Utbildning, Fordonstekniker för alternativa drivmedel

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Re: Utbildning, Fordonstekniker för alternativa drivmedel

Inlägg av ZVEZDA M50 »

HSE skrev:Motorfotogen finns inte längre att köpa, blir idag bensin med bättre utrustning på raffen. Traktor samlare som vill köra fotogentraktorer idag blandar dieselolja och bensin för att få ett bränsle med rätt oktantal men priset blir ju inte billigare än bensin och lukten stämmer inte riktigt heller :)
Hej!

Anledningen till att fotogentraktorvännerna blandar(de) bensin och diesel är få ett bränsle som liknar motorfotogen när det gäller förångningsegenskaper.
(Oktaktalet torde sakna relevans.)

Motorer avsedda för fotogen har ofta vissa speciella arrangemang för att säkerställa en rimligt förångning, detta kan ske med heta ytor i inloppsystemet.
Men, andra lösningar förekommer.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

HSE skrev:Metanol brinner med osynlig låga, det har jag testat. Etanol brinner likartat men E85 har ju en tillsats av diverse kolväten som går under samlingsnamnet bensin i dag och brinner alltså inte som ren etanol.
(En metanolbrand är betydligt svårare att se i dagsljus jämför med en ren etanolbrand.)

När det gäller E85 bränder så är de tydligt synliga i dagsljus.
Det skall påpekas att brandens förlopp börjar likt en bensinbrand med mycket rökutveckling och hög värmestrålning.
Allt eftersom övergår branden att anta egenskaper likt en ren etanolbrand.
Den höga förångningsenergin i kombination med förhållandevis lågt energiinnehåll (hos etanol) gör att rätt lite bränsle förångas och branden får inte så mycket mat.
Värmestrålningen blir måttlig (allt är relativt) och rökmängden är liten.

Ett intressant fenomen kan uppstå vid släckning om man använder vatten.
I korthet, bensindelen lägger sig ovanpå vattnet och brinner tydligt, när den brunnit ut kandet bli så att etanolen fortsätter att brinna, men det luriga är at den syns mycket sämre (jämf med bensinbranden). Man kanske tror att man släckt branden, men icke...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Magistern klarade sig, enligt honom själv, galant.
Däremot kan man tycka att flera frågor är lindrigt begåvade.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag påstod inte att jag kunde 22 rätta svar för det är ju tillåtet att gissa, men man kan ju gissa fel också fast i det här fallet råkade det bli på plussidan :)

Frågor jag tyckte var knepiga var 12 och 24

På fråga 2 svarade jag medvetet fel fotogen men det skulle vara diesel MK1 istället :?

Skälet var att man blandade i fotogen i dieseln förr i tiden för att motorerna skulle starta lättare på vintern :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

fotogen blandade man i dieseln för att den inte skulla få parafinutfällningar.
förr fanns sommar och vinterbränsle. råkade man ha sommarbränsle kvar i tanken när det blev vinter så spetsade man med fotogen.

att man blandade i fotogen för att öka tändvilligheten var en nyhet för mig.

erlan
Forumsponsor

Huvudorsak och bieffekt :wink:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag skall erkänna att jag inte är expert på häxbrygder för att få egentillverkad köldhärdig diesel.

Det som förekom var (är?) tillsats av fotogen, bensin eller isoproylalkohol för att minska problemet med parafinering.
Att begrunda är att motorfotogen och bensin är påtagligt svårare att kompressionsantända, vilket gör att jag misstänker att lysfotogen borde varit det man valde. Jet A1 torde vara en god kandidat, men det är ju inte allmänt förekommande på samma vis för den stora allmänheten.
Så, vad för slags fotogen avses i den äldre litteraturen?

En kanske överflödig kommentar, man skall inte blanda sin egen soppa till modena dieslar. Anledningen står att finna i bränslesystemets uppbyggnad och kostnader i samband med reparation... (bortsett från utsläpp)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

när jag låg i lumpen var det aldrig tal om annat än lysfotogen.

been there, done that.
har gjort misstaget att haft bränsle av fel kvalitet i en traktor. använde den mindre än beräknat, så det var kvar när det blev några minusgrader.
trodde inte det skulle parafinera redan vid några minusgrader.
det var inte kul att få igång den traktorn igen.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

En vinterdag med 22- så kollade jag en lastbil som blivit stående i vägen, han höll på att försöka rensa bränslesystemet från en grå gegga som fällt ut sig från bränslet. Inget jobb jag avundades honom för i den kylan. Filtren var helt blockerade och hur det gick till slut vet jag inte.
Forumsponsor

ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Det som förekom var (är?) tillsats av fotogen, bensin eller isoproylalkohol för att minska problemet med parafinering.
Att begrunda är att motorfotogen och bensin är påtagligt svårare att kompressionsantända, vilket gör att jag misstänker att lysfotogen borde varit det man valde. Så, vad för slags fotogen avses i den äldre litteraturen?
erlan skrev:när jag låg i lumpen var det aldrig tal om annat än lysfotogen.

erlan
Lysfotogen förstås :) Den oktanhöjda motorfotogenen uppfattar jag som ett senare påfund typ efter kriget och 50-60 talet.

