10 år går också fort...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

10 år går också fort...

Inlägg av J2000E »

Rotade igenom en gammal dator och hittade dessa skisser jag gjorde i paint 2004:

En rejält ombyggd 1256: a med 80TS-cylle, Marzocchi-fjädring fram och bak, förstärkt ram och sving, etc. Mycket hålborrat, stora trummor och 17-tummare.

Bild

En gul variant utan bakskärm men med lackade nav, mindre framlyse, Paioli-gaffel, clip ons, bälgar, Mahlecylle, m m.

Bild
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av Hasse »

Fräna moppar. thumb_up
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av selma »

Klart fränt,vintern är lång......dröj inte :wink:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av Raketaren »

ja den vill vi se förverkligad...skitsnygg moppe... slider_score.gif skulle bli en intressant renoveringstråd att följa i vinter..
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av SachsMekarn »

Jag förstår mig inte på folk som kan göra så otroligt bra animeringar i PAINT 22_yikes.gif
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av Frolzon »

SachsMekarn skrev:Jag förstår mig inte på folk som kan göra så otroligt bra animeringar i PAINT 22_yikes.gif
Imponerande arbete, även detaljer som skuggor, ljussättningar och proportioner, m.m. Själv hade jag nog gissat på Acad+Photo Shop.
Någon av de mopparna borde förverkligas... :)
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av blyfot »

...ritat i paint slider_score.gif
Jag skulle inte kunna rita det där ens med papper och penna slider_anon.gif och streckgubbarna som jag fixar på papper ser ut som fågelskit om jag försöker i paint. :D
Snygga å tidlösa moppar var det, fast det skulle helst varit mä puchmotor förstås cocos_acc.gif
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av ughla »

När börjar du bygga den grönvita? :D slider_score.gif
NV 1127
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av J2000E »

Tack för de snälla orden.
Paint är ett j-la skitprogram men jag hade inget annat (har inget annat idag heller). Det tar en hiskelig tid att åstadkomma något vettigt i paint. Man får arbeta pixel för pixel. Jag tog det som kvällsterapi från ett stressigt jobb om jag inte missminner mig - "har jag inte tid att bygga moppar får jag väl rita några..." Är arkitekt i grunden men har inte arbetat som det sedan 1993 (byggbranschen försvann i tio år = förklaring för er lite yngre)- så jag lärde mig aldrig "riktig" datorritning/-användning. Rita upp mina idéer för hand kan jag dock och det hade varit avsevärt lättare att göra det på papper - men ibland får man för sig saker och på den vägen var det. Själva projektet ombyggd 1256 påbörjades faktiskt men jag har inga bilder på det - och senare såldes ramen och tanken (raket-tank). Har för mig att köparen fortsatte i samma anda men jag kommer inte ihåg vem det var.

Här kommer några versioner av Pyggen:

Före den byggdes om med riktiga hjul/bromsar och sving men med en ytterligare förlängning av framgaffeln (det som sitter på - på riktigt - är en gaffel från ett raketarsel - vilket ger cirka 10-12 cm längre än en 2000-gaffel)

Bild

När man väl gjort stommen i paint kan man laborera med lite olika färger. Det är en j-kla handpåläggning ändå - inte bara att trycka på en knapp. Skulle gissa på 3-4 timmar för att byta färg...

Guld grovflake

Bild

Blå grovflake

Bild

Sedan gjorde jag en variant i något som är tänkt att vara Crescent 2000 originalfärg 1956

Bild
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av ughla »

Jävligt snyggt gjort :)
NV 1127
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av Peppe^ »

Imponerande!
J C
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 sep 2014, 21:15

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av J C »

En bild på originalet kanske kan vara kul att ha med för jämförelsens skull?

/JC
Bilagor
Originalpyggen.jpg
Originalpyggen.jpg (50.3 KiB) Visad 5389 gånger
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av ughla »

Vilket år är den bilden ifrån? :)
NV 1127
J C
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 sep 2014, 21:15

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av J C »

Jag kan vara ute och cykla lite nu men jag tror att detta utseende är det senaste så runt första kvartalet 2013 är min gissning.

Man kan se att stilen nu ändrat sig en aning mot tidigare versioner. Johan har blivit "Wild and crazy" och gått hela vägen ut med en hel rad galna customtrix.
Det mest iögonfallande, enligt min mening är de mattsvarta detaljerna som smakfullt lagts in med stil och finess. Den detalj som jag vet att många gillar är det svarta avslutet på ljuddämparen. Enkelt men ändå genialiskt på något vis och så blir det när ett universalgeni tänjer på gränserna.
/JC.
Senast redigerad av J C den 05 nov 2014, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: 10 år går också fort...

Inlägg av selma »

:D Tror någon driver med J2000e....
Skriv svar