-Svårstartad och när man gasar lite startar den efter lite trampande. Tomgång vågar jag inte köra på och håller man gas, så dör den efter 5-20 sek (uppskattningsvis), stiftet är torrt och en aning sotigt efter denna procedur.
Jag har bytt:
-tändstift, kondensator, från 8,5 till 12mm förgasarhus, trottelnål, insugspackningar, motorpackningar, 41 mm borrad membrancylinder med 13mm membraninsug.
Jag har tidigare saknat någon packning, gasvajersträckare och haft rostig trottelnål, men idag har allt monterats "enligt boken", jag har till och med prövat att byta tillbaka till den gamla originalförgasaren, som den gick prima med förra året innan jag rev motorn. Trots all energi jag nu lagt ner envisas den fortfarande med att inte vilja gå ordentligt. Och symptomen är desamma med båda förgasarna. Den går som sagt bara i en stund, trots att den svarar fint på gas och egentligen inte "har någon anledning" att sluta gå. Jag har inte bytt flottör, lock eller bensinkran, men allt är rengjort och funktionen är testad och godkänd. Trotteln är den ursprungliga och har det sneställda frästa spåret i sig som tydligen var något man slutade med på senare årsmodeller. Har även testat med "nytt" bränsle. Jag har provat både med 1717-munstycket, tillhörande 12,5mm förgasaren, men även att montera i det mindre 1517, båda munstyckena ser ut att ha runda och fina hål. Ändrade även trottelnålspositionen idag, men med samma beteende. Har även prövat att flöda kontinuerligt när jag gasar för att försäkra mig om att det verkligen inte är där problemet ligger.
Börjar bli lite less på detta och överväger att lämna bort motorn till någon som är mer erfaren, men tänkte fråga er här först om det finns något förslag på ytterligare åtgärder. Kan taskigt vevhuskomp ge dessa symptom? Vad kan jag ha "förstört" när jag hade isär motorn för att byta växelkil, som kan ge dessa symptom? Inte kan det väl vara tändrelaterat? Den varvar fint så länge munstycket är rätt ställt. Kan membranet ge dessa märkliga symptom om det är slitet? Det köptes beggat med insuget men "ser" okej ut, dvs membranen ligger an mot plattan och stänger helt. Jag har ännu inte gett mig på att fila i några kanaler i cylindern, tänkte att det eventuellt kunde uppstått grader där sedan borrningen som sänker prestandan, men dessa symptom jag har nu borde väl inte komma av det?
Tacksam för all brainstorming i detta skede, kasta ur er idéer bara! Tack på förhand!