Jag har tyvärr ingen hänvisning, bara läst eller hört nånstans att fotogen gör dieselmotorn mer lättstartad. Vad jag däremot säkert vet är att somliga av AB Diesels motorer, åtminstone T-serien, som du kan se på Vaxholmsfortet, hade en tvådelad dagtank ungefär som på en fotogentraktor.
Den större mängden rymde solaroljan och den mindre mängden fotogen och på motorns insprutningspump fanns en ratt som du kan se nedan :wink:

Bild

ZVEZDA M50 skrev:Hej!
En kanske överflödig kommentar, man skall inte blanda sin egen soppa till modena dieslar. Anledningen står att finna i bränslesystemets uppbyggnad och kostnader i samband med reparation... (bortsett från utsläpp)
Ja, de moderna motorerna ser jag som en sak för sig men jag har bara gammalt bortsett från Audi 100:an som har K-jetronic men det kanske är gammalt det också numera :roll:
Självklart måste jag prova min fotogen i en dieselmotor, fattas bara annat :mrgreen: slider_anon.gif

Närmast tillhands blir då fyr22an som inte vill starta. När våren kommer ska jag ta isär CAV fördelarpumpen där jag misstänker pumpkolvarna kärvat fast för den nya dieseln smörjer inte lika effektivt som den gamla tillsammans med att de fördelarpumparna inte bör stå oanvända för länge. Och så länge man tänker framåt är man inte för gammal :D

Bild
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Nu börjar saker falla på plats allt mer...
Jag kan lova att utbildningen kommer att ge en unik blandning av kunskaper, vissa finns inte att hitta "öppet".
Samarbetet med branchen, även utvecklingsföretag kommer att bli synnerligen givande!

Sedan, angående tändkulemotor med dubbla bränslen:
Jag skulle gissa att start och varmkörning på fotogen är enklare och ger mindre sot i motorn.
Vi skall komma ihåg att många av de större tändkulemotorerna fick svälja ganska tjocka brännoljor.
Att köra en motor som inte är varmkörd med ett sådant bränsle lär nog ryka rätt häftigt och ge påtagliga avlagringar i motorn.

Min morfar(född 1907) som gick till sjöss i unga år hade många års erfarenhen i maskin, både ångdrivna och förbränningsmotordrivna fartyg.
Han berättade hur det gick till under WW2, det var som bekant(?) svårt att få tag i bränske till maskinerna.
Kort o gott, i princip allt som kunde övertalas till att fatta eld fick användas för att driva tändkulemotorerna.
Motorerna startades med lättare brännoljor eller fotogen, sedan när den nått tillräcklig driftstemperatur fick de gå på tyngre saker.
Dessa, mindre optimala bränslen, gjorde att underhållet ökade avsevärt. Sot o koks utgjorde ett aber, kolvringar fastnade osv.

I modernare tider så besökte jag maskin vid en tripp till Tyskland, Stena Germanica.
Dess fyra Zgoda-Sulzer huvudmaskiner drack "vanlig mk1 diesel" nära land och under dagtid, medan när det mörknade var den en kran som vreds om och de fick WRD i stället. Man hade dock tankar på att använda WRD i mindre utsträckning, eftersom oljebytesintervaller, serviceintervall och TBO blir bättre om man inte körde på WRD. Detta var tidig sommar 2000, nå't miljötänk kring bränslevalet verkade inte prioriterat.
En överenskommelse gjordes, kl 23:00 skulle de skifta bränsle, så jag befann mig på lämplig obeservationsplats.
Rökgaserna mörknade påtagligt efter 23-tiden.
Forumsponsor

En av mina grannar som flyttade för några år sedan var kapten på en av finlandsfärjorna. För att tanka båten gick det åt en full tankbil som kom till färjan när den låg i hamn. Det var vanlig handelsdiesel dom tankade och då drack motorerna rätt bra. Det gick också köra på tjockolja och då minskade bränsleförbrukningen ganska rejält. Det är dock mer besvär och köra med tjockolja för den måste förvärmas och renas genom filter innan den kan släppas in i motorerna.
HSE

Inlägg av HSE »

Fanns en traktor från USA som startades på bensin som en bensinare med tändstift och det hela, när den blivit varm lade man över motorn till att bli dieselmotor med insprutning och högre kompression. Motorn hade alltså både förgasare och insprutningspump. Ett sätt att komma runt kallstartsproblemen på tidiga dieselmotorer. Ett annat sätt var Hesselmans motorn, en Svensk konstruktion som användandes på traktorer och lastbilar innan dieselmotorn utvecklades till att bli överlägsen. Motorerna gav väldigt illaluktande avgaser och sotade igen tändstiften om de inte fick jobba hårt nog :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor
dtr

Inlägg av dtr »

Jag kör på låginblandad bensin och har kört 2-taktavgasare på e85 och det bolmade ånga ur avg avgasröret på dt50r .det kom vit ånga ur avgasröret för etanolet omvandlas till vattenånga
Skriv svar