Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Cylinder och tändsystem på plats, dock ingen dragning av kablar ännu.
Skulle få dit min Bing 15 med ställbart också.
Det var inte det lättaste, jäklar var trångt det var för förgasaren. Tycker det är dåligt med plats på Mustang Mamba, men det här var värre.
Det blev en del filande i fästhålen på förgasaren, innan jag lyckades "trä på den" på bultarna.
Inte smidigt, men det mesta går ju om man är envis.
Lägger upp lite bilder framöver.
Skulle få dit min Bing 15 med ställbart också.
Det var inte det lättaste, jäklar var trångt det var för förgasaren. Tycker det är dåligt med plats på Mustang Mamba, men det här var värre.
Det blev en del filande i fästhålen på förgasaren, innan jag lyckades "trä på den" på bultarna.
Inte smidigt, men det mesta går ju om man är envis.
Lägger upp lite bilder framöver.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Trädgården har tagit min tid idag, potatisen har äntligen kommit i jorden och lite andra plantor också.
Så Mustangen har fått vila i frid, men bifogar en bild hur den ser ut just nu.
Avgassystem är på, ska så småningom bytas ut mot ett "open flow"-system.

Så Mustangen har fått vila i frid, men bifogar en bild hur den ser ut just nu.
Avgassystem är på, ska så småningom bytas ut mot ett "open flow"-system.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Aprilväder idag, så eftermiddagen har ägnats åt kabeldragning.
Suck, det arbetet hade jag gärna lejt bort!
Suck, det arbetet hade jag gärna lejt bort!
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Här händer inte så mycket, för mycket annat som tar min tid.
Några vajrar dragna, ett par muttrar utbytta samt att dekaler är påsatta.
Lite segt, sådär,när man närmar sig målet.
Några vajrar dragna, ett par muttrar utbytta samt att dekaler är påsatta.
Lite segt, sådär,när man närmar sig målet.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Nu är äntligen tanken på plats.
Ska ju passas in så att kåporna ska kunna skruvas på, tar sin lilla tid.
Konstaterade att mittkåpan (inte med på bild) var för päroncylindern. Fungerar, men lite för djup, de undre framkanterna går ned i topplockets kylflänsar.
Inget att göra nu, men om det är någon som har en rätt kåpa, så är jag intresserad av att köpa.

Ska ju passas in så att kåporna ska kunna skruvas på, tar sin lilla tid.
Konstaterade att mittkåpan (inte med på bild) var för päroncylindern. Fungerar, men lite för djup, de undre framkanterna går ned i topplockets kylflänsar.
Inget att göra nu, men om det är någon som har en rätt kåpa, så är jag intresserad av att köpa.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Jahaja, då har man tillbringat 4 timnar i källaren (underbart väder ute, fy skäms!) med att passa in bakdrev och kedja.
Två bakdrev att välja på, mustangdrev 37 taggar och Puch Monzadrev 36 taggar. Det första rakt och det andra något kupat.
Inget av dessa var hundra, men efter ett antal prov, så fick det bli Mustangdrevet.
Den fyrväxlade motorn ställer till det en aning, men jag vill ha den motorn, så då får det bli som det blir.
Nytt bromsstag inköpt, men gängorna räckte inte till, så det fick bli ett begagnat til Mustangen, inköpt för några år sedan.
Ack ja, snaaaart dags för provstart.
Två bakdrev att välja på, mustangdrev 37 taggar och Puch Monzadrev 36 taggar. Det första rakt och det andra något kupat.
Inget av dessa var hundra, men efter ett antal prov, så fick det bli Mustangdrevet.
Den fyrväxlade motorn ställer till det en aning, men jag vill ha den motorn, så då får det bli som det blir.
Nytt bromsstag inköpt, men gängorna räckte inte till, så det fick bli ett begagnat til Mustangen, inköpt för några år sedan.
Ack ja, snaaaart dags för provstart.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Bläddrade tillbaka bland mina bilder, för att hitta bilden på Mustangen i ursprungsskicket.
Hade egentligen varit roligt att bara fixa till den i ett patinerat bruksskick.
Men det var för lite att bygga på, sönderrostad motorfäste, skeva hjul, kass framgaffel, sönderrostad bakskärm mm mm.
Men tanken och kåpan under sadeln var ok.

Hade egentligen varit roligt att bara fixa till den i ett patinerat bruksskick.
Men det var för lite att bygga på, sönderrostad motorfäste, skeva hjul, kass framgaffel, sönderrostad bakskärm mm mm.
Men tanken och kåpan under sadeln var ok.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Med risk för att låta tjatig men tycker det blir toppenbra alltihop, riktigt fint jobb du har lagt ner.
Trevligt med 4 växlad motor också, det gör ju mycket med en extra växel för körbarheten.
Är det en 2,9:a som sitter på nu?

