Nu tycker jag mig prövat allt!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
kee

Nu tycker jag mig prövat allt!

Inlägg av kee »

Idag ägnade jag mig åt min kära gamla flakmoppe igen (med Sachsmotor), Symptomen sedan jag plockat ihop motorn är följande:

-Svårstartad och när man gasar lite startar den efter lite trampande. Tomgång vågar jag inte köra på och håller man gas, så dör den efter 5-20 sek (uppskattningsvis), stiftet är torrt och en aning sotigt efter denna procedur.

Jag har bytt:
-tändstift, kondensator, från 8,5 till 12mm förgasarhus, trottelnål, insugspackningar, motorpackningar, 41 mm borrad membrancylinder med 13mm membraninsug.

Jag har tidigare saknat någon packning, gasvajersträckare och haft rostig trottelnål, men idag har allt monterats "enligt boken", jag har till och med prövat att byta tillbaka till den gamla originalförgasaren, som den gick prima med förra året innan jag rev motorn. Trots all energi jag nu lagt ner envisas den fortfarande med att inte vilja gå ordentligt. Och symptomen är desamma med båda förgasarna. Den går som sagt bara i en stund, trots att den svarar fint på gas och egentligen inte "har någon anledning" att sluta gå. Jag har inte bytt flottör, lock eller bensinkran, men allt är rengjort och funktionen är testad och godkänd. Trotteln är den ursprungliga och har det sneställda frästa spåret i sig som tydligen var något man slutade med på senare årsmodeller. Har även testat med "nytt" bränsle. Jag har provat både med 1717-munstycket, tillhörande 12,5mm förgasaren, men även att montera i det mindre 1517, båda munstyckena ser ut att ha runda och fina hål. Ändrade även trottelnålspositionen idag, men med samma beteende. Har även prövat att flöda kontinuerligt när jag gasar för att försäkra mig om att det verkligen inte är där problemet ligger.

Börjar bli lite less på detta och överväger att lämna bort motorn till någon som är mer erfaren, men tänkte fråga er här först om det finns något förslag på ytterligare åtgärder. Kan taskigt vevhuskomp ge dessa symptom? Vad kan jag ha "förstört" när jag hade isär motorn för att byta växelkil, som kan ge dessa symptom? Inte kan det väl vara tändrelaterat? Den varvar fint så länge munstycket är rätt ställt. Kan membranet ge dessa märkliga symptom om det är slitet? Det köptes beggat med insuget men "ser" okej ut, dvs membranen ligger an mot plattan och stänger helt. Jag har ännu inte gett mig på att fila i några kanaler i cylindern, tänkte att det eventuellt kunde uppstått grader där sedan borrningen som sänker prestandan, men dessa symptom jag har nu borde väl inte komma av det?

Tacksam för all brainstorming i detta skede, kasta ur er idéer bara! Tack på förhand! :)
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
kee

Re: Nu tycker jag mig prövat allt!

Inlägg av kee »

Ingen som vill spåna lite? Har jag gjort bort mig nu? :oops:
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
HSE

Inlägg av HSE »

Gick motorn bra innan du rev isär den och inte vill gå som den skall nu är första regeln i felsökningshandboken att du gjort något fel vid hopsättningen. Lätt hänt men svårt att gissa på så här på distans vad som blivit fel :wink:
Pälle

Inlägg av Pälle »

Kan det vara så att du har dåliga packboxar på vevaxeln? Då brukar det bli svårstartat.

Som straff får du ge mig en av dina splitbussar :lol:
Användarens profilbild
kee

Inlägg av kee »

Ja motorn gick bra innan. Jag rev motorn för att byta växelkil, den gamla hade "slipats ner" helt och det gick inte att växla.

Jag undrar om det kan ha med shimsningen att göra? Jag försökte shimsa axlarna med ett extra shims eftersom jag satt dit nya packningar, men då blev motorn stum. Minns dock inte om jag shimsade vevaxeln, kanske aldrig gjorde det där? Kan det ge detta konstiga symptom tro?

