Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av 56:an »

Helt sant...

När vi var några grabbar här på tomten för längesedan, vi var väl så där 13-14 så föll plötsligt en bara ihop. Mina föräldrar ringde ambulans direkt och sen konstaterade vi han hade viftat mot en geting. Vad som hände sen har jag glömt men killen klarade sig och är brandman och ambulansförare idag. Hörde också av en granne här ikväll att getingsticket kan slå ut blodcirkulationen så den bara stannar tvärt :shock:

Annars betraktar jag getingar som mycket fredliga djur. Dom attackerar endast om dom känner sig i en trängd situation som till exempel när jag slog till med handen :oops:
HSE

Inlägg av HSE »

Getingar är ju ganska fredliga men jag har ganska ont av deras stick och givetvis råkar jag störa något bo nästan varje åt :lol: Värst var för ett antal år när jag och frugan var i en gammal grusgrop vid Amerika och plockade hallon. Jag tyckte det började surra väldigt mycket av flugor runt mig tills det plötsligt högg till i fotknölen. Då upptäckte jag att jag trampat i ett jordgetingbo och det var getingar som surrade runt mig,inte flugor. Jagad av getingar rusade jag genom snåren i bästa farbror Melker stil :D Innan jag blev av med getingarna han jag få en mängd stick och benet svullnade upp till dubbel storlek :( Jag kunde knappt gå så det blev en tripp till akuten och kortisonspruta samt två dagar sjukskrivning med benet i högläge innan jag var på benen igen. Men jag är rädd om getingarna i trädgården , de gör nytta genom att äta skadeinsekter.
Forumsponsor

Bra, en sak som jag undrat över är om man stör getingar i deras bo och blir jagad av en, flera eller många av dem, attackerar dom då med stick utan att man rör dem eller klämmer dem? :hmm:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag bär alltid på en adrenalinspruta under sommaren så jag åtminstone har en chans att överleva ett getingstick. Så nu vet ni det alla som känner mig, den ska rakt in i låret genom kläderna och sen ringer man 112.

Jag hade en i sjalen en gång, den stack utan att jag rörde den. Hade inte akuten varit 2 minuter ifrån vid det tillfället så hade jag nog inte suttit här och skrivit idag.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Jag kan bara intyga att har man stört deras bo så sticker dom vilt tills man är minst femti meter från boet. Annars tycks getingarna i trädgården känna igen personerna i hushållet, de är fredliga och sköter sitt när vi sköter vårat och flyttar bara på sig om vi stör dem. Men det kan ändra sig på hösten när de ger upp bobyggandet och blir arbetslösa! Ett elände att vara arbetslös :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Det var en arbetslös jäkel som stack mig. :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Raketsport skrev:Jag bär alltid på en adrenalinspruta under sommaren så jag åtminstone har en chans att överleva ett getingstick. Så nu vet ni det alla som känner mig, den ska rakt in i låret genom kläderna och sen ringer man 112.
Precis så sa min granne att det är om man är överkänslig för getingar.
När kom du på det och hur länge har du haft adrenalinsprutan? :roll:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Raketsport skrev:Jag hade en i sjalen en gång, den stack utan att jag rörde den.
Usch!
Men det räcker att andas på en geting i närheten för att reta upp den, den navigerar efter utandningsluften liksom...
Raketsport skrev:Det var en arbetslös jäkel som stack mig. :wink:
Det är som med myggorna, det är bara honorna som sticker... :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Nja, arbetarna är liksom hos bin och humlor könlösa.
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

HSE skrev:Nja, arbetarna är liksom hos bin och humlor könlösa.
Ja, de som sticker har "förvandlat" äggledaren till gadd, liksom... :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:
Raketsport skrev:Jag bär alltid på en adrenalinspruta under sommaren så jag åtminstone har en chans att överleva ett getingstick. Så nu vet ni det alla som känner mig, den ska rakt in i låret genom kläderna och sen ringer man 112.
Precis så sa min granne att det är om man är överkänslig för getingar.
När kom du på det och hur länge har du haft adrenalinsprutan? :roll:
Jag har haft på känn länge att jag inte skulle tåla getingstick eftersom jag reagerar allergisk på nästan alla insektsbett. Inte förrän jag blev stungen på halsen så fick jag adrenalinsprutan ordinerad, var för ca 4 år sedan då vi var på väg till Hasse och Kalle för att köra moppe. Lyckligtvis stack getinge så nära akutmottagningen och inte då vi var på moppetur.
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Aha, då förstår jag. Så bra att du har ett skydd med dig nu :D

Sommar och värme i all ära, men det börjar kännas varmt även för mig nu. I dag ser det ut och bli den varmaste dagen, det är 26 grader i skuggan redan nu före middagstid vid 12-slaget.

En nackdel med värmen är att alla insekter trivs som bäst då och förökar sig. Och i kombination med fukt och blöta kan det bli rena katastrofen. Häromdagen läste jag om en fästing som trivs i Europas södra och östra delar pga värmen. Vissa av dom fästingarna sprider en dödlig sjukdom och det finns inget botemedel. Man insjuknar i nåt som liknar en influensa och sedan bara dör. Allt går ganska fort, några dagar kanske... :cry:

I Ryssland och i Ukraina är det mellan 30 och 35 grader varmt nu. Det måste bli väldigt hett under alla uniformer, skyddsvästar och stridskläder... :roll:
Forumsponsor

Kollade termometern igen utanför köksfönstret och den visar 28 grader nu precis en halvtimme senare...

Hur ska det här sluta? :shock:

Det blir åttahundra grader du kan lita på det, du kan lita på det... åttahundra grader........ :roll:
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Mmm så har en haft det hela veckan...
Hösten var är du?
varmt.jpg
varmt.jpg (9.84 KiB) Visad 1583 gånger
HSE

Inlägg av HSE »

Efter över 31 grader i skuggan ett antal dagar är regn och åska här! Bara 19 grader och regnvattentunnan full nu. Tur grabben hann tillbaka i lagom tid från deras mopedsemester...
Skriv svar