Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Dags för nytt projekt igen och nu har tiden oundvikligen kommit till 529, alltså Zundapps senare ”kaross”, KS 50 1977-1984.
När jag var femton så hade jag en 517, alltså den tidigare varianten till och med 1976, men då ville jag ju ha den nyare. Nu på senare år har jag börjat med så gammalt som möjligt och betat mig uppåt. Jag har haft Combinette, SportCombinette och ett flertal KS 50 av 517 modellen. Till och med CS 50, som man ansåg hopplös som femtonåring, har jag lyckats ta till mig, om än i kraftigt modifierad form.
529an har alltså inte hittills tilltalat mig alls, men tydligen hamnar man ändå där. Man vill ju, så att säga, komma vidare och personligen tycker jag att det roligaste är att leta grejer och bygga ihop en moped så som jag vill ha den.
Den första riktiga inspirationen fick jag i vintras när vi besökte Oaken hos Mopedheads i Fellingsbro.
Efter lite bildgooglande fastnade jag för GTS 50-modellen med varvräknare och lite annorlunda detaljer och så började det hela ta form i huvudet.
En -77a med rund strålkastare och ekerfälgar tänkte jag mig. Jag hade ju gjutna alu-hjul på den senaste 517 jag gjorde och de flesta GTS jag sett har ju också de hjulen så då vill jag självfallet ha ekerhjul. Helst med 150 mm bromsar och de växer ju inte på träd direkt men när det dök upp ett par nav på Tradera så var saken klar.
Naven lämnades sedan för polering och uppekring med nya fälgar.
Färgen är också en grej. De flesta GTS verkar vara gröna eller orange. Blå vill jag absolut inte ha. Varför inte Arizonaguld ? Det kan ju bli riktigt läckert med hellackad tank. Dels för att jag inte är förtjust i kromade tanksidor, dels för att det är svårt att få tag på en tank som är tillräckligt bra.
Och så behövs ju själva mopeden . . .
Jag fann en svensksåld -77a. Ett mycket bra objekt. Alla fästen hela och en riktigt hygglig tank och sving satt det på.
Lite mer prylar fanns, som vanligt, hos Lennart i Jonsered
Han sålde mig en bra fyrväxlad motor också. Cylindern hade jag på hyllan. . .
. . . och så köpte jag en Mikuni 20 också.
Nu börjar det ta sig:
Nytt styrlås och styrlager
Fortsättning följer . . .
. . . F
När jag var femton så hade jag en 517, alltså den tidigare varianten till och med 1976, men då ville jag ju ha den nyare. Nu på senare år har jag börjat med så gammalt som möjligt och betat mig uppåt. Jag har haft Combinette, SportCombinette och ett flertal KS 50 av 517 modellen. Till och med CS 50, som man ansåg hopplös som femtonåring, har jag lyckats ta till mig, om än i kraftigt modifierad form.
529an har alltså inte hittills tilltalat mig alls, men tydligen hamnar man ändå där. Man vill ju, så att säga, komma vidare och personligen tycker jag att det roligaste är att leta grejer och bygga ihop en moped så som jag vill ha den.
Den första riktiga inspirationen fick jag i vintras när vi besökte Oaken hos Mopedheads i Fellingsbro.
Efter lite bildgooglande fastnade jag för GTS 50-modellen med varvräknare och lite annorlunda detaljer och så började det hela ta form i huvudet.
En -77a med rund strålkastare och ekerfälgar tänkte jag mig. Jag hade ju gjutna alu-hjul på den senaste 517 jag gjorde och de flesta GTS jag sett har ju också de hjulen så då vill jag självfallet ha ekerhjul. Helst med 150 mm bromsar och de växer ju inte på träd direkt men när det dök upp ett par nav på Tradera så var saken klar.
Naven lämnades sedan för polering och uppekring med nya fälgar.
Färgen är också en grej. De flesta GTS verkar vara gröna eller orange. Blå vill jag absolut inte ha. Varför inte Arizonaguld ? Det kan ju bli riktigt läckert med hellackad tank. Dels för att jag inte är förtjust i kromade tanksidor, dels för att det är svårt att få tag på en tank som är tillräckligt bra.
Och så behövs ju själva mopeden . . .
