Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

"Man kan ha kul utan sprit..." eller ganska kul :wink: , var in på en Pubrunda i stan i goda vänners lag, drack en kopp kaffe & en alkoholfri Carlsberg & drog hemmåt vid Tolvsnåret, trevligt var det, men man förstår ungefär hur man låter själv då diskussionerna in mot småtimmarna har en tendens att bli mer & mer högljudda... :lol: ,det blev full tank & en korv med bröd + dricka före hemfärd norrut.... (man skäms, har kört väldigt lite med hobby-fordonen i sommar..)
Bild
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:"Man kan ha kul utan sprit...
Inte i min Amazon för den sörplar i sig sprit hela tiden :twisted:
Forumsponsor

Tjusig mackbild förresten.... Mörkret sätter bilen i fokus, kunde säkert platsa i en försäljningsbroschyr.

Nu är jag förvisso partisk men jag blir bara mer och mer förtjust i Volvo Amazon trots att jag bara för ett par år sedan inte hade en tanke på en sån. Mina favoriter var mer framhjulsdrivna småbilar och det här är ju nästan motsatsen.

Amazonen är på något sätt tidlös tycker jag. Det är 40-tal, 50-tal, 60-tal och nästan 70-tal i en och samma bil.

För ett par veckor sen kom jag på att jag visste om en 57:a, alltså första årsmodellen, och sedan råkade jag träffa killen som berättade att han ville sälja den. Ett bra renoveringsobjekt nästan utan rost för 10k och jag tipsade en annan Volvointresserad kille som jag lärt känna och han köpte objektet direkt thumb_up

Jag kollade lite på den Amazonen när han fått hem den och den hade en helt annorlunda huvupphängning och gångjärn än de senare. Det var som en stor jättefjäder på en sidan vid broms- och kopplingscylindrarna och bara ett litet gångjärn på den andra sidan. Sen var instrumenteringen annorlunda med andra kontrollampor och nåt större extra plastglas utanpå hela instrumentet. Värmereglaget satt till vänster ungefär som på gamla Volvo PV :)

• Bild
Amarace

Inlägg av Amarace »

Är en hel del som skiljer 57 (och tidiga 58) från senare Amazoner, det är det som gör att villhabegäret är så högt för just en sån :)
Instrumentbrädan med klocka, lilla kromade listen på b-stolpen, V på växelspaksknoppen, delade bakluckehandtagen, klädseln, volvo i skrivstil under backluckan på vänster sida o.s.v En underbar bil :)

Amazon är och kommer alltid att vara främsta Volvon för mig :)
HSE

Inlägg av HSE »

De första Amazonerna hade ju B 16 motor och 6V elsystem, det sista inte så roligt. http://volvoveteran.wordpress.com/1956-7/
Forumsponsor

En annan sak jag märkte på den här Amazon 57:an var att den klädda instrumentpanelen kändes mera mjuk och stoppad som om man tänkt på säkerheten där. Sen hade den här bilen en helt annorlunda kupéventilation också. Fläkt och värmepaket såg ut som att finnas mer inne i kupén än som på de senare finnas mera i motorutrymmet :)

Killen som sålde var en barndomskompis till min syster och han hade köpt den som hobbybil redan i slutet av 70-talet men renoveringen hade kommit av sig då han skaffade familj och villa. I dag är han nästan pensionär och tyckte det var väl sent och börja med bilen nu. Var väl inte helintresserad heller kanske... :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Stämmer att stoppningen är mjukare.
Den har också en grövre struktur.
Amarace

Inlägg av Amarace »

Och den tidigare stoppningen har jag aldrig sett nån sprucken, den nyare är ju var och varannan sprucken
Forumsponsor

Stämmer bra det, panelen var inte sprucken på den här bilen heller :D

Bilen var blå (ganska mörkblå) och ljust (vitbeige) tak :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Så här glad blir Pnilz då han får köra E-type (även om den inte alltid gick framåt)
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Raketsport skrev:Så här glad blir Pnilz då han får köra E-type (även om den inte alltid gick framåt)
Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: jo nog ser han lycklig ut ...han sitter ju på en riktig moppe.. :wink:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Bild

Även om du kanske inte har nåt att skydda så är det hjälmlag i Sverige.

:mrgreen:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Raketsport skrev:Så här glad blir Pnilz då han får köra E-type (även om den inte alltid gick framåt)
Bild
Men har han inte glömt nåt viktigt...

Måste man inte ha lyset tänt... slider_anon.gif
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Braxmatte skrev: Måste man inte ha lyset tänt... slider_anon.gif

Jo, det också,Ljushuvudet ovanför framlampan räcker inte som ljuskälla.
Skriv svar