Flinta koppling
Flinta koppling
Har haft Flintan på bänken och delvis demonterat kopplingen och byggt ihop igen. Nu är motorn tillbaka i ramen och kicken bara slirar. Har provat alla möjliga inställningar på tryckfjäderskruvarna utan förändring. När kåpan var på och vajern ansluten så kändes kopplingen normal på handtaget men var alltså konstant frånkopplad. Får inget tryck på lamellerna. Vad är det som inte stämmer?
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Re: Flinta koppling
Har du kollat att den innersta stålskivan ligger som den ska?
Skruvarna till fjädrarna ska vara dragna i botten.
Fungerade det innan du plockade isär den?
Annars kolla så att du inte har för många schims som sitter vid lagret i mitten på kopplingen.
Jag brukar stoppa in en extra stålskiva så blir det lite bättre bett i kopplingen
Skruvarna till fjädrarna ska vara dragna i botten.
Fungerade det innan du plockade isär den?
Annars kolla så att du inte har för många schims som sitter vid lagret i mitten på kopplingen.
Jag brukar stoppa in en extra stålskiva så blir det lite bättre bett i kopplingen
Re: Flinta koppling
Ja, den funkade, men den skorrade i dragläget, som den gjort i 20 år. Öppnade egentligen bara för att kolla lamellerna och se om jag kunde göra nåt åt skorrandet. Skruvade bara loss den yttersta plattan med fjädrarna. Den stora centrummuttern fick jag inte loss och bestämde mig för att sätta ihop igen då lamellerna verkade ok. När jag öppnade så var fjädrarna inte dragna i botten. De kanske hade gängat upp sig, men det funkade alltså.
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.