Råttor.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Re: Råttor.

Inlägg av tommyå »

HSE skrev:Etylenglykol är giftig så den är olämplig att använda! Slår ut njurarna på ex kattor och hundar. Det finns mindre giftig polypropylenglykol som kan användas men den typen av fällor är som sagt förbjudna. Min burfälla fungerar bra , gnagare nr 35 inräknad i dag.
Enligt en kompis som jobbar inom bilverkstad så är allt farligt borta ur glykolen nu
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Råttor.

Inlägg av HSE »

tommyå skrev:
HSE skrev:Etylenglykol är giftig så den är olämplig att använda! Slår ut njurarna på ex kattor och hundar. Det finns mindre giftig polypropylenglykol som kan användas men den typen av fällor är som sagt förbjudna. Min burfälla fungerar bra , gnagare nr 35 inräknad i dag.
Enligt en kompis som jobbar inom bilverkstad så är allt farligt borta ur glykolen nu
Förstår inte var han fått det ifrån :shock: Det handlar om den kemiska sammansättningen som är giftig inte tillsatserna.
CAS-nummer
107-21-1

SMILES
OCCO

Egenskaper


Densitet
1,1132 g/cm³

Löslighet (vatten)
Blandbar

Smältpunkt
-13 °C

Kokpunkt
198 °C

Faror


Huvudfara

Hälsovådlig Hälsovådlig


NFPA 704



NFPA 704.svg

1

1

0


SI-enheter & STP används om ej annat angivits

Etandiol, vardagligt glykol, ofta även förtydligande kallad etylenglykol, är den enklaste tvåvärda alkoholen (diolen) med formeln (OH)CH2CH2(OH). Etandiol har hög kokpunkt på grund av att ämnets molekyler binds via vätebindningar. Ämnet används bland annat i kylarvätska i bilar i syfte att sänka fryspunkten.



Innehåll [dölj]
1 Tillverkning
2 Användningsområde 2.1 Kylning

3 Se även
4 Referenser


Tillverkning[redigera | redigera wikitext]

Etylenglykol tillverkas från eten (trivialnamn etylen) via etenoxid. Etenoxid reagerar med vatten och glykol framställs enligt nedanstående kemiska reaktionsformel.
C2H4O+H2O→C2H4(OH)2
Användningsområde[redigera | redigera wikitext]

Kylning[redigera | redigera wikitext]

Främst används etylenglykol som frostskydd i till exempel bilar men även i solfångare. I och med den låga fryspunkten kan den också användas till avisning för flygplan eller vindrutor.

I kylare på bilar har glykolen två funktioner, dels som frostskydd för kylsystemet, dels som rostskydd i kylsystemet. En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 °C samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 °C. Övertrycket i en bils kylsystem innebär dessutom att vätskan kokar vid ungefär 120 °C. Den höjda kokpunkten medger att en bil kan köras på högre temperatur och därför få effektivare förbränning.

Glykol fryser vid -13 °C[1] medan vatten fryser vid 0 °C. Det är alltså blandningen vatten–glykol som ger önskad låg fryspunkt.

Intag av etandiol leder till etylenglykolförgiftning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Råttor.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Min fråga är inte relaterad till hurvida det är naturligt eller ej för tamkatter att ta möss.
Utan snarare ur musens perskpektiv, i ärlighetens namn ett perspektiv som inte intresserar mig överdrivet mycket.
Men, det är intressant att jämföra...

Vilket är värst, aternativ a eller b?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Råttor.

Inlägg av Raketsport »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Min fråga är inte relaterad till hurvida det är naturligt eller ej för tamkatter att ta möss.
Utan snarare ur musens perskpektiv, i ärlighetens namn ett perspektiv som inte intresserar mig överdrivet mycket.
Men, det är intressant att jämföra...

Vilket är värst, aternativ a eller b?
Jag svarar A - grundat på iden att vi (troligen) inte dödar mössen för att äta dom till middag. :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Råttor.

Inlägg av Hasse »

Ha, hinkar och kattor.

Jag föredrar Alternativ kaliber 12: Bild
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Råttor.

Inlägg av testo »

Hasse skrev:Ha, hinkar och kattor.

Jag föredrar Alternativ kaliber 12: Bild
Alltid en effektiv metod.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Råttor.

Inlägg av HSE »

Hagelbössa är alldeles för dyrt för att jaga möss...Inte mycket till sport heller :D
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Re: Råttor.

Inlägg av SachsMekarn »

På tal om Glykol, funkar nog lika bra med spolarvätska? Kanske dock inte är mindre giftig.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Råttor.

Inlägg av tompas11 »

Spolarvätska? Då blir det ju fest... :lol:
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Råttor.

Inlägg av HSE »

Spolarvätska är inte giftig, bevisat av gänget på parkbänken :D Men fungerar inte till att bryta vattnets yteffekt, några droppar diskmedel gör det. Men fällor av den typen är alltså olagliga. Fick gnagare nr 36 i burfällan i natt, första fångsten på flera dagar så det har tagit på beståndet. Förhoppningsvis hjälper vesslan till : :)
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Re: Råttor.

Inlägg av tommyå »

HSE skrev:Spolarvätska är inte giftig, bevisat av gänget på parkbänken :D Men fungerar inte till att bryta vattnets yteffekt, några droppar diskmedel gör det. Men fällor av den typen är alltså olagliga. Fick gnagare nr 36 i burfällan i natt, första fångsten på flera dagar så det har tagit på beståndet. Förhoppningsvis hjälper vesslan till : :)
Dagens spolarvätska görs ju till stor del på beslagen i Helsingborg det stinker ju i hele kupen vid spolning
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Råttor.

Inlägg av Neifelheim »

eller så skaffar man en riktigt enkel hund. jack russel terrier.
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Råttor.

Inlägg av HSE »

Neifelheim skrev:eller så skaffar man en riktigt enkel hund. jack russel terrier.
Tax fungerar också bra. Men jag tror mer på vesslan, den kommer ned i råtthålen... Och varken hund eller katt kan vakta hela natten när råttorna är aktiva. Men jag har bara fått två gnagare i fällan den senaste veckan så läget känns under kontroll med burfällor :D
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Råttor.

Inlägg av HSE »

Rått plågan är sedan länge över för den här gången, om jag mins rätt tog jag en 40 st inklusive två i källaren. Men igår fick jag en otrevlig överraskning, när jag drog ut lådan där jag bl annat har en låda kolvringar hittade jag ett stinkande råttbo i kolvringslådan cocos_acc.gif Hela lådan fylld med pappersbitar och skräp som minne av råttparet jag avrättade med nackskott, de fick sin hämnd. Inget trevligt jobb att sanera efter dem :(
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Råttor.

Inlägg av Raketsport »

Sork, mus och råttkänsliga personer bör inte läsa detta om de funderar på att komma och hälsa på oss i framtiden.

Du kan få komma hit och jaga HSE, men det stoppar nog inte vid 40st. Varje kvadratmeter på ängen har 10-20 hål och vi äger 3-4 hektar äng.
Boende hos oss är sorkar av alla slag, även jordsorkar som blir upp till 22cm. De söker sig inte in i huset, men när det var som mest då vi flyttade in för 5års sedan så sparng de obehindrat över fötterna på oss på gården. Nu har katterna gjort sitt närmast huset i alla fall.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar