Re: 56:ans motor och mekartråd
Bland det bästa som hänt mina bilbatterier var när min "Batterikok" brann upp och jag köpte en C-TEK.
En MXS 5.0 är lagom stor, inte jättedyr och har faktiskt tjänat in sig själv på batterier jag sluppit kasta.
MEN släng inte den där fina gamla laddaren, ge den en hedrande hyllplats som tack för lång och trogen tjänst. Kalla in den i tjänst igen när det behöver snabbladdas men låt C-TEK:en sköta toppladdningen.
En MXS 5.0 är lagom stor, inte jättedyr och har faktiskt tjänat in sig själv på batterier jag sluppit kasta.
MEN släng inte den där fina gamla laddaren, ge den en hedrande hyllplats som tack för lång och trogen tjänst. Kalla in den i tjänst igen när det behöver snabbladdas men låt C-TEK:en sköta toppladdningen.
det är normalt att det tar ett dygn att ladda fullt (eller så fullt man kan få med vanlig laddare) i ett bilbatteri.56:an skrev:Det är den enda (lilla) laddaren jag har där det händer lite och man inte behöver vänta ett helt dygn innan det är klart![]()
Så klart man måste vakta men det måste man göra med alla laddare som inte är spänningsreglerade utan bara matar på fullt.
Sen har det och göra med batteristorlek, ett lastbilsbatteri och man kan glömma laddaren åtminstone ett dygn....
erlan
.............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag håller med till 100%, har fortfarande TjockTV, hade det varit möjligt hade jag fortfarande kört analogt...56:an skrev:men moderna grejer där har alltid funnits ett visst motstånd, det liksom gjort för att ganska snart senare hamna i sopen medan gamla grejer kan funka for ever och bli nåt som alltid är intressant (för någon).
Du kunde lika gärna skrivit "jag behöver köpa mig en såndär modern batteriladdare"56:an skrev:Jag misstänker batteriet i Amazonen har sulfaterat. Mitt problem med startbatterier har mer och mer blivit att dom används för lite, dom står och degar ihop även om jag underhållsladdar då och då. Batterier mår bra av och cyclas inom viss mån, kanske jämfört med lätt motion.

