Byta kamrem.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

Bytte kamrem på frugans bil igår, andra gången på den. Bytt tre gånger på min egen så det är femte gången på den motortypen. Men det blir aldrig rutin, en kugg fel någonstans och bilen klarar inte bilprovningens avgastest, fler kuggar fel och ventilerna tar i kolvarna. Dyrt! Så jag mörker första och sista kuggen som är i ingrepp på varje drev med märkfärg för att ha järnkoll på att få det rätt. Och det är alltid spännande att starta motorn efteråt :!: Börjat ta isär:
Kamrem 001.JPG
Kamrem 001.JPG (192.47 KiB) Visad 6740 gånger
Nya remmen på plats återstår bara att skruva dit alla kåpor samt ett motorfäste och luftfiltret mm.
Kamrem 008.JPG
Kamrem 008.JPG (172.93 KiB) Visad 6740 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta kamrem.

Inlägg av 56:an »

Ja, det är konstiga remmar det finns nuförtiden. Tänk så mycket enklare det var förr i världen :roll:


Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

Men dessa remmar ville slira, gnissla och måste spännas då och då. Och för hård remspänning slet ut lagren på generator och vattenpump. Moderna bilar har automatisk remspänning och andra åtgärder för att minska servicebehovet, med 1000 kr i timmen på verkstaden blir det dyrt att serva bilen...
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Byta kamrem.

Inlägg av bryggaren »

Man kan ju märka alla drev och gamla remmen vid en kugg, sedan lägger man gamla och nya remmen på varandra och gör motsvarande märkning på nya och sätter dit nya remmen, med märkningen matchande dreven. Har gjort så några gånger när jag inte kunnat se någon annan märkning. :idea:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

Jag gör det alltid! Fick en kugg fel på ena kamdrevet en gång. Såg det sedan jag dragit runt motorn för hand de vanliga två varven och justerade men om man bara går efter drevens markeringar så kan det vara svårt att se sån liten avvikelse. Med färgmärk på plats behövde jag inte tveka, syntes tydligt att en kugg som skulle vara i ingrepp inte var det. Sett 2-3 bilar som inte klarat avgastesterna, på fråga om de bytt kamkjedja/kamrem nyss svarade de ja och jag uppmanade dem att åka tillbaka till verkstaden och be dem kolla sitt jobb. i samtliga fall var felet att verkstaden fått en kugg fel på någon kamm :oops:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta kamrem.

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:Men dessa remmar ville slira, gnissla och måste spännas då och då. Och för hård remspänning slet ut lagren på generator och vattenpump. Moderna bilar har automatisk remspänning och andra åtgärder för att minska servicebehovet, med 1000 kr i timmen på verkstaden blir det dyrt att serva bilen...
För nån vecka sen gjorde jag iordning en 6 Volt generator till en Volvo PV -54 åt en kille, jag fick ju ett topplock B18 och ett block av honom....

Generatorn skruvade han dit själv med min pekfingervisning att dra fast de undre skruvarna ordentligt. Allt funkade förstås och ampermätaren slog nästan i botten på plussidan när man gasade till. Sen kände jag på fläktremmen, tog en nyckel ur fickan och slackade minst en centimeter på sträckaren, fast det egentligen inte ska kunna gå innan man lossat de undre bultarna. Sen kände jag på remmen och det gick och dra ett par centimeter upp och ned ungefär.
Så ska det va sa jag och han bara tittade på mig ungefär så här :?

Det var ofta liknande B-rep bredd på gamla bilar och tillsammans med klena generatorer och stora remskivor så behövs det inte var så hårt spänt, det slirar ändå inte om skivor och rem inte är nedslitna förstås vilket sällan inträffade på såna bastanta grejer som det var då.

Veteranmeka är ofta lite annorlunda och kan skilja sig från det nyare som motorfolk idag mest är vana vid :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta kamrem.

Inlägg av 56:an »

Senare kom växelströmsgeneratorn och ibland monterades generatorn nära motorn, kanske av utrymmesskäl, vilket gjorde remomfattningsvinkeln på generatorn otillräckligt och remslirning kunde uppstå om remmen inte var spänd som en fiolsträng vilket frestar vattenpumpens lagring.

