Crescent F50 GLX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Svartsjö skrev:Kröken är snygg men den "pipan" är ju ingenting att ringa hem till mamma och skryta om.
Släng på ett vanligt Sachs eller Zündapp Jamarcol istället, "samma" effekt och mer original utseende, eller varför inte ett helt vanligt krååmvråål (finpipa)?
Är inte intresserad av original look på mina moppar. Söker man på F50 så ser nästan alla lika dana ut. Vad är det för roligt med det. Cigarr-dämpare kan vara snyggt på vissa moppar, men inte på denna. Jag tycker den ser bra ut med den dämparen. Kanske blir det en avstämd i rostfritt med tiden. Det är bara att dom låter så förbaskat med sådana system.
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Ny leksak anländ :twisted:

Bild
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av Goldengotland »

VPower skrev:Ny leksak anländ :twisted:

Bild
Ser ingen bild...? :oops:
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Okidoki, vi provar så här i stället...
_DSC7821.jpg
_DSC7821.jpg (377.11 KiB) Visad 4436 gånger
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av Goldengotland »

VPower skrev:Okidoki, vi provar så här i stället...
_DSC7821.jpg

mistick_yes.gif
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

29mm in, fan va jag är busig :slangbella:
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av erlan »

ja hittar du någon som säljer lösa nav(jag antar att du menar splineshylsan som lamellerna greppar i) så vill jag med köpa ett sånt.
hittade en kopplingskorg på en marknad för flera år sen.
och känner inte för att svetsskarva.

erlan
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Nä, man kan ju köpa en helt sett för blyga 2800kr. Men då får jag mer än jag behöver plus att jag får äta barkbröd till nästa lön kommer.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av erlan »

glömde tipsa om att nållagret även sitter på kreidler.

erlan
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av selma »

VPower skrev:Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif
Staken byter du till en Samarin,då får du även med passande nållager. Vrm har sådant på hyllan.
Med den modifikationen och allt inchimsat perfekt så kan du nog åka några år innan det är dags för översyn igen.
Dom tål mer stryk än man tror dom rackarna. :wink:
ang navet så är det nog svetsning som gäller
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

selma skrev:
VPower skrev:Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif
Staken byter du till en Samarin,då får du även med passande nållager. Vrm har sådant på hyllan.
Med den modifikationen och allt inchimsat perfekt så kan du nog åka några år innan det är dags för översyn igen.
Dom tål mer stryk än man tror dom rackarna. :wink:
ang navet så är det nog svetsning som gäller
Tack för infon. Staken glappar ändå så det blir en ny. Skall kolla där. Skall tillverka ett verktyg så jag kan pressa ut tappen.
Kan jag köra Athena 80 med EKF veven? Är den anpassade för 44mm slag?

Föra mekaren innan mig har varit lite kreativ och pressat in en SKF 1212 yttre stödlager till veven i EKF-vevstaken så det blir 12mm kolvbult. :roll: Kan inte tänka mig att det blir rätt smörjning med yttre lagerbanan som kapslar in runt tappen.
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Test monterat motorblock med cylinder. 10mm frigång till ramen. Får gå :D

Ser man den från sidan syns inte storleken på den. Ser nästan original ut 8)

_DSC7836.jpg
_DSC7836.jpg (489.79 KiB) Visad 4242 gånger
Nu skall det filas i blocket för kanalerna. Sen blir det färg.

Någon som haft problem med packning på tub i vevhuset? Att den smetar ut ur fogarna och lossnar typ!? Blir fan så enklare att shimsa in den om man slipper packningen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av selma »

Hur kan det bli enklare att schimsa utan packning,vad är skillnaden :?:
Användarens profilbild
VPower
Inlägg: 268
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00
Ort: Ängelholm

Re: Crescent F50 GLX

Inlägg av VPower »

Slipper dra max när man skall kolla glappet. Bara lägga ihop halvorna och spänna lite löst för att kolla. Sist jag shimsade en Puch drog jag inte alla skruvarna fullt när jag kollade(trodde jag gjorde det). Spelet verkade ok. När jag drog det sista nöp axlarna. Vill inte nöta på gängorna i onödan och dra fullt massa gånger.
Skriv svar