Eftermontera hastighetsmätare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Går det att eftermontera en klassisk mekanisk hastighetsmätare på en gammal flakmoppe? Vad jag förstått det finns det ett uttag för hastighetsmätarvajerdrivning ovanpå motorn (iaf heter den så enligt sprängskissen).

Vad behöver man för att få det att funka? Designmässigt får man väl lösa det med svets eller om det finns ngt hastighetsmätarhus som passar att modifiera?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av erlan »

det fanns hastighetsmätarkit som satt med en klamma på styret.

erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Fanns? Hur vanliga är de idag, jag menar, ser man några såna på marknader/tradera alls, eller dyker de upp då och då?

Drivs de på axeln på motorn, eller har de en annan lösning?

Det här är ju väldigt intressant, speciellt om man har kapacitet att köra fort, men vill hålla sig på mattan i känsliga situationer.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av Frolzon »

kee skrev:Det här är ju väldigt intressant, speciellt om man har kapacitet att köra fort, men vill hålla sig på mattan i känsliga situationer.
Köra fort...med en flakmoppe? :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av erlan »

dom var nog inte vanliga ens på den tiden.

erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Tackar för dina svar Erlan.

Går det möjligtvis att bygga sig ngt eget, av delarna från en moppe där hastighetsmätare var standard/vanligt och drevs på motorn? Idéer och förslag, om än obeprövade, tas tacksamt emot.

Frolzon: Jag hade hoppas på att kunna ha "svart på vitt" idag, men när jag får igång motorn ska jag avlämna rapport på hur fort den går. Nog borde det bli mer än 30 iaf, annars blir jag redigt besviken. :(
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av Frolzon »

kee skrev:Frolzon: Jag hade hoppas på att kunna ha "svart på vitt" idag, men när jag får igång motorn ska jag avlämna rapport på hur fort den går. Nog borde det bli mer än 30 iaf, annars blir jag redigt besviken. :(
Jodå, jag tror säkert att du får fart på den, men tänk bara på att det inte är exakt samma väghållning som en Porsche 917 i lite högre farter... :)
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Nej det är faktiskt uppenbart redan i 30 knyck, så jag har gått på ett spår som jag hoppas ger främst styrka. Men lite drevning blir det ändå och det vore trevligt med hastighetsmätare som tillbehör också. Men man får ta det försiktigt i hög fart och framförallt i kurvorna, det har du helt rätt i.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av HSE »

Kan väl inte vara värre än att kör mc med sidovagn, det är livsfarligt innan man vant sig :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av erlan »

man kan ju kanske fundera på om den optimala framvagninställningen kan skilja mellan 150kg på flaket i 30 kmh och 0 kg på flaket i 60 kmh??????

erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Ja det är nog lite samma spår ni båda är inne på. Framvagnsinställningen på en flaka verkar vara av det mer rudimentära slaget och inställningsmöjligheterna är nog inte så raffinerade att de tar hänsyn till en hög hastighet. Men en relevant poäng att kolla inställningen, speciellt om man ska köra lite fortare än de regelmässiga trettio.

Men för att återkoppla till ämnet, tror ni man skulle kunna labba med en mätare (och drivning) från en annan moppe som har det tekniska löst på samma/liknande sätt? Det är fritt fram att fabulera i ämnet
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av Packman »

Jag monterade h-mätare på min, bara koppla in vajern och en Huret mätare.
MCB 1189-72
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Ursäkta en okunnig, en Huret, är det eftermarknads, eller fanns de original på någon/några modell(er)?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av Packman »

Satt som original på skiftande mopeder, säljs ofta på tradera.
Denna har jag men det finns modernare.http://www.tradera.com/item/344400/2120 ... -moped-nos
MCB 1189-72
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Eftermontera hastighetsmätare

Inlägg av kee »

Ahh, snygg, en sån kan jag också tänka mig. :)

Nu minns jag inte hur hastighetsmätardrivningen på Sachsmotorn såg ut, ansluter man vajern direkt på den, eller behövs ngn form av "övergång"? För koppla en sån på något hjul på en flaka är väl inte aktuellt?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Skriv svar