dt50r körning på vintern

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
tordm

åsikt

Inlägg av tordm »

Varför kan inte volvo göra eu-moped scootrar,volvo betyder ju ,jag rullar på latin?
tordm

slaskväder

Inlägg av tordm »

Enda fördelen med slaskväder är att man får dt50r automatiskt tvättad medans man kör i trafiken.men,det gäller ha både grovt och djupt mönster på däcken när man kör utan dubb och det är spårigt och blött och samtigt bitvis halt,idag blev hastigheten 44km/h som mest av 45km/h.det oftast man får sladd när man bromsar.då motorbromsar man istället.bästa sättet häva en framhjulsladd är genom att motorbromsa.då rätar bakhjulet ut dt50r.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: åsikt

Inlägg av pangerva »

Kontakta Håkan Samuelsson med ditt förslag!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: slaskväder

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tordm

dubbar

Inlägg av tordm »

Finns det inte glesdubbade däck eller popnit dubb till mopeder? Skruvdubb skruvar sig ju in i däcket och punkterar däcket. Har funderat på skruvdubb tidigare innan jag fick höra att dom punkterar däcket. Det går inte sätta en bricka på skruvdubben som hindrar att skruvdubben skruvar sig in i däcket och punkterar det?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: dubbar

Inlägg av erlan »

om klackarna är minst 7 mm höga, så kan man borra och dubba med s.k. kompleteringsdubb till personbilar.
jag skulle gissa att det kostar ungefär 2kr per dubb idag.
men många gummiverkstäder har gjort sig av med maskinerna, för dagens vinterdäck har så tätt mellan saipen, så det går inte att dubba extra.

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: dubbar

Inlägg av Neifelheim »

finns massor av lösningar, fast inga riktigt enkla, dubben du menar lossnar vid hårdare underlag, dvs, dom gör ingen nytta på isen, OM du inte loctitar vartenda dubb. Googla lite så ska du se att du kan göra enkla dubbdäck, för småpengar.
tordm

dt50r körning på vintern

Inlägg av tordm »

På vintern känns 45km/h som 175km/h.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: dt50r körning på vintern

Inlägg av Skunkworkz »

Då kan du aldrig ha kört i 175 km/t.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: dt50r körning på vintern

Inlägg av alf-johan »

På vintern heller staff_gemini-1.gif slider_anon.gif
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: dubbar

Inlägg av blyfot »

Ja har hört att man sa ha isdubbar med sig ut på isen.
Jag har undrat länge hur man fryser såna till en dt50r med blå regnr.
Måste vara svårt när det bli töväder dock, dem smälter kanske kolsyreis som är jättekall fungerar.
Borra hål i däcken och sätt i glasspinnar och doppa i vatten sen klart, värsta bonnmecket men greppar bra.
Ett annat bra sätt att få grepp är att parkera i en vattenpöl över natten, på morgon är greppet oslagbart om det varit minusgrader på natten.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: åsikt

Inlägg av blyfot »

pangerva skrev:Kontakta Håkan Samuelsson med ditt förslag!
..eller Zlatan, jobbar inte han på volvo?
HSE
Inlägg: 6018
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: åsikt

Inlägg av HSE »

Volvo ägs ju av kineserna så det är väl inte otänkbart att de skulle kunna klistra Volvomärke på några mopedrar och exportera hit...Minns när Volvohandlarna sålde en Volvo minitraktor/ åkgräslkippare en gång i tiden när de fortfarande gjorde traktorer, trädgårdstraktorn var gjord av Amerikanska Roper om jag minns rätt. Fast den blev visst ingen succe så de vill kanske inte gå ned i storlek igen :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: dubbar

Inlägg av Hynboholm »

Kan också vara svårt att få dubben att stanna kvar i däcket när man vrider fullt på rullen... :mrgreen:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: dubbar

Inlägg av erlan »

Neifelheim skrev:finns massor av lösningar, fast inga riktigt enkla, dubben du menar lossnar vid hårdare underlag, dvs, dom gör ingen nytta på isen, OM du inte loctitar vartenda dubb. Googla lite så ska du se att du kan göra enkla dubbdäck, för småpengar.
jag antar att det var mitt inlägg du svarade på?

alla dubbar som inte limmas MÅSTE köras in. personbilsdäck rekomenderas 50mil asfaltkörning. på en lätt moppe antagligen mer.

det här var ett elände för rallyåkarna innan man uppfann dubblimmet.

och jodå jag kan flera varianter på billiga dubbdäck, men inga som lämpar sig för gatbruk, och jag anfog att det var det som tordm ville ha tips på.

erlan
Skriv svar