Elfel framljus

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
dacke78

Elfel framljus

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej! Jag har ett elfel på Puchen

Jag drog nytt elsystem enligt schema och allt funkar bra utom framljuset, jo det funkar men inte bra.

Förut så funkade det bra på halvljus men glödde på heljus (Och vice versa om man skiftade på kablarna vid lampan, och när framljuset glödde blev bakljuset starkare). :?

Blev lite nyfiken på varför så jag kollade hur mkt den laddade. När ljuset lös bra så laddade den över 7V på ganska bra varv, men när slog över till helljus så laddade den bara ca. 3V :?

Men nu utan att jag har ändrat på kablarna så är det plötsligt halvljus på bägge lägena! :shock:

Verkade lite som ett jordfel nånstans först, men nu funderar jag på om merit-omkopplaren är trasig (den är f.ö. helt ny).

Snälla hjälp mig! Jag får randiga negerbarn snart!!! :evil: :evil: :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->antingen är det omkopplaren som är defekt eller så har du felet i ljusspolen/spolarna. kan ju även vara ett jordfel. men troligen inte då du har bra spänning i ena läget men inte andra. har du bytt spolar eller är de dom som alltid suttit där? jag hade ett liknande fel med bakljuset på min monarscoot, det lyste när de ville o de visade sig vara spolen som var defekt.

//Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->80% säkerhet: problemet ligger i omkopplaren. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ussch vilket fel :D Men ett tips, dra en jordkabel från motorn till framlyset, så ska du se att det blir bättre <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även jag satsar på jordfel i omkopplaren eller själva lyshållaren -
vilket mörker 8) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Även jag satsar på jordfel i omkopplaren
Var mitt fel vid samma problem ... <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick samma tendens på min compact när den var nylackad.
Men det visade sig att det var framlycktan som var dåligt jordad.
Kolla det genom att jorda direkt från lamphållaren och till ramen eller motorn och se vad det ger.lamp fästena har en tendens att jorda dåligt 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om spänningen sjunker till 3 volt och baklyset blir skarpare är det för hög belastning och gissar att felet är i omkopplaren.
Slit ut alla tampar från omkopplaren och prova med gula tampen mot hel och halv på lampan,en i taget förståss. Förutsätter att du har gul som ledare från motorn.
Det betyder ju förståss inte att jag gillar Puch, men jag har inget emot ägaren. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dacke78

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för alla svar! :D

Ska nog prova att köpa en ny omkopplare när jag får tid

PS! det var inget sånt problem med det gamla systemet, ljusproblemet kom med det nya, har inte rört ljusspolarna eller dylikt.

(Anledningen till att jag drog nytt är att bara halvluset fungarade samