Förberedelse inför moppemek

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Förberedelse inför moppemek

Inlägg av J2000E »

Om jag nu skall börja med moppar igen - så kände jag att en bra verkstad var av vikt att ha. Köpte en gammal skola från 1800-talet och på tomten så finns det ett ordentligt garage. Det har en nygjuten betongplatta, nya väggar, nytt tak, m m. men stommen är gjord av delarna från en gammal ekonomibyggnad som stod på tomten tidigare. Ytan är på drygt 100 kvm, med en högport i ena änden och en vanlig garageport i den andra. Oisolerat och på det hela taget var det som att börja med ett vitt papper...

Jag ville ha kvar möjligheten till att köra in en större båt eller högre bil vid "storporten" och givetvis en eller ett par bilar till från andra hållet. Själva verkstaden ville jag ha uppdelad på ett "skitrum" för smuts, svets och slip och ett "renrum" för finmek. Skall vara frostfritt med en luft/luft-pump och med ett el-element som stödvärme.

Semestern kom och när det ändå var för varmt för att vara ute så satte jag igång.

Började med att sätta avisolerade reglar mot betongen.

Bild

Sedan platonmatta.

Bild

Cellplastisolering

Bild

Det fanns ett rum inne i själva skolan som hade ett fult laminatgolv. Det rev jag ut och tog fram det ursprungliga brädgolvet - och använde sedan det begagnade laminatet som undergolv på isoleringen.

Bild

Den tidigare ägaren hade köpt på sig kartonger med olika laminatgolv som han aldrig kom att använda (vilket jag är glad för). Dessa kartonger kom nu till användning - här först till "skitrummet".

Bild

Och sedan andra färger och sorter till "renrummet" - det fanns inte så att det räckte av en sort så jag lade de olika varianterna i fält.

Bild

Sedan blev det stående reglar och takreglar. Som synes valde jag att ändra takvinkeln - de befintliga reglarna låg inte på något c-c-mått och det hade drivit mig till vansinne att sätta taket... Nu har jag 3 meter som högst och 2,2 som lägst. Valde träreglar för jag är gammaldags...

Bild

Bild

Sedan glömde jag att ta bilder ett tag men kom på det igen så småningom. Lade 11 mm träfiberskiva båda sidor om reglarna (så klart), isolering mellan och sedan 13 mm gips i taket (även det isolerat). Fortsatte med att helgipsa "skitrummet" - för att det skall vara lite mer brandskyddat. Satte ett par dörrar som blivit över i huset och återanvände lite foder.
Här är efter isolering av väggar och tak samt uppsättning av skivor.
Vy inifrån "skitrummet"

Bild

Bild

Bild

Bild

I huset fanns också lite oanvänd IKEA-köksinredning - som jag byggde om lite och gjorde fin-mekplats av.

Bild

Drog klart elen men sedan tog semestern slut. Jag är ju inte byggare till vardags så vad som helst kunde inte presteras på fem veckor. Svetten har lackat, öl har druckits, vänner och flickvän har underhållits (ja, just ja - vi gifte oss under tiden så det heter visst frun nu). Har haft träningsvärk konstant. Sovit som en gud och ätit som en häst. En perfekt semester.

Kvar att göra är att sätta lister och foder, lite spackel och färg här och där samt att isolera långsidans ytterväggsfack. Kommer göra som ni kan se att jag gjorde bakom IKEA-möbelemanget - sätta reglar runt de gamla bjälkarna/balkarna och isolera - för att sedan skrädda till en passande skiva i facket. Vill att de gamla bitarna skall synas - ger en skön atmosfär till rummen. Det tar dock en j-kla tid för allt är snett och vint.

Snart kan jag börja bygga moppe igen.
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av Alfredsson »

Du kan ju i princip utföra hjärnkirurgi där inne!!! Makalöst snyggt.
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av tompas11 »

Ja det är inte dåligt, att köpa en hel skola bara för att kunna hålla på med moppar. :shock:
Verkligen seriöst och stil och klass blir det ju på det hela också. :thumb:
Fan där kan man ju till och med bo om man skulle känna för det. biggrin
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av Frolzon »

J2000E skrev:Semestern kom och när det ändå var för varmt för att vara ute så satte jag igång.
Det var nog inte så mycket kallare därinne heller så... slider_score.gif
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av Lolalola »

Storartat! slider_score.gif
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av J2000E »

Tack för positiva kommentarer!

Kom på att jag nog borde lägga en bild från när jag kraftsamlade också:

Bild

Hängmattor och cigarrer - det är livet.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av ilo55cc »

J2000E skrev:
Hängmattor och cigarrer - det är livet.
Där kan man inte annat än att hålla med.
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av PUCH-60 »

Ölen i högerhanden kom inte med i bild :lol:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av tompas11 »

Öl och cigarr?? Nä, nä, till cigarr passar bara en rökig maltwhisky. 8)
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Förberedelse inför moppemek

Inlägg av Tomas »

J2000E skrev: Själva verkstaden ville jag ha uppdelad på ett "skitrum" för smuts, svets och slip och ett "renrum" för finmek.
Jag är inte ett dugg avundsjuk...
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Skriv svar