Det här med Murphys lag!
Re: Det här med Murphys lag!
Jag hade också påpekat missen, jag har aldrig stulit något i en affär och kommer aldrig börja heller.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Tala är silver men tiga är guld, eller åtminstone 499 kronor 

Så om du tar en låda och går ut ur affären och ingen säger nått så är det helt ok då alltså 

Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Du läser mig fel. Det hade varit 499 kronor + om inte Rexxy berättat det här. Nu blir det minus för somliga tycker det var dåligt och som HSE sa kanske det är svårt att värdera i pengar
Dock konstaterar jag att summan inte drabbar någon fattig....

Dock konstaterar jag att summan inte drabbar någon fattig....
Fast stjäla ska man aldrig göra och det gör inte jag heller 

Johan Lat skrev:Jag hade också påpekat missen, jag har aldrig stulit något i en affär och kommer aldrig börja heller.
Om du inte kollat kvittot då, utan farit hem och upptäckt det ett halvår senare när den gick sönder och du ska åberopa garantin, hade du farit dit då och påpekat det och betalat och sedan lämnat in den?
Ja du, det har jag inte varit med om men jag hade nog märkt det för tar man en saker för 1000:- och får betala 500 så märker man ju det och om detta verkar vara något som uppenbarligen vissa tycker är ok varför scanna in allt som man köper via självskanning, har man tur så kollar dom ju inte det och då "får" man ju massa gratis grejer ju för det drabbar ju ingen fattig. Sen kan man väl inte jämföra något man inte märker för än ett halvår senare med nått man märker direkt i kassan när man betalar tycker jag iallafall men så har jag aldrig snattat i en affär ens när jag var liten.
Väldigt vad du reagerar starkt Johan, jag håller med dig till viss del, men nu var ju inte det här nåt som bluffats förbi en självscanning, utan han lämnade ju den i kassan och dom tog bort stöldskydd o.sv men tog inte betalt, långt ifrån snatterier och liknande. Och många skulle nog tyvärr inte tänka på att det inte togs betalt, många drar sitt kort nen kollar inte några summor (varför kan man undra).
Jag tycker nog affären får skylla sig själv, precis som att jag får skylla mig själv om jag betalar för mycket för nåt, eller upptäcker en defekt försent o.s.v Dock är jag mer kluven till hur rätt det är då det upptäcktes redan på affären, det är inte helt ok.
Jag tycker nog affären får skylla sig själv, precis som att jag får skylla mig själv om jag betalar för mycket för nåt, eller upptäcker en defekt försent o.s.v Dock är jag mer kluven till hur rätt det är då det upptäcktes redan på affären, det är inte helt ok.
Jag väntar mig att min handlare är ärlig mot mig så är jag ärlig mot honom . Fick en gång betala för mycket för en vara i min ICA butik, gick och klagade, fick dubba felande beloppet i näven, någon sorts kompensation de har
Så när de senare missade åt andra hållet i kassan påpekade jag givetvis och betalade mer. Rätt skall vara rätt.

vanliga snatterier är naturligtvis helt fel.
men i fallet med åvan nämda blåstrålespelare så är det tveksamt om jag vill kalla det omoraliskt.
när man började låta kunderna göra kassörskans jobb, så tog man ochså på sig ett större ansvar för
att systemet är felfritt, alla streckkoder fungerar osv.
i det här fallet har det ju inte gjort det.
om det är kassörskans eller programerarens kunnande eller kompetens som brister ska jag låta vara osagt.
men butiken hade två chanser att få in den i kassasytemet. dels när rexxy försökte skanna själv, dels när han lämnade den till kassörskan.
så från butikens sida så får man nog ta den kostnaden från det man sparade på utbildning/kompetensutveckling.
själv tänker jag inte börja göra kassörskans jobb förrän dom börjar betala för det genom en rabbatt på minst 2 procent.
erlan
men i fallet med åvan nämda blåstrålespelare så är det tveksamt om jag vill kalla det omoraliskt.
när man började låta kunderna göra kassörskans jobb, så tog man ochså på sig ett större ansvar för
att systemet är felfritt, alla streckkoder fungerar osv.
i det här fallet har det ju inte gjort det.
om det är kassörskans eller programerarens kunnande eller kompetens som brister ska jag låta vara osagt.
men butiken hade två chanser att få in den i kassasytemet. dels när rexxy försökte skanna själv, dels när han lämnade den till kassörskan.
så från butikens sida så får man nog ta den kostnaden från det man sparade på utbildning/kompetensutveckling.
själv tänker jag inte börja göra kassörskans jobb förrän dom börjar betala för det genom en rabbatt på minst 2 procent.
erlan
Ursäkta mej.... jag är väldigt upptagen idag...
Det är veteranmarknad i Kalmar Folkets Park och det var en gube här jag köpte nåt av för 80 spänn och jag gav honom en hundring och fick en annan hundring tillbaka. Jag kunde tagit emot hundringen men gjorde det inte utan påpekade istället och fick då en tjuga som överenskommet.
Vet inte riktigt vad jag ska säga saken men det känns som en ordningsfråga
Nu har jag inte tid och snacka längre för nu måste jag vidare....

Det är veteranmarknad i Kalmar Folkets Park och det var en gube här jag köpte nåt av för 80 spänn och jag gav honom en hundring och fick en annan hundring tillbaka. Jag kunde tagit emot hundringen men gjorde det inte utan påpekade istället och fick då en tjuga som överenskommet.
Vet inte riktigt vad jag ska säga saken men det känns som en ordningsfråga

56:an skrev:Ursäkta mej.... jag är väldigt upptagen idag...![]()
Vet inte riktigt vad jag ska säga saken men det känns som en ordningsfråga![]()
Ja, där skulle jag också påpeka. Men det är skillnad på en privatperson som bara tjänade kanske några tusen på en marknad, jämfört med ICA Maxi kedjan som tjänar miljoner. ;)
Ja jag reagerar faktiskt starkt på detta, misstag kan alltid ske så är det ju men att stå och veta om det och "hålla masken" det är ju exakt samma som att stjäla det enligt mig
men nu känner jag att jag har sagt min ståndpunkt så det är ingen ide att älta detta längre.

jag kan i princip hålla med dig där. men efter alla avslöjanden om datumfusk på köttfärs och andra oegentligheter
hos ovan nämda matvarukedja så får nog dom betraktas som lovligt byte.
ocj ja jag vet att alla butiker är sina egna företag. men jag är helt övertygad om att det var/är lika illa i
hela kedjan. dom som har avslöjats hittils har bara hadft otur.
och det är ju som alltid tillfället som gör tjuven.
hade butiken haft ordning på sitt datasystem och kostat på sin personal utbildning så hade alldrig frestelsen uppkommit.
erlan
hos ovan nämda matvarukedja så får nog dom betraktas som lovligt byte.
ocj ja jag vet att alla butiker är sina egna företag. men jag är helt övertygad om att det var/är lika illa i
hela kedjan. dom som har avslöjats hittils har bara hadft otur.
och det är ju som alltid tillfället som gör tjuven.
hade butiken haft ordning på sitt datasystem och kostat på sin personal utbildning så hade alldrig frestelsen uppkommit.
erlan