Dags igen . . . Mustang 618

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

Jag fick tag i en original cylinder 2,6hk ifrån Tyskland, skapligt skick så nu väntar jag bara på min nya kolv.
Jag kommer att montera min originalförgasare tillsvidare men letar efter ett lämpligt objekt att sätta "filen" i :D
Ett sådant skydd skall jag nog ta och beställa ser fint ut och så slipper man få in en massa skit på kedjan.
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

. . . F skrev:
När du säger "lite trim", vad tänker du då?
Jo, jag tänker 2,9 fast med standardavgassystem. Förgasaren är ju svår på denna. 17-ubåt går inte att få plats med på ett bra sätt så det får bli en "Mustangförgasare" borrad till 15 mm.

Jag har kört denna kombination förut och det funkar mycket bra. Jag har använt fläktkylda cylindrar och vridit toppen ett kvartsvarv.
Inte supersnyggt kanske men min erfarenhet är att dessa cylindrar går väldigt bra.

Här i min Combinette:

(Den hade 16mm ubåt men det går ju inte på Mustangen)

Bild

Toppfarten brukar bli 50-60 kmh beroende på drevning och vikt etc. och tyst och fint blir det. . .

. . . F
Vad har du för drivning då?
Jag satte dit 13kugg fram men ska kanske även byta bak till 34?
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

. . . F skrev:
När du säger "lite trim", vad tänker du då?
Jo, jag tänker 2,9 fast med standardavgassystem. Förgasaren är ju svår på denna. 17-ubåt går inte att få plats med på ett bra sätt så det får bli en "Mustangförgasare" borrad till 15 mm.

Jag har kört denna kombination förut och det funkar mycket bra. Jag har använt fläktkylda cylindrar och vridit toppen ett kvartsvarv.
Inte supersnyggt kanske men min erfarenhet är att dessa cylindrar går väldigt bra.

Här i min Combinette:

(Den hade 16mm ubåt men det går ju inte på Mustangen)

Bild

Toppfarten brukar bli 50-60 kmh beroende på drevning och vikt etc. och tyst och fint blir det. . .

. . . F
Vad har du för drivning då?
Jag satte dit 13kugg fram men ska kanske även byta bak till 34?
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

13 fram och 41 bak.

Funkade bra för mig . . .

Jag tror att Du utan vidare kan köra med originalförgasaren.
Gå upp i storlek på nålmunstycket bara . . . 2,17 eller 2,20.
Det funkar utmärkt på min 610 skoter. Den gör 50-55 och den är ändå tyngre.

. . . F
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

. . . F skrev:13 fram och 41 bak.

Funkade bra för mig . . .

Jag tror att Du utan vidare kan köra med originalförgasaren.
Gå upp i storlek på nålmunstycket bara . . . 2,17 eller 2,20.
Det funkar utmärkt på min 610 skoter. Den gör 50-55 och den är ändå tyngre.

. . . F
Tackar för informationen! :D
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Re: Dags igen . . . Mustang 618

Inlägg av . . . F »

Ja. Nu har det gått lång tid igen. Jag har varit upptagen med min SAAB Sonett och inte hunnit med mopederna men nu känns denna Mustangen fullbordad.
Den fick ett annat styre och det gjorde gott. Mycket bekvämare och väl så snyggt tycker jag . . .

Bild

Jag har också fått tag på vita hjul med Leleu-nav och lite större bromsar. De skall monteras så småningom.
Både hjullagren och bromsarna på de nuvarande hjulen, lämnar en del att önska.

Bortsett från det är jag väldigt nöjd så här:

Bild

Avsikten var att få en genuin bruksmoped med rätt patina utan att ändra för mycket och det tycker jag nog att jag lyckats med. Den gör 45 kanske 50 knutar om man kör för fullt men det är inte meningen att jag skall göra utan denna är till för att pysa runt på cykelbanor och i stan lite trivsamt så där. Den blev ju tyst och snäll också så . . .

Bild

Bild

För mera seriöst åkande på landsväg så har ju min orange KS 50 och ett nytt projekt på gång.
Skall bli en 529a denna gången. En GTS 50. . . mer om det se´n.

. . . F
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Dags igen . . . Mustang 618

Inlägg av BjörnK »

Ser trevligt ut det där!
Och gott med en mys-moppe, som inte behöver gå i hundra knyck.
Min monarped är tänkt att bli något ditåt.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dags igen . . . Mustang 618

Inlägg av Raketsport »

Snyggt! Alldeles lagom patina.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Dags igen . . . Mustang 618

Inlägg av JMolin »

Läckert! Perfekt skick och låter som en riktigt trevlig motor till det också! Kul! :D
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Re: Dags igen . . . Mustang 618

Inlägg av . . . F »

Tack för allt beröm :D

Jag är som sagt väldigt nöjd. Det är lätt att "renovera" bort känslan och vissa mopeder är bäst när de, så att säga, bär sin historia, därmed inte sagt att det är fel att renovera alla gånger.
Det blir ofta fantastiskt bra men det kan också ta bort "äktheten". Denna gången valde jag att röra så lite som möjligt.

. . . F
Skriv svar