Sen är det också att växelströmsgeneratorna sätter igång laddningen vid något lägre varvtal tack vare större diameter och därmed högre periferihastighet på magnetfältet i generatorn. Som nackdel blir det ett större moment som måste övervinnas och just vid det tillfället. Hög laddning vid lågt varvtal kan kilremstransmissionen bli för klent dimensionerad.
Kilremmar funkar bäst vid lite högre varvtal, men inte alldeles för fort för då kan remmen lyfta från skivan av centrifugalkraften.

Här är remtransmissionen på min vedkap. Remmarna är så slacka att dom går att häkta av men slirar gör det inte.
Tar det fast morrar motorn och motorskyddet slår ifrån om man inte hinner slå av brytaren själv förstås :D

Bild
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Byta kamrem.

Inlägg av Packman »

Ett tips när det gäller att byta kamremmen är att skära den längs med, alltså man skär en bit
drar runt montorn och skär lite mer tills man kommit hela varvet runt och sen kapar av ena halvan
av remmen därefter monterara man den nya mot den gammla och sen kär man av den gammla
och trycker dit resten av den nya och vips ha man en ny kamrem utan att kugga om nåt, ett tips
dock man måste ha en ohyggligt vass kniv men det är idiotsäkert trix hoppas detta kommer
till nytta.
MCB 1189-72
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Byta kamrem.

Inlägg av 56:an »

Ja, det var också ett sätt måste jag säja :shock:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

Packman skrev:Ett tips när det gäller att byta kamremmen är att skära den längs med, alltså man skär en bit
drar runt montorn och skär lite mer tills man kommit hela varvet runt och sen kapar av ena halvan
av remmen därefter monterara man den nya mot den gammla och sen kär man av den gammla
och trycker dit resten av den nya och vips ha man en ny kamrem utan att kugga om nåt, ett tips
dock man måste ha en ohyggligt vass kniv men det är idiotsäkert trix hoppas detta kommer
till nytta.
Jo, det där knepet känner jag till, skall man bara byta kamrem så fungerar det även om det är bökigt. Men man behöver för det mesta byta löp och spännrullarna i samband med remmen och då faller den metoden. Vissa motorer har också en vattenpump driven av kamremmen och den byts också i förebyggande syfte då trasig vattenpump eller spännrulle betyder krökta ventiler och trasiga ventilstyrningar :cry:
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Byta kamrem.

Inlägg av tompas11 »

Mmm... kan också bli så att när ventilen träffar kolven så trycks det översta kolvringsspåret ihop och därmed så tätar inte kolvringen mot cylinderloppet.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

tompas11 skrev:Mmm... kan också bli så att när ventilen träffar kolven så trycks det översta kolvringsspåret ihop och därmed så tätar inte kolvringen mot cylinderloppet.
Blir i alla fall så dyrt att jag inte tar några risker utan byter allt inklusive vattenpumpar som är i fint skick bara för att vara på säkra sidan .
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Byta kamrem.

Inlägg av tompas11 »

Helt rätt, allt som kamremmen driver, löper över eller spänner kamremmen ska alltid bytas oavsett dessa komponenters skick.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta kamrem.

Inlägg av HSE »

tompas11 skrev:Helt rätt, allt som kamremmen driver, löper över eller spänner kamremmen ska alltid bytas oavsett dessa komponenters skick.
Finns ju ett fåtal äldre motorer, vanligen 8 ventilare som klarar kamremsbrott utan att ventilerna tar i kolvarna. Där behöver man inte vara lika noga . Fast ingen vill väl bli stående efter vägen :)
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Byta kamrem.

Inlägg av Hynboholm »

HSE skrev:
tompas11 skrev:Helt rätt, allt som kamremmen driver, löper över eller spänner kamremmen ska alltid bytas oavsett dessa komponenters skick.
Finns ju ett fåtal äldre motorer, vanligen 8 ventilare som klarar kamremsbrott utan att ventilerna tar i kolvarna. Där behöver man inte vara lika noga .
Riktigt lågmilade bilar där remmen byts endast pga ålder kan också vara undantag.
Skriv svar