Re: 56:ans motor och mekartråd
Om vi låtsas att startmotorn är på 1200 watt så kommer den dra 100A. Säg att det tar 5 sekunder att starta motorn.
Då har man tagit 500 Amperesekunder av batteriet, dela med 60 för att få amperetimmar = 8.3 Ah. Om man har ett fantasibatteri som återladdas på några sekunder, klarar att djupurladdas till 100% och dessutom ger 100 Ampere ända tills det är helt tomt plus att man har en bil som alltid startar inom 5 sekunder så funkar det med marginal med 10Ah
Då har man tagit 500 Amperesekunder av batteriet, dela med 60 för att få amperetimmar = 8.3 Ah. Om man har ett fantasibatteri som återladdas på några sekunder, klarar att djupurladdas till 100% och dessutom ger 100 Ampere ända tills det är helt tomt plus att man har en bil som alltid startar inom 5 sekunder så funkar det med marginal med 10Ah
Jag undrar vad tompas11 syftar på men din förklaring låter trolig, sen har väl batteriutvecklingen stått ganska still så något tänkbart alternativ för massproduktion har inte funnits. Nifeackumulatorn är och förblir nog till specialändamål. SJ använde Nife batterierna mycket förr till belysning i tågvagnar och i handburna signallampor.Falkfish skrev:tompas11 skrev:Det finns en anledning till att det förhåller sig så. Fundera på det du.56:an skrev:...de inte är de bästa trots att de finns i stort i varenda bil som finns på jordklotet.tompas11 skrev:Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?
Bly är billigt och är världens mest återvunna metall ??
S
Det var en intressant förklaring och så långt har jag inte tänktCalleberg skrev:Om vi låtsas att startmotorn är på 1200 watt så kommer den dra 100A. Säg att det tar 5 sekunder att starta motorn.

Jag lovar att återkomma med ett vintertest av det här NIFE batteriet

Men om bilen startar med det här batteriet i vinter kan jag förstås inte lova....

Du behöver inte vänta till i vinter... Har du frysbox? 

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
.........
Mera bränsle är rätt medicin. 

- ZVEZDA M50
Hej!
Mera läxor...
Vad händer med luftens densitet när temperaturen faller?
Hur påverkar detta motorns lambdavärde om inga justerngar görs?
Vad jag vill säga är att förångningen påverkas, men det kanske inte är det mest påtagliga i detta fallet?
Betänk också att när du går för magert så ökar bränsleförbrukningen. (gäller att hitta rätt)
Förbränningshastighet, komponenttemperaturer osv samt möjliga följder lämnar jag därhän.
Mera läxor...
Vad händer med luftens densitet när temperaturen faller?
Hur påverkar detta motorns lambdavärde om inga justerngar görs?
Vad jag vill säga är att förångningen påverkas, men det kanske inte är det mest påtagliga i detta fallet?
Betänk också att när du går för magert så ökar bränsleförbrukningen. (gäller att hitta rätt)
Förbränningshastighet, komponenttemperaturer osv samt möjliga följder lämnar jag därhän.
.....
- zappafan
- Forumsponsor
För att förgylla din vardag, är inte B16 en skitmotor... 

Jämfört med B18/20 så är B16, mycket riktigt, inte mycket att hänga i granen, om uttrycket tillåts.
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:01, redigerad totalt 1 gång.
Det verkar finnas två stycken i Kalmar, i marinutförande heter motorn BB-70 och har kromad ventilkåpa...56:an skrev:Kan det möjligen vara nån som har en kråmad ventilkåpa till Volvo B16 Sport som ni bara tycker ligger och skräpar och vill bli av med?

De ligger väl kanske inte och skräpar, men man vet ju aldrig...
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_pent ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Storebro_S ... ?ca=16&w=3
Troligen så passar topparna på både B4B och B16.56:an skrev:Kan någon säga om ett topplock från en B4B passar direkt på B16 motorn?![]()
B4B, B16 eller B18/B20 så har dom väl alla ett högt nostalgivärde, det kan vi väl ändå vara överens om![]()
http://www.cvi-automotive.se/upload/PDF ... pv_swe.pdf
Högt nostalgivärde - absolut.

Den där båten borde passa 56:an som handen i handsken.