Bussarna håller jag hårt i, du förstår nog varför... :wink:
Suzuki K50 "Suzi"

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

att motorn blev stum efter bara ett extra shims tyder på att den var relativt nyrenoverad. jag utgår då från att det var ett 0,10mm shims, eftersom det är så mycket som moderna packningar brukar vara tjockare än dom gamla orginalpackningarna.

om du lagt i ett sånt på veven med utan att det fanns plats så kanske du inte har tätt mellan vevhushalvorna..

med normal känsel så känner man ett normalt axialspell. känner man inte att det rör sig i ut och in så är det troligen för tight. radiell ska det vara stumt, eller väldigt väldigt lite spel.

symtomen pekar ju egentligen på tändningsfel. både tändspole och kondensator kan funka direkt dom är kalla och strejka så fort det blir lite värme i dom.
du pressade väl i kondensatorn. knackade du i den med hammare/klubba eller dylikt
så kan det vara ide att byta igen. och du vet väl om att bosch orginal kondensator finns att få tag på. finns både via mopedbutikerna och via bilreservdelsbutiker som är boschåterförsäljare.
och sen ska du inte ha för liten lödkolv när du löder kabeln. har du en liten fjuttig elektroniklödpenna så finns risken att för mycket värme kryper ned i kondensatorn innan du fått upp tempen på lödpunken.
tändspolar finns tysktillverkade från BERU, dom bör vara ett säkrare kort än NoName från asien.

och eftersom du efterlyser brainstorming så: jag har genom åren hittat bl.a.:
en bit packning kvar som missats att skrapa bort vid rengöring?
märken efter mejsel i vevhusets tätningsytor.
avskavd dödarkabel liggande mot svänghjul, eller utan gummigenomföring ut ur blocket, eller klämd mellan ram och motor.
själv har jag en gång monterat ett 5kohm störningsskygg på tändkabeln på en sachs. det kostade mig en tändspole. då var det tur jag hade fler, för en sån gjorde ett stort hål i veckopengen på -70talet.

erlan
Användarens profilbild
kee

Inlägg av kee »

Tack för ditt svar!

Jag känner spontant att jag börjar med de lättare "tändningsfelet" om det nu kan vara ett sånt. Jag minns inte om jag knackade eller pressade i kondensatorn, finns nog en risk att jag knackade i den, för det är ju oftast det första man tar till när något sitter fast. Jag använder bara kraftiga lödkolvar, löder rätt ofta rätt grova kablar så de jag har är väl på en 80-100W. Köpte Bosch original kondensator, brytarspetsarna jag köpte var av fel modell, så de gick inte att använda om jag förstått saken rätt (det ska vara utan axel). Tändspole är densamma som satt på där innan. Har inte heller bytt tändkabel och tändhatt.

Jag har varit sugen på brytarlöst ett tag nu, främst för att få bättre ljus, men avskräckts lite av att det verkar ännu lite mer meckigt att installera, men behöver man byta ut alla tänddetaljer mot originalgrejer ett par gånger om så är man iaf snart uppe i den summan.
Suzuki K50 "Suzi"

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

brytarna med axel går att använda.
du kan skruva ur orginalaxeln, alternativt hitta en sen tändplatta.
dock är axeln stykad på baksidan tändplattan, så du får aldrig tillbaka axeln igen utan är tvungen att alltid använda den nyare typen av brytare.

erlan
Sven

Inlägg av Sven »

Nu ska jag "spåna lite "
Då du skruvade bort motorn ruskade du på avgassystemet en liten sotflaga lossnade och följde med bak i systemet
och fastnade i det lilla hålet i päronet --tvärstopp för avgaserna .
provkör utan päronet så får vi se om min långsökta ide stämmer.
Användarens profilbild
kee

Inlägg av kee »

Jag har prövat utan avgassystem, den beter sig likadant då.

Tack för tipset på hur jag kan använda de nya brytarna. Ska definitivt överväga det. Har man sönder kondingen om man knackar i den tro? Den gamla kondensatorn var ju död efter motorklyvningen. Usch jag vet inte vad jag ska göra, förstår att det är i en sånhär situation folk bara säljer av billigt.

Gjorde inget åt moppen när jag var dit senast, känner att jag har lite för mycket att göra och nu kommer hösten och vintern. Även om man nog kan åka trehjuligt trots halka, så har jag ruttnat lite på detta nu och överväger att ta itu med det igen till våren, trots att min idé var att ta itu med det innan hösten så jag inte skulle glömt nuvarande status när det var dags att starta igen på våren. Den kommer iofs att rullas in i garaget och ställas på pickupflaket och då hamnar ju motorn närmare ögonhöjd, så man kanske inte kan låta bli att pilla när man smyger ner i garaget efter lördagsmiddagen med en bira i näven... :P
Suzuki K50 "Suzi"

Skriv svar