Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av hansleopold »

Klart bra film 56:an. Märks att det är ett proffs som har gjort den! Som sagt mycket intressant tråd :D :D :D

Teknikhistoria är mumma för själen, synd att ungdomen inte tycker som vi..... :roll:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Well, jag kopplar fortfarande inte länken mellan ångmaskin o Rudolf Diesels motor.
För den som vill förkovra sig i ämnet förbränningsmotorer, med en historisk vinkel, kan jag tipsa om Internal Fire skriven av L Cummins. (den finns i husets bibliotek...)

Vi kan ju käbbla om begrepp som ottomotor vs bensinmotor. Dessa båda begreppen betyder ju faktiskt lite olika saker.
Begreppet ottomotor handlar i huvudsak om en arbetsprincip, i korthet; fyra takter, antändning medelst gnista och förbränningsförloppet.
Något som kan tillämpas på en rad olika bränsletyper, som bekant.
Men bensinmotor avses ofta en motor av ottoprincip, men det är ju inte tvunget!

Ang. reglaget "STOPP-DRIFT-FORCERING" så är min teori följande:
Stopp betyder, ja... det kan du nog räkna ut själv? Drift är drift med reglerat varvtal (inbegriper en viss given maximal insprutningsmängd) och Forcering är drift bortom drifsläget. Kan vara ökat varvtal eller ökad max insprutningsmängd eller ev en kombination av de båda. Kan ses som "Nödeffekt". Jag vet att manöverorgan för andra maskiner, likt denna, har haft den innebörden.

Själv har jag bara två dieselmotorer, Hatz 2G40 samt min ryska torpedbåtsmotor.
Min motor är helrenoverad i slutet av 1989 till den nätta kostnaden motsvarande nästan 2 000 000 kr... (därefter förrådsställd)
Motorn tillverkades 1959 i Leningrad, motorfamiljen såg dages ljus under WW II, idag tillverkar man tredje generationen av den motorn!
Torr motor utan backslag väger bara några 100 kg mer än RR Griffon, värt att reflektera över!
Total slagvolym 62.4 liter och har en maximal effekt av 1200 hk vid 1850 rpm.

Se följande två snuttar som visar den motortypen.

http://www.youtube.com/watch?v=E9LnS3GovtU

http://www.youtube.com/watch?v=Ucb04EaNxDw
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hittade två andra filmer där jag tror de skruvat lite på reguatorn.

http://www.youtube.com/watch?v=E-xCq4hf-hQ

http://www.youtube.com/watch?v=rgHar5EXGk0
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
Patrik skrev:
56:an skrev: Inte idag, men för hundra år sen var det begreppet man använde. Bensinmotorer fanns inte då,

Nja, inte satt det väl dieselmotor i Ford modell T ?

/ P
Nä, nån sån version fanns väl inte vad jag vet :D

Vad jag menar är att begreppet bensinmotor var inte allmänt då. Fast utvecklingen hade rekordfart då alldeles i början av 1900-talet, typ utvecklingen av datorer på 1990 och 2000 talet som vi själva upplevt, det är väl en ganska bra jämförelse fast det gick fortare med datorerna.

När den tidens tekniker och teknikintresserade människor pratade om de nya motorerna som kunde driva bilar m.m. vad tror du dom sa, kallade dom det explosionsmotor eller bensinmotor?
I "Motorhandbok" tryckt 1931 finns begreppet explosionsmotor inte nämnt. Kikade i Nordisk Familjebok, tryckt 1927. Söker man på "Explosionsmotor" hänvisas man till "Förbränningsmaskiner". Lyfter man fram boken där man kan läsa om förbränningsmaskiner ser man att det tydligt tas avstånd från begreppet expolsion när det handlar om den hastiga förbränningen. Vidare definerar man i samma bok expolsion som en förbränning vars hastighet överstiger 2000 m/s. Detta vad de lärde skrev, vad bönderna kallade motorerna är en anna sak?

Jo, tämligen frekvent dyker begreppet "förgasaremotor" upp när man avser en bensindriven ottomotor när man kikar igenom äldre litteratur.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Hmmm, delen industrihistoria kan jag förstå, men återigen kopplingen ångmaskin-dieselmotor ser jag inte.
Givetvis är dieselmotorn ursprungligen uppfunnen i en tid av ångmaskiner och koleldning.
Det jag kan se är att ångmaskinernas byggnadssätt med katedralutseende smittade av sig.
Men, i övrigt?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Skunkworkz »

Kopplingen Diesel ångmaskin, har inte det med att arbetstakten liknar varandra. I en si motor finns all brännbar blandning i förbränningsrummet när förbränningen (ej explosion 56:an) startar, mestadels av förbränningen sker runt tdc volymen i förbränningsrummet ändras inte så mycket. På ci motorn sprutas bränslet in under pågående förbränning samtidigt som kolven är på väg ner liknande som ångmaskinen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5974
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Fascinerade motorteknik tycker jag att man hittar hos de tidiga flygmotorerna, där ville man ha bästa effekt och lägsta vikt som tekniken medgav samtidigt som motorn inte får stoppa i luften... Den roterande stjärnmotorn är ett exempel, bara iden att skruva vevaxeln i flygplanet och propellern till motorn vevhus var antingen galen eller briljant.. .http://sv.wikipedia.org/wiki/Roterande_motor
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av pangerva »

Här är något för dig 56:an :D

http://www.youtube.com/watch?v=q_0xifuTqVA
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:45, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5974
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

En motor typ som Thulin kopierade och byggde många ex av i Landskrona: http://www.youtube.com/watch?v=0jHRuEkvO8E
Skriv svar