Jag fann en svensksåld -77a. Ett mycket bra objekt. Alla fästen hela och en riktigt hygglig tank och sving satt det på.
Lite mer prylar fanns, som vanligt, hos Lennart i Jonsered
Han sålde mig en bra fyrväxlad motor också. Cylindern hade jag på hyllan. . .
. . . och så köpte jag en Mikuni 20 också.
Nu börjar det ta sig:
Nytt styrlås och styrlager
Fortsättning följer . . .
. . . F
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Ska bli spännande att följa detta bygge!
Inte minst ned tanke på dina andra, fina byggen.
Inte minst ned tanke på dina andra, fina byggen.
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Ska bli kul att följa. Fälgarna är portugisiska och är till Famel, vill du ha det att se ut precis som Zündapp tar du bara drevkåpan från ett par aluminium fälgar och framkåpan från en 125:a
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Intressant att följa, jag har ju grabbens gamla stående som jag börjat titta på inför hans planerade semestertripp som du kanske såg när jag visade bilder på den. Har inte haft mycket tid för att jobba med den då jobbet med att hjälpa min gamla mor att flytta från huset till en tvåa i ett hyreshus tar all min lediga tid nu. Och när hon väl är ute om någon vecka skall huset resas och fixas samt säljas...Dröjer innan jag får tid över. Så tills dess följer jag din renovering
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Ja, det här kan nog bli väldigt bra tror jag.
Drevkåpa till alu-hjul letar jag efter och byter när jag hittar en.
Det skall bli kul att se om CX-sadeln blir så bra som jag tror. Den är ju lite mindre "klossig" än de andra 529-sadlarna.
. . . F
Fälgarna är nya Radaelli. Naven kan nog vara Famel. Bromssköldarna har Zündappnummer på vanligt sätt men framkåpan har jag aldrig sett förut. Jag tycker den är rätt snygg och den verkar passa bra så . . .Fälgarna är portugisiska och är till Famel
Drevkåpa till alu-hjul letar jag efter och byter när jag hittar en.
Det skall bli kul att se om CX-sadeln blir så bra som jag tror. Den är ju lite mindre "klossig" än de andra 529-sadlarna.
. . . F
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Ja fel av mig, naven menade jag , bromskåpor och nav har orginal Zündappnummer och det skiljer inget från dom tyska, det är som med dom portugisiska motorerna. Jag tycker också den främre kåpan ser ok ut men drevkåpan ser inte så snygg ut tycker jag, det blir så tomt där bak tycker jag, det är som på 120mm hjulen ungefär.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Fin färg!
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Kulören är Renault D30. Den ligger väldigt nära riktiga Arizonagulden.
Tycker den blev j-vligt läcker
. . . F
Tycker den blev j-vligt läcker
. . . F
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Snyggt jobbat, härligt med fler 529or här på forumet...
Men det har du väl redan koll på.
Finns nya till inte allt för blodiga pengar: http://www.jmpbparts.com/zundapp/mechan ... 150mm.html. . . F skrev:Drevkåpa till alu-hjul letar jag efter och byter när jag hittar en.
Men det har du väl redan koll på.
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS" Arbetet återupptaget
Ja, nu har höstmörkret sänkt sig över oss och det är slut med alla utomhusaktiviter ett tag framöver.
Då är det dags att söka sig in i den trevnad som endast ett välutrustat garage kan erbjuda.
Skynket har dragits av "GTS-projektet" och det börjar ta sig riktigt bra nu . . .
CS framskärm blir snyggt och passar rakt på . . .
Kraftfull look
Fortsättning följer.
. . . F
Då är det dags att söka sig in i den trevnad som endast ett välutrustat garage kan erbjuda.
Skynket har dragits av "GTS-projektet" och det börjar ta sig riktigt bra nu . . .
CS framskärm blir snyggt och passar rakt på . . .
Kraftfull look
Fortsättning följer.
. . . F
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Oj jävlar vad snyggt! Fler bilder! Mums. Hur gör du med sadeln som i originalutförade är fruktansvärt ful och skulle förstöra detta fina?
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
- Kontakt:
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Ser grymt fin ut! Är det bara jag som gillar 77:ans sadel? Lite fulsnygg med lite mer karaktär på något sätt...
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Det blir tjusigt
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Kanonfint!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60