Just sulfaterade batterier är de duktiga på att få igång igen, de blir inte som nya men de funkar ett tag till.
Underhållsladdningen (med sånna här moderna grejor) kan stå på året runt, bara att koppla in när du ställer undan bilen.(Mitt tips är att inte ha batteriet kvar i bilen)
Jag har haft min C-TEK liggat ute över natten i en snödriva för att underhållsladda bruksbilsbatteriet flera gånger, inga problem.
- ZVEZDA M50
Hej!
C-TEK har fått lite väl bra rykte.
De är bra men knappast bäst.
Byggkvalitén har varit tveksam (är?) genom åren.
Min första gick i knappt ett år innan den gav upp, öppnade den och hittade ganska många lödningar av undermåligt utförande.
Efter att ha lött om ett antal så funkade den igen.
Men, när jag köpte den så fick jag löda om anslutningarna till "batterikrokodilerna".
Detta gick sönder totalt efter två år, då de ersattes av riktiga saker.
Efter fem års användande gav den upp, fler lödningar som var dåliga plus trasiga komponenter.
Köpte sedan en ny, "liten skit" anslutningarna till batterikrokodilerna på den vart samma sak som på min första...
C-TEK har fått lite väl bra rykte.
De är bra men knappast bäst.
Byggkvalitén har varit tveksam (är?) genom åren.
Min första gick i knappt ett år innan den gav upp, öppnade den och hittade ganska många lödningar av undermåligt utförande.
Efter att ha lött om ett antal så funkade den igen.
Men, när jag köpte den så fick jag löda om anslutningarna till "batterikrokodilerna".
Detta gick sönder totalt efter två år, då de ersattes av riktiga saker.
Efter fem års användande gav den upp, fler lödningar som var dåliga plus trasiga komponenter.
Köpte sedan en ny, "liten skit" anslutningarna till batterikrokodilerna på den vart samma sak som på min första...
.........
- ZVEZDA M50
Hej!
Matteläxa; hur många A förbrukar bilen vid ditt körfall?
(som den elake lärare jag är, frågar jag om ampere men anger effekter...)
Halvljus: 45(?) W x 2
Pos ljus, fram: 5 W x 2
Skyltbelysning: 5 W x 2
Bakljus: 5 W x 2
Instrumentbelysning: ? W
Kupéfläkt, halvfart: W
Tändsystem: W
Om jag skjuter från höften, "bilen" behöver 15 A i runda svep, räkna o se vad det kan bli, om man är lite mer vetenskaplig.
Prova gärna att mäta, för att jämföra med dina beräkningar.
Koppla gärna in en voltmeter över batteriet så du kanse spänningen vid körning, kom i håg att avsäkra vid batteriet.
Matteläxa; hur många A förbrukar bilen vid ditt körfall?
(som den elake lärare jag är, frågar jag om ampere men anger effekter...)
Halvljus: 45(?) W x 2
Pos ljus, fram: 5 W x 2
Skyltbelysning: 5 W x 2
Bakljus: 5 W x 2
Instrumentbelysning: ? W
Kupéfläkt, halvfart: W
Tändsystem: W
Om jag skjuter från höften, "bilen" behöver 15 A i runda svep, räkna o se vad det kan bli, om man är lite mer vetenskaplig.
Prova gärna att mäta, för att jämföra med dina beräkningar.
Koppla gärna in en voltmeter över batteriet så du kanse spänningen vid körning, kom i håg att avsäkra vid batteriet.
tändsystemet borde dra 50w och jag gissar att kupefläkten drar 100w.
om det sitter 5st 2w instrumentlampor så borde effektuttaget vara 280w vilket vid 14v borde ge 20A srömbehov.
om man sätter på en laddare som vill trycka upp batteriet i 16v så naturligtvis så beter sig laddare/mätinstrument som om det fattas laddning.
erlan
om det sitter 5st 2w instrumentlampor så borde effektuttaget vara 280w vilket vid 14v borde ge 20A srömbehov.
om man sätter på en laddare som vill trycka upp batteriet i 16v så naturligtvis så beter sig laddare/mätinstrument som om det fattas laddning.
erlan
- ZVEZDA M50
Hej!
Vi får väl avvakta på 56:an gör läxan...
Vi får väl avvakta på 56:an gör läxan...
.........
Jag tycker 56an skall plugga in mobiltelefonen i bilen så kan han utläsa batterispänning å andra värden där:

/ P

/ P
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:17, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
Hej!
Spänningen som syns är INTE polspänning över batteriet, utan den spänning motorstyrdonet mäter.
Så, det är ingen fara att spänningen skulle vara låg.
Spänningen som syns är INTE polspänning över batteriet, utan den spänning motorstyrdonet mäter.
Så, det är ingen fara att spänningen skulle vara låg.
Reservdelslåda i bilen känns femtiotal
Påminner mig om när min far,som var bilmek, körde upp till Norrland med en gangstercittra. Nästan uppe gick en kolv, han hade ju verktygslåda men ingen kolv med sig. Så han rev sumpen, plockade ut kolv och vevstake den vägen och pluggade oljekanalen till vevstakslagret. Sedan satte han ihop, fyllde olja och körde trecylindrigt resten av trippen. Händigheten går i släkten 

Å bra bränsletrycket ser väl bra ut också?56:an skrev:
Annars var det förstås både stiligt och bra, inte minst bränsleförbrukningen... Men spänningen i batteriet verkar också väldigt låg, inte så bra kanske...![]()

Jo,mäter jag direkt på batteriet så blir det förstås bättre spänning så siffrorna i mobilen luras lite.
Generatorn är en rätt ny Bosch 140A så det orkar med lite grann iaf.
Mojängen i diagnosuttaget:

Å en "dashboard":

/ P