Trött Hva flinta!
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Trött Hva flinta!
Nej, för högt kompförhållande göra att den går sämre på höga varv.
Sedan kan ju en helt felaktigt utformad topp förstöra på alla varv.
Sedan kan ju en helt felaktigt utformad topp förstöra på alla varv.
Re: Trött Hva flinta!
det ska som du säger vara stumt upp och ned.ajez skrev:Hur kollar man lättast om vevstakslagret är glappt?
Känner inget glapp i kolvens rörelseriktning, däremot ganska mycket spel i sidled...
Min tanke om för högt komp verkar ingen tro på...
//Andreas
och nej det är nog ingen som tror att det går att få för högt komp med syltkitteln till förbränningsrum i en orginal flintatopp.
jag skulle gissa att toppackningen skulle blåsa om så vore fallet.
om du bara har pluggen dragen så har du 13mm hål in i cylindern. i så fall borde den funka bättre med 13mm förgasare.
när förgasaren är för stor så blir det dåligt drag igenom förgasaren.och då orkar den inte suga fram bränsle som den ska. då får man kompensera med att höja nålen, byta till en annan nål och/eller byta nålmunstycke.
på högvarv kompenserar man ju med huvudmunstycket, vanligen ställbart.
erlan
Re: Trött Hva flinta!
Rito rundvev, nya lager, packboxar, packningar, och koppling ligger och väntar på att pigga upp stackars maskinen. Kanske skulle man försöka hitta en annan förgasare också....
Skall man leta efter en bing 12 eller 15 eller gå på modernare rackare såsom Dellorto sha 14/12 (farsan har en 15/15 på sin maxi och den funkar klockrent) om den nu får plats i Skoteretten.
/Andreas
Skall man leta efter en bing 12 eller 15 eller gå på modernare rackare såsom Dellorto sha 14/12 (farsan har en 15/15 på sin maxi och den funkar klockrent) om den nu får plats i Skoteretten.
/Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Fick lite tid över igår och idag, så jag passade på att installera nya lager, packboxar, vev, kolvringar, lameller, tryckfjädrar och nya packningar i Flintan.
Allt förlöpte oförskämt bra, tills det var dags för nystart...
Nu skulle ju allt vara i ordning och maskinen skulle vara stark o fin!
Motorn startade lätt och lät riktigt bra. Inga missljud eller något annat konstigt.
Men när jag lägger i växel och skall iväg är motorn fortfarande onormalt svag på låga varv för att gå riktigt bra när den varvar lite mer.
Tomgången är ganska mycket högre än innan jag renoverade maskinen, rörde aldrig förgasaren så jag trodd den skulle funka som innan ( jo förresten jag flyttade en bricka vid nålen så den ligger under nålen istället för över ).Gjorde inga längre provkörningar, då jag inte fick det resultatet jag väntade.
Var är nu problemet? Har en kinabing 15 som jag inte litar helt på... Får inte till någon vettig inställning på det ställbara som följde med när jag köpte förgasaren.
Funkar det att köra med fasta bing munstycken i dessa? Har läst att man kan få bättre funktion på förgasare. Genom att byta nål och nålmunstycke till bing grejer.
Eller är det tändningen som står galet? Jag har fått för mig att jag ställt tändningen 2,5 mm föd. Skall man testa ställa om tändningen tidigare eller senare? Hur mycket motsvarar 2,5 mm föd i grader föd?
Tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig på traven.
//Andreas
Allt förlöpte oförskämt bra, tills det var dags för nystart...
Nu skulle ju allt vara i ordning och maskinen skulle vara stark o fin!
Motorn startade lätt och lät riktigt bra. Inga missljud eller något annat konstigt.
Men när jag lägger i växel och skall iväg är motorn fortfarande onormalt svag på låga varv för att gå riktigt bra när den varvar lite mer.
Tomgången är ganska mycket högre än innan jag renoverade maskinen, rörde aldrig förgasaren så jag trodd den skulle funka som innan ( jo förresten jag flyttade en bricka vid nålen så den ligger under nålen istället för över ).Gjorde inga längre provkörningar, då jag inte fick det resultatet jag väntade.
Var är nu problemet? Har en kinabing 15 som jag inte litar helt på... Får inte till någon vettig inställning på det ställbara som följde med när jag köpte förgasaren.
Funkar det att köra med fasta bing munstycken i dessa? Har läst att man kan få bättre funktion på förgasare. Genom att byta nål och nålmunstycke till bing grejer.
Eller är det tändningen som står galet? Jag har fått för mig att jag ställt tändningen 2,5 mm föd. Skall man testa ställa om tändningen tidigare eller senare? Hur mycket motsvarar 2,5 mm föd i grader föd?
Tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig på traven.
//Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Släng Kinaskiten och prova med något gammalt slitet, lovar att det blir bättre
Stefan
Stefan
Re: Trött Hva flinta!
Verkar som det drar lite tjuvluft mellan förgasaren och cylindern. Varvtalet sjunket när jag sprutar startgas mellan cylindern och förgasaren (egentligen mellan cylindern och aluminiumplåten, då det är en skoterett). Kan detta vara orsaken till att den är svag på låga varv?
/Andreas
/Andreas
Re: Trött Hva flinta!
ja det är nog en orsak.
se till att det blir tätt där så får du börja från början med alla inställningar igen.
erlan
se till att det blir tätt där så får du börja från början med alla inställningar igen.
erlan
Re: Trött Hva flinta!
