Slapp tandrem JLO G50
Slapp tandrem JLO G50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej..
Köpte en Monarped -61 i höstas som jag nu håller på att fixa till inför våren. Demonterade motorn för lite lager+ packboxbyten, då såg jag att tandremmen verkade vara väldigt slapp, man kunde pressa in den ca 15mm på varje sida mellan lamellkorg och det andra drivhjulet på vevaxeln. Och nu undrar jag om detta är normalt? tandremmen har 44 tänder och det är en G50 jlo..
Finns det några remmar som är kortare??
Tacksam om nån kan hjälpa mej med detta <!-- </EdIndex> --></div>
Köpte en Monarped -61 i höstas som jag nu håller på att fixa till inför våren. Demonterade motorn för lite lager+ packboxbyten, då såg jag att tandremmen verkade vara väldigt slapp, man kunde pressa in den ca 15mm på varje sida mellan lamellkorg och det andra drivhjulet på vevaxeln. Och nu undrar jag om detta är normalt? tandremmen har 44 tänder och det är en G50 jlo..
Finns det några remmar som är kortare??
Tacksam om nån kan hjälpa mej med detta <!-- </EdIndex> --></div>
-
stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så att en gammal rem sträcker på sig med tiden, kanske i kombination med fel olja? Är det så att om remmen blir slapp och rappar över så blir det haveri?
Jag har monterat nya remmar i Husqvarna, javisst lite spel är det men inte mycket.
En rem med mindre diameter blir det nog svårt att hitta.
Jag tror samtidgt att det som slits på remhjulen är själva kuggflanken, inte så mycket på diametern. Men, som sagt allt detta är vad jag tror.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har monterat nya remmar i Husqvarna, javisst lite spel är det men inte mycket.
En rem med mindre diameter blir det nog svårt att hitta.
Jag tror samtidgt att det som slits på remhjulen är själva kuggflanken, inte så mycket på diametern. Men, som sagt allt detta är vad jag tror.
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svart rem är mycket känslig och måste ha absolut rätt olja.
Vit rem ska också ha rätt olja men de är tåligare än de svarta. <!-- </EdIndex> --></div>
Vit rem ska också ha rätt olja men de är tåligare än de svarta. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det kör jag med också. Funkar skit braNiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
-
NiklasHögberg
-
NiklasHögberg
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra skrev:Det kör jag med också. Funkar skit braNiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det 
Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå? <!-- </EdIndex> --></div>
OkejNiklasHögberg skrev:ilogurra skrev:Det kör jag med också. Funkar skit braNiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå? <!-- </EdIndex> --></div>
-
NiklasHögberg
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra skrev:OkejNiklasHögberg skrev:ilogurra skrev:Det kör jag med också. Funkar skit braNiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det
Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Det ska jag göra. Ska ut och skruva nu, kommer testa lite dåNiklasHögberg skrev:ilogurra skrev:OkejNiklasHögberg skrev:ilogurra skrev: Det kör jag med också. Funkar skit bra
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
-
NiklasHögberg
ok du får berätta sen om de e möjligt o ha 5 lameller i. ang biltemas olja så går de nog utmärkt. den e ju billig så man kan ju göra ganska täta byten. <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:ilogurra skrev:OkejNiklasHögberg skrev:ilogurra skrev: Det kör jag med också. Funkar skit bra
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248