder 74 cc Gilardoni reedstyrd, avgasport 188 grader, topplock 0,7 mm klämspalt
Förgasare Mikuni TM24 flatslide, huvudmunstycke 190, 8 läppars Vforce3 reed, Insugningsrör 26 mm inv, Polini fullflödes skumfilter
Tändning kokusan. 1,2 mm förtändning
Drevning 12/36
Avgassystem byggt av Racepipe peak ca 8500 rpm
10,3 Hk på bakhjulet med peak vid 8300 rpm (börjar dra från 5500) och ett toppvarv på 9600 rpm. Toppfart i bänken 84 km/h. Som det är nu är det min pipa som byggdes för den fläktkylda 70 cc som är bromsen på varvtalet och Hk och hämmar vad cylindern kan leverera mer. Att bygga en ny avgaspipa är ju ett alternativ, men gången och körbarheten på mopeden nu är riktigt bra med ett brett register, så det tål att funderas på om det skall göras. Har efter bromsningen ändrat drevningen och satt på ett 13 kuggars i fram då mopeden gick upp på bakhjulet på ettan och tvåan om man höll nere fullt, så några kilometer fortare går den nu men är fortfarande så bra och körbar på lägre varv när man åker kring 50 km/h. Ett annat positivt konstaterande är bromsarna som sattes dit från Puch Racing har gett det resultatet och säkerheten jag ville ha, nu stannar det när jag vill
Senast redigerad av mallgroda den 14 maj 2014, 08:43, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Inte förvånande att du behövde ändra drevningen. Med så bra effekt som 10+ hp ska den kunna göra 100 utan att behöva vara slö.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Sådär nu är man på gång igen med mopeden. En liten sammanfattning av sommarens alla körningar med mopeden på alla mopperallyn (15st) och övrig körning som kröntes med ett besök i mellsta som nordligaste körning och göteborg tvåtaktarnas höstrally som sydligaste. Mopeden har fungerat mycket bra men saker händer alltid som ett rejält värmenyp med skrotad kolv (chikenrace allingsås) och ytterligare ett kolvhaveri (träsmak 2014 Nåll Kål Måppers) sent på säsongen när översta kolvringen fick för sig att kika ut i avgasporten, men men så är det bara. Man skall aldrig förneka att man får åka skamkärra men man kan göra det med stil

Vad som har monteras i sommar är en mycket bättre bensinkran än original. Visserligen förlorar man reservfuktionen men med stort tanklock så ser man ju hur mycket bensin man har i tanken ändå. Bensinkranen köptes på http://www.roffesshop.se/index.php?rout ... t_id=11227 och passar rakt av på tankanslutningen

Cylindern skickades till roffe på vrm i november då åksäsongen var över för att ta fram en ny bättre kolv då det är dåligt med kolvar som passar rakt av till gilardonicylindern i storlek 46,96 eller 46,98 med andra kolvringar än original. Roffes kunskap resulterade i en 47,55 kolv med bättre egenskaper och en kolvring. Omnickasilning efter borrning blev det också. En sak som dock skilde var kolvtappshöjd så en spacer har mätts fram på 4 mm och då hamnar avgasporten på 192 grader och spolportarna på 132 grader med ett blowdown på 30. Sedan har även ett nytt topplock mätts in och skall bearbetas för rätt klämspalt

Sedan tog funderingarna kring ett nytt avgassystem slut och ledde till en åtgärd, så nu står mopeden hos racepipe för att ett nytt custom avgassystem med en lite högre peak skall byggas, (10000 rpm mot 8500 rpm som det gamla var på)
Ska bli intressant vad mopeden levererar i detta nya utförande. Håller även på och sätter ihop en "reservmotor" på massa delar som jag köpt på mig. Så en oportad 75 cc gilardoni med fyrväxlad låda och treskivig lamell ,ritovev med fasta lager, ett kokusan monterat är grunden i reservmotorn samt även att den gamla fläktkylda 70 cc får en genomgång med en ritovev och fasta lager då den också är en reservmotor som ligger

Vad som har monteras i sommar är en mycket bättre bensinkran än original. Visserligen förlorar man reservfuktionen men med stort tanklock så ser man ju hur mycket bensin man har i tanken ändå. Bensinkranen köptes på http://www.roffesshop.se/index.php?rout ... t_id=11227 och passar rakt av på tankanslutningen
Cylindern skickades till roffe på vrm i november då åksäsongen var över för att ta fram en ny bättre kolv då det är dåligt med kolvar som passar rakt av till gilardonicylindern i storlek 46,96 eller 46,98 med andra kolvringar än original. Roffes kunskap resulterade i en 47,55 kolv med bättre egenskaper och en kolvring. Omnickasilning efter borrning blev det också. En sak som dock skilde var kolvtappshöjd så en spacer har mätts fram på 4 mm och då hamnar avgasporten på 192 grader och spolportarna på 132 grader med ett blowdown på 30. Sedan har även ett nytt topplock mätts in och skall bearbetas för rätt klämspalt

Sedan tog funderingarna kring ett nytt avgassystem slut och ledde till en åtgärd, så nu står mopeden hos racepipe för att ett nytt custom avgassystem med en lite högre peak skall byggas, (10000 rpm mot 8500 rpm som det gamla var på)

