Renovering av Yamaha DT50 MX -89 Klart 7nov14
Renovering av Yamaha DT50 MX -89 Klart 7nov14
Hej
Nu blev det ett nytt projekt när monarpeden går så fint. http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=17841
Denna gång skall jag försöka renovera en Yamaha DT50 MX från 1989 samma typ som jag skälv hade för 25år sedan.
jag köpte en någorlunda komplett maskin som inte har varigt skruvad eller trimmad dom senaste 10 åren.
köpte mopeden i Sundbyberg och kunde köra hem till Söder trots soppaläckage från både tank och förgasare.
Motorn gick väldigt tyst och fint.
rost fins det gott om!
skenet bedrar, skärmar, tank och sadel är trasiga buggliga och rost fins överallt.
hjulen har sina skador och rost, men jag ser ingen annan lösning en att polera det dåliga kromet som är kvar och byta ekrar.
Ram och sving är inlämnade på blästring och pulverlakering. färgen blev RAL3020 på ramen.
//Anders
Nu blev det ett nytt projekt när monarpeden går så fint. http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=17841
Denna gång skall jag försöka renovera en Yamaha DT50 MX från 1989 samma typ som jag skälv hade för 25år sedan.
jag köpte en någorlunda komplett maskin som inte har varigt skruvad eller trimmad dom senaste 10 åren.
köpte mopeden i Sundbyberg och kunde köra hem till Söder trots soppaläckage från både tank och förgasare.
Motorn gick väldigt tyst och fint.
rost fins det gott om!
skenet bedrar, skärmar, tank och sadel är trasiga buggliga och rost fins överallt.
hjulen har sina skador och rost, men jag ser ingen annan lösning en att polera det dåliga kromet som är kvar och byta ekrar.
Ram och sving är inlämnade på blästring och pulverlakering. färgen blev RAL3020 på ramen.
//Anders
Senast redigerad av ahall_nr1 den 08 nov 2014, 19:58, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Yamaha DT50 MX
Lite svag för DT så denna skall följas!
Blir DeT original även i motorn?
Blir DeT original även i motorn?
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Re: Yamaha DT50 MX
Kul att någon tar hand om lite nyare mopeder också!
Re: Yamaha DT50 MX
jonTe-Zündapp skrev:Lite svag för DT så denna skall följas!
Blir DeT original även i motorn?
Jag skall försöka gå så nära original som det går.
Pluggen i insug och krök är borta med 13drev.
Den gjorde ca 45-50 på väg hem.
Original lät DTn inte mycket mer en en symaskin, å dit vill jag.
Att köra på Etanol skulle gärna prova.
Kör på akryl bensin nu och snittar på 40kr/l med 4% 2t-olja.
//A
Re: Yamaha DT50 MX
Idag var jag till Yamaha Center i Haninge och fick priser på nödvändiga delar.
Röda original handtag till styret går inte att köpa, inte heller kedjeskyddet, och lite annat smått och gått som utgått.
Nu är dessutom inköpslistan sammanställd så jag hoppas verkligen att jag klarar mig nu!!
Röda original handtag till styret går inte att köpa, inte heller kedjeskyddet, och lite annat smått och gått som utgått.
Nu är dessutom inköpslistan sammanställd så jag hoppas verkligen att jag klarar mig nu!!
Re: Yamaha DT50 MX
tanken och gaffelgummina, är dom gjorda i guld???
be att få skriva av artikelnumren på delarna som utgått. då går det lättare att söka på ebay.
erlan
be att få skriva av artikelnumren på delarna som utgått. då går det lättare att söka på ebay.
erlan
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Yamaha DT50 MX
Jävulen va dyrt....1267kr för ett par damasker?
Osså kostar en hel kabelmatta 375kr? konstig prissättning.
Gedigen lista du har plockat ihop iaf! Blir nog bra!
Osså kostar en hel kabelmatta 375kr? konstig prissättning.
Gedigen lista du har plockat ihop iaf! Blir nog bra!
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Re: Yamaha DT50 MX
Det är dyrt att renovera
Re: Yamaha DT50 MX
på Inköpslistan fins inga originaldelar det är prylar från
mopeddelar.se, ettansmopeder.se, cykelkraft.se, alvars.se
Dom dyra damsakerna av guld ligger på ett lager i Japan.
dom flesta original delar fins i på lager i Europa,
det var många års sedan dom slutade tillverka nya reservdelar till DT50.
//a
mopeddelar.se, ettansmopeder.se, cykelkraft.se, alvars.se
Dom dyra damsakerna av guld ligger på ett lager i Japan.
dom flesta original delar fins i på lager i Europa,
det var många års sedan dom slutade tillverka nya reservdelar till DT50.
//a
Senast redigerad av ahall_nr1 den 26 sep 2014, 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Yamaha DT50 MX
en av firmorna du nämner är rätt så omskriven på forumet.
prova med sökfunktionen så hittar du det nog.
erlan
prova med sökfunktionen så hittar du det nog.
erlan
Re: Yamaha DT50 MX
Kul med fler DTs här på forumet, din Yamaha ser ut att vara i ett riktigt bra och oskruvat skick
Dags att ta ur tummen och färdigställa mitt avsomnade projekt...