Fick det tätt kring förgasaren,så nu har motorn lugn och fin tomgång och svarar bra på gas då den ligger i friläge.
Testade att ställa tändningen både tidigare och senare idag men tyckte inte det blev någon större skillnad i styrka på lågvarv. Så nu står tändningen 2,5 mm föd.
Rengjorde även bränslefiltret i tanken.
Vad kan det vara som spökar???
Snälla hjälp!
//Andreas
Testade att ställa tändningen både tidigare och senare idag men tyckte inte det blev någon större skillnad i styrka på lågvarv. Så nu står tändningen 2,5 mm föd.
Rengjorde även bränslefiltret i tanken.
Vad kan det vara som spökar???
Snälla hjälp!
//Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Har inte bytt brytarna då de såg fräscha ut!
Kan dessa vara problemet?
Kör med utanpåliggande tändspole från en Vespa Piaggio 150cc och konding från en Briggs & Stratton gräsklippare.
Kan detta vara problem??
//Andreas
Kan dessa vara problemet?
Kör med utanpåliggande tändspole från en Vespa Piaggio 150cc och konding från en Briggs & Stratton gräsklippare.
Kan detta vara problem??
//Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Läs Falkfish svar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Trött Hva flinta!
Så att kassta bort bingkopian är lösningen?
Då är det bara att sätta igång och tillverka ett insug till dellorton eller tror ni mer på en nos bing 12:a?
//Andreas
Då är det bara att sätta igång och tillverka ett insug till dellorton eller tror ni mer på en nos bing 12:a?
//Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Ja det är nog så. En äkta Bing 12 kommer säkert att fungera fint så att den går rent på alla varv. Det finns kanske äkta Bing 15 också att få tag på som har setat på någon gammal JLO motor?
För egen del slutade Flinta-trimkarriären med att jag körde en Kina Bing 17 som gick jättebra. Det kan nog bli återfall på något liknande men helst med en 3vx Flinta i så fall som mysmoppe utan större fartambitioner.
För egen del slutade Flinta-trimkarriären med att jag körde en Kina Bing 17 som gick jättebra. Det kan nog bli återfall på något liknande men helst med en 3vx Flinta i så fall som mysmoppe utan större fartambitioner.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Trött Hva flinta!
Motorn låter mycket bra på alla varv så länge man inte har växel i. När man skall dra i väg finns nästan ingen kraft utan man måste varva rejält och slira på kopplingen för att komma i väg.
Tänkte byta till nya brytare och kika över tändningen engång till.
Apropå mäta cylindern så har jag bara mät kolvringsspel och det ligger på 0,25 mm. Kan detta vara boven, hade betydligt större spel i mina vespor utan att det gav några större kraftförluster.
Mvh, Andreas
Tänkte byta till nya brytare och kika över tändningen engång till.
Apropå mäta cylindern så har jag bara mät kolvringsspel och det ligger på 0,25 mm. Kan detta vara boven, hade betydligt större spel i mina vespor utan att det gav några större kraftförluster.
Mvh, Andreas
Re: Trött Hva flinta!
Nästa steg blir att prova orginal encarwin och se om det blir bättre.
Sen blir det orginal cylindern med ny kolv och nya ringar!
Efter det får jag leta upp något vattenfyllt stenbrott...
//Andreas
Sen blir det orginal cylindern med ny kolv och nya ringar!
Efter det får jag leta upp något vattenfyllt stenbrott...
//Andreas
Re: Trött Hva flinta!
"att mäta är att veta"
0,25 mellan ringändarna låter lite stort, men inte alarmerande stort.
dessutom vet du ju inte om det är kolvringarna eller cylindern som är boven.
enligt orginal så ska kolven vara 38,95 och cylindern 39,00.
efter några kolvringsbyten med tillhörande honingar så kan cylindern ligga närmare 39,10 i diameter.
en för stor cylinder gör att det blir större belastning på kolvringsspåren. kolvringsspåren slits snabbare, kolvringen vickar mer och mer i spåren, och tätar sämre och sämre.
det brukar kännas tydlig skillnad på styrkan när kolvringarna har slitit in sig.
brukar ta minst 10-15 mil även med ett perfekt cylinderlopp.
du bör även mäta durationer/portarnas öppningstider i grader, så att dom harmonerar med varandra.
att fila på måfå är lite som att spela på lotto. ibland blir det 0 rätt, nån gång 4rätt+tilläggsnr. väldigt sällan 7rätt
flintans trimanvisning är bra att ha, men även där gäller att mäta.
erlan
0,25 mellan ringändarna låter lite stort, men inte alarmerande stort.
dessutom vet du ju inte om det är kolvringarna eller cylindern som är boven.
enligt orginal så ska kolven vara 38,95 och cylindern 39,00.
efter några kolvringsbyten med tillhörande honingar så kan cylindern ligga närmare 39,10 i diameter.
en för stor cylinder gör att det blir större belastning på kolvringsspåren. kolvringsspåren slits snabbare, kolvringen vickar mer och mer i spåren, och tätar sämre och sämre.
det brukar kännas tydlig skillnad på styrkan när kolvringarna har slitit in sig.
brukar ta minst 10-15 mil även med ett perfekt cylinderlopp.
du bör även mäta durationer/portarnas öppningstider i grader, så att dom harmonerar med varandra.
att fila på måfå är lite som att spela på lotto. ibland blir det 0 rätt, nån gång 4rätt+tilläggsnr. väldigt sällan 7rätt
flintans trimanvisning är bra att ha, men även där gäller att mäta.
erlan