Färgkod till Sachsmotor

Tips & frågor.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Färgkod till Sachsmotor

Inlägg av SachsMekarn »

Någon som har en färgkod till Sachsmotorn? Vill inte använda en vanlig silverfärg som inte ser rätt ut, originalkulören är mer grå har jag för mig.

Tack på förhand :)
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Glöm det, finns ingen som är lik! :no_no:

Tack själv!

( :lol: :wink: )
vr6_mannen
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2013, 14:55

Inlägg av vr6_mannen »

kör till någon som säljer färg . Dom bruka ha kamera så dom kan fixa fram färg.. Och man kan ju få den på spray men jag hade nog kört lös färg o måla med spruta
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

fatchance skrev:Glöm det, finns ingen som är lik! :no_no:

Tack själv!

( :lol: :wink: )
Jahaja :lol:


Hittade Dupont 2101, den får nog bli perfekt!

http://raketsport.com/forum/viewtopic.p ... t%E4llning
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Bra där MekarRobin!

DuPont 2101 eller som det numera heter Axalta 2101 är samma som Ral 9006 Weissaluminium.

Den ligger hyffsat nära, men om man vill få fram ett godkänt dE eller CMC värde så är man på fel planhalva! :wink:

Ps. Glömm inte att dra på ett högt tryck och halv avtryckare så att Alu-kornen ställer sig på rätt sida! Kontrollskikt är A & O som du vet!

//Mr Bessermesser :lol:
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Du som är så duktig Fetchans, kan ju måla min motor så den blir perfekt. Tack! :D :wink:
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

SachsMekarn skrev:Du som är så duktig Fetchans, kan ju måla min motor så den blir perfekt. Tack! :D :wink:
Skönt med lite smicker, det gillar jag! :D

Och om man får skryta lite så är jag bättre på att ta betalt än på att måla, så visst kan jag måla din motor! :D :wink:
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Som jag misstänkte.... Kladda med penseln kan jag göra själv, utan att ta betalt :D :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

fatchance skrev:Bra där MekarRobin!


Den ligger hyffsat nära, men om man vill få fram ett godkänt dE eller CMC värde så är man på fel planhalva! :wink:

Ps. Glömm inte att dra på ett högt tryck och halv avtryckare så att Alu-kornen ställer sig på rätt sida! Kontrollskikt är A & O som du vet!

//Mr Bessermesser :lol:
du kan inte översätta det här så att även vi som inte är profesionella lackerare förstår?

erlan
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Förstår knappt själv hur det funkar, men gör ett försök! :wink:

Man måste beakta att det är gamla grejor som har ändrats med tiden i olika utsträckning.
Så det finns nog ingen kulör som är helt rätt, fick se en sen NOS-kåpa från 80-talet som Kejsar Janne hade.
Den var inte lik dom tidigare Sachs kulörerna som man är van att se.. (Iofs kan Sachs ha ändrat eller bytt leverantör på senare tid)

Problemet med att blanda kulören idag är att det är så små aluminiumpigment i den som ger ett nästan "slätt" utseende.
Normalt sett så kan man blanda i vita pigment som lägger sig runt alupigmenten och ger då ett lugnare utseende. Men man bör
även tänka på att det gärna blir en icke önskvärd blå-ton av det. Och det får man bort genom att blanda i gula pigment, men då går det
över på den gröna sidan, så avslutningsvis bör man kompensera upp det med röda pigment.
Inte helt lätt som ni förstår, och rätt så tidsödande också då man bör spruta upp alla prover med torktid och rengöring av utrustning mm.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att få till kulören, men tror att det finns för många viljor/prover hur det ska se ut,
då det mig veterligen inte finns någon Masterlikare att utgå ifrån.

Så därför använder vi Ral 9006 som är i närheten av originalkulören, men med större alukorn i.
Och det kan man råda bot på genom att "dimma" på färgen så att kornen
landar på högkant istället för att landa platt och "simmar" runt och lägga sig i små grupper
som ger ett mörkare och flammigare utseende.
Och det gör man genom att höja trycket lite och hålla avtryckaren intryckt på ungefär hälften.
Sedan får man måla lite nybörjarförsiktigt, med flera tunna skickt så blir det bra!

dE och CMC värden är ett sätt att mäta kulörer och se skillnader/avvikelser mellan två mätpunkter kortfattat.

Nu vet jag inte om det blev så j-kla lätt att förstå... Men ändå! :thumb:
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Färgkod till Sachsmotor

Inlägg av Packman »

Köpt nytt block och nya kåpor och ingen j***l har samma färg så man funderar på att lacka hela motorn
i samma färg så man kan ju undra hur många aktörer det finns som gör nya block och kåpor. :shock:
MCB 1189-72
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re:

Inlägg av Raketsport »

[quote="fatchance"

DuPont 2101 eller som det numera heter Axalta 2101 är samma som Ral 9006 Weissaluminium.
[/quote]


Tack ska upd hemsidan :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re:

Inlägg av Rexxy »

SachsMekarn skrev:Som jag misstänkte.... Kladda med penseln kan jag göra själv, utan att ta betalt :D :wink:
Lyckades jag med e-typen lite halvt, borde du klara det! ;)
Skriv svar