Ett Tips!
http://www.jmpbparts.com har lite originalprylar till FS1 i sortimentet (som även passar DT50 MX)
Dags att ta ur tummen och färdigställa mitt avsomnade projekt...
Ett Tips!
http://www.jmpbparts.com har lite originalprylar till FS1 i sortimentet (som även passar DT50 MX)
Re: Yamaha DT50 MX
Tusentack för tipset ja har verkligen letat efter liknade sidor.Cobra5000 skrev:Kul med fler DTs här på forumet, din Yamaha ser ut att vara i ett riktigt bra och oskruvat skick
Dags att ta ur tummen och färdigställa mitt avsomnade projekt...
Ett Tips!
http://www.jmpbparts.com har lite originalprylar till FS1 i sortimentet (som även passar DT50 MX)
Där fans ex original skruvar som är omöjliga att hitta på annat sätt.
Nu lämnade jag in en burk med rostiga skruvar för om förzikning.
Men flera skadade motorskruvar saknas.
Re: Yamaha DT50 MX
Fler tips!
Yamaha Online Ersatzteilkatalog hittar du här: http://www.yamaha-motor.eu/de/informati ... talog.aspx
Svingbussningar, 12mm kedjespännaren, bromsbackar inkl fjädrar och 14mm bromsarmen bak är samma på FS1 och DT50 MX (om du nu ändå ska beställa från JMPB och vill ha originaldelar)
Yamaha Online Ersatzteilkatalog hittar du här: http://www.yamaha-motor.eu/de/informati ... talog.aspx
Svingbussningar, 12mm kedjespännaren, bromsbackar inkl fjädrar och 14mm bromsarmen bak är samma på FS1 och DT50 MX (om du nu ändå ska beställa från JMPB och vill ha originaldelar)
Re: Yamaha DT50 MX
vilken kan det varaerlan skrev:en av firmorna du nämner är rätt så omskriven på forumet.
prova med sökfunktionen så hittar du det nog.
erlan
en ledtråd kan vara att det inte är Treans
Re: Yamaha DT50 MX
Delarna som lämnades till Excellent Ytbehandling för förzinkning
jag byggde mig ett liten blästerskåp/låda.
Bläster Handskar från Biltema
När jag ändå var på biltema slet jag åt mig en plexiglasskiva 30x30x3,
borrade 16hål för skruv och mutter.
Jag fick en större schock när jag slet av skyddsplasten!!!!
hur i hela friden säljes dom Plexiglas som inte går att se igenom.
Hade som tur var en plexibit liggande som kom till användning
kompressorn 30V-50 från Biltema,
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min,
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
blästerpistolen med Luftförbrukning: 143 l/min vid 4 bar fungerade också fint.
Slangen fästet jag i botten på tunnan så sanden återanvänds.
Till luft hål med filter på ena sidan.
Dammet sugs ut från andra sidan
första testen blev ett topplock, å jössen va roligt det var.
nu vill jag ha en lackeringsbox
Det blev julafton idag också,
färgen blev RAL 3020 allt blev föresten pulverlackat.
den här gången skall svingen rostskyddas!! borrade hålen inan lakering så nu är den full med olja.
Nya bussningar monterade.
montering av små prylar går ju. men dom viktigaste delarna är forfarande på om förzinkning
Detta är första gången jag gör något liknande och vist kommer det att bli fel eller mindre bra.
min förhoppning är att det blir tillräckligt bra.
//Anders
jag byggde mig ett liten blästerskåp/låda.
Bläster Handskar från Biltema
När jag ändå var på biltema slet jag åt mig en plexiglasskiva 30x30x3,
borrade 16hål för skruv och mutter.
Jag fick en större schock när jag slet av skyddsplasten!!!!
hur i hela friden säljes dom Plexiglas som inte går att se igenom.
Hade som tur var en plexibit liggande som kom till användning
kompressorn 30V-50 från Biltema,
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min,
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
blästerpistolen med Luftförbrukning: 143 l/min vid 4 bar fungerade också fint.
Slangen fästet jag i botten på tunnan så sanden återanvänds.
Till luft hål med filter på ena sidan.
Dammet sugs ut från andra sidan
första testen blev ett topplock, å jössen va roligt det var.
nu vill jag ha en lackeringsbox
Det blev julafton idag också,
färgen blev RAL 3020 allt blev föresten pulverlackat.
den här gången skall svingen rostskyddas!! borrade hålen inan lakering så nu är den full med olja.
Nya bussningar monterade.
montering av små prylar går ju. men dom viktigaste delarna är forfarande på om förzinkning
Detta är första gången jag gör något liknande och vist kommer det att bli fel eller mindre bra.
min förhoppning är att det blir tillräckligt bra.
//Anders