zappafan skrev:56:an skrev:zappafan skrev:Köp ett
Optima så behöver du inte bry dig på ca. 15-20 år...

Du milde... Vad svarar man på det här?
Ja ett är i alla fall säkert och det är om jag är på en veteranfordonsträff och ser en bil med huven öppen och det sitter ett Optima i batterihållaren så är det definitivt inget jag ställer mig och tittar på
Till jänkare vet jag det finns att köpa med "gammalt orginalutseende"... då är ju det problemet borta...

Det är inget problem som ska lösas eftersom det redan var löst. Om du bläddrar tillbaka i tråden så ser du att jag provat med olika spänningar för bly/syra batteriet som hör till bilen och lösningen blev, efter jag renoverat generatorn, en laddspänning på 14,5 Volt och då behövdes ingen stödladdning samtidigt som batteriet inte blev varmt vid längre körningar.
För batteriets skull verkar dock spänningen ha mindre betydelse med det här ni-cd batteriet, det är snarare lamporna man får tänka istället
För övrigt är inget ändrat i bilen, inga hål borrade osv. Allt kan återställas på nån halvtimme.
Nåt jag önskar är en huvudbrytare i bilen, har ett par stycken lösa redan, men ska det lösas praktiskt och snyggt måste hål borras i karossen. Därför tvekar jag och tillfälligt satt en vingmutter på batterikabelskon.