När jag var i källaren och letade efter tändsystemet så hittade jag även denna elektroniska laddningsregulator, som jag också byggt för länge sedan. Fördelen med den är att man lätt kan justera, med en trimpot, vilken laddningsspänning man vill ha. Vill minnas att jag då körde med 15V och batteriet höll i 7år. Denna är avsedd för växelströmsgeneratorer.
Jovisst men den blir liite svår att reparera om den går sönder. Blir att köpa en ny.
Min hembyggda är däremot lätt att reparera för en mycket billig peng vilket är ett stort plus.
tompas11 skrev:Jovisst men den blir liite svår att reparera om den går sönder. Blir att köpa en ny.
Min hembyggda är däremot lätt att reparera för en mycket billig peng vilket är ett stort plus.
Roliga byggen och de skulle säkert fungera perfekt i femtio år till innan kanske...hmm ev. en konding torkar ut...
Jodå visst kan någon konding torka med tiden, men det fixar man ju lätt. Jag har instrument både för att mäta kapacitans och ESR.
Övriga komponenter tror jag nog att jag har hemma "på hyllan".
Vad jag förstått fick Curtissturbinen från 1872 en vidare utveckling i "Victorturbinen" som patenterades några år senare.
Här är en sådan Victorturbin, och vid ett test 1878 fick man fram en verkningsgrad på 88.08% vid ett specifikt varvtal på 46,2 varv per minut. Allt i Amerika förstås. En nyhet på det här ledhjulet är att galleripådraget är ersatt men vridbara ledskenor som senare skulle bli standard på de flesta typer av francisturbiner.
En stor svensk tillverkare av vattenturbiner var Finnshyttans Bruk i Filipstad. En vanlig mindre turbintyp från Finnshyttan kallades "Columbi" och när jag ser den här Victorturbinen ovan så är den väldigt lik Columbiturbinen, så några svenska turbintyper tror jag inte finns, alla var mer eller mindre kopior av amerikanska förebilder.
56:an skrev:alla var mer eller mindre kopior av amerikanska förebilder.
Precis som din amazon... Svensk industri i sin linda hade har vissa likheter den kinesiska eller för all del den japanska... Man börjar med att kopiera, sedan förbättrar man, und so weiter...
felet i cylindrarna är förmodligen skit.
det bildas med åren avlagringar innanför packningen.
när man byter backar utan att byta/göra ren cylindrarna så hamnar gummipackningarna mitt på avlagringarna i cylindern. med läkage som följd.
har du tur är packningarna fina och kan återanvändas.
men med tanke på enkretsbromsarna så rekomenderar jag nya cylindrar.
vill du eller någon annan bygga om till till tvåkrets så är bromscylindern till en ford cortina från -68 det som passar bäst. doch nästan omöjlig att hitta. eftersom den endast satt på cortinan den årsmodellen.
Att göra rent bromsband som blivit indränkta med bromsvätska blir aldrig bra. De kan se väldigt fina ut efter rengöring men när man bromsar så utvecklas friktionsvärme och denna värme gör att bromsvätska tränger ut från bromsbanden och bromsverkan/friktionen blir därmed sämre.
Så rådet är - byt.
Ett annat tips när det gäller problem med läckande hjulcylindrar är att regelbundet byta bromsvätskan eftersom den är hygroskopisk, vilket medför att den med tiden blir allt mer vattenbemängd vilket orsakar rost i hjulcylindrar och huvudbromscylinder och därmed läckage. Dessutom så sänks bromsvätskans kokpunkt vilket kan medföra att man blir utan bromsar om temperaturen blir för hög vid kraftig inbromsning och bromsvätskan börjar koka. Det sistnämnda gäller säkert inte för 56:an, men det kan ju vara bra att känna till ändå.
den muttern ska dras till man spyr, och sen till närmaste saxpinnehål.
nej skämt åsido. du letar nog på bromstrumma efter moment.
men det där kallades nåt annat, medbringare, fläns eller nåt sånt.
trumman sitter på hjulbultarna, inte på den muttern.