Trevligt med 4 växlad motor också, det gör ju mycket med en extra växel för körbarheten.
Är det en 2,9:a som sitter på nu?
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Tack!
Ja, det är en 2,9:a och högkomptopplock.
I kväll kunde jag inte låta bli, jag måste hinna med en uppstart.
Först lite slutmontering och tändinställning.
Kickade och den gick igång.
Rusade dock, en för spänd gaswire var en av lösningarna, men kan vara en packbox också.
Lite märkligt eftersom samtliga är utbytta.
På plussidan:
Stabil och skön att köra
Bra bromsar
Växelinställning ok.
På minussidan:
Inget halvljus, troligen omkopplaren, då samtliga kablar är nya
Bromsljusspolen dålig, måste bytas
Den separata spolen till tutan, som jag så "smart" kopplat in, fungerade inte, gav bara en viskning till tut.
Så det får bli att koppla via ljusspolen.
Hastighetsmätardrivningen åt fel håll.
Bara att montera bort, knacka ut drivningen och stoppa in i hålet på andra sidan.
Men, fotstöden, nytillverkade var rent skit.
Vek sig hur lätt som helst, trist.
Någon som har ett par hyfsade original till salu?
Ja, det är en 2,9:a och högkomptopplock.
I kväll kunde jag inte låta bli, jag måste hinna med en uppstart.
Först lite slutmontering och tändinställning.
Kickade och den gick igång.
Rusade dock, en för spänd gaswire var en av lösningarna, men kan vara en packbox också.
Lite märkligt eftersom samtliga är utbytta.
På plussidan:
Stabil och skön att köra
Bra bromsar
Växelinställning ok.
På minussidan:
Inget halvljus, troligen omkopplaren, då samtliga kablar är nya
Bromsljusspolen dålig, måste bytas
Den separata spolen till tutan, som jag så "smart" kopplat in, fungerade inte, gav bara en viskning till tut.
Så det får bli att koppla via ljusspolen.
Hastighetsmätardrivningen åt fel håll.
Bara att montera bort, knacka ut drivningen och stoppa in i hålet på andra sidan.
Men, fotstöden, nytillverkade var rent skit.
Vek sig hur lätt som helst, trist.
Någon som har ett par hyfsade original till salu?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Fick ett tips om att byta svänghjul, innan jag ger mig på byte av spolar.
Låter som en utmärkt idé, "tänkte inte på det!"
Låter som en utmärkt idé, "tänkte inte på det!"
-
- Inlägg: 1471
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Ja det finns mång svänghjul som passar på axeln men är olika tänd punkt på.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Fick en liten stund över idag, med test av ett annat svänghjul.
Problemen kvarstår med ljuset, trots ny omkopplare.
Kan alltså vara ljusspolen som är kass, den har förresten en lindning för bromsljuset.
Ger svagt halvljus i ena läget, dock inget helljus och inget bromsljus.
Mysko, men "bara" att laborera med andra ljusspolar.
Motorn beter sig dock rätt väl, så lite hopp finns det.
Problemen kvarstår med ljuset, trots ny omkopplare.
Kan alltså vara ljusspolen som är kass, den har förresten en lindning för bromsljuset.
Ger svagt halvljus i ena läget, dock inget helljus och inget bromsljus.
Mysko, men "bara" att laborera med andra ljusspolar.
Motorn beter sig dock rätt väl, så lite hopp finns det.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Har fått skifta till en treväxlad motor. Den fyrväxlade hade en del missljud, som jag inte gillar.
Konstigt, ar bytt alla lager, ny rito rundvev, men nej, inte nöjd.
Så det fick bli en treväxlad motor, en motor som jag vet fungerar.
Är dock inte nöjd med drevningen, har 13 fram och 37 bak, men känns lite svag.
Ett 12 drev fram ,kanske avhjälper det hela?
En skakig video från uppstarten, lite högt insugsljud, skulle behöva en förgasartratt (insugsdämpare) men dessa är svåra att få tag i.
View My Video

Konstigt, ar bytt alla lager, ny rito rundvev, men nej, inte nöjd.
Så det fick bli en treväxlad motor, en motor som jag vet fungerar.
Är dock inte nöjd med drevningen, har 13 fram och 37 bak, men känns lite svag.
Ett 12 drev fram ,kanske avhjälper det hela?
En skakig video från uppstarten, lite högt insugsljud, skulle behöva en förgasartratt (insugsdämpare) men dessa är svåra att få tag i.
View My Video

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Efter att rullat en del med Mustangen, så saknar jag en fyrväxlad motor.
Man känner sig helt enkelt lite handikappad, framför allt i de backar som finns många av här.
Sagt och gjort, den fyrväxlade motorn delas, rito-veven bort och den gamla i igen och denna passar så fint i lagren (till skillnad från ritoveven)
Lite genomgång av shimsningen plus lite justering.
Snart ska den väl komma på plats i ramen.
Surt med nya sk. bättre vevar, som inte känns hundraprocentiga i dimensionen.
Man känner sig helt enkelt lite handikappad, framför allt i de backar som finns många av här.
Sagt och gjort, den fyrväxlade motorn delas, rito-veven bort och den gamla i igen och denna passar så fint i lagren (till skillnad från ritoveven)
Lite genomgång av shimsningen plus lite justering.
Snart ska den väl komma på plats i ramen.
Surt med nya sk. bättre vevar, som inte känns hundraprocentiga i dimensionen.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Förstår dig, tre växlar känns lite när man provat 4 eller 5
Påminner mig om när jag körde med två som femtonåring, otrimmat och två växlar samt et tjej därbak samt backigt
Då var man handikappad mot Harald som hade en treväxlad Zyndapp sport -60 eller 61. Efter det var det samma visa med min Volvo PV, den var treväxlad, Bertil hade en -57 som var 4 växlad och med B 16 motor istället för min B4 B. Hade inte råd med dyrare som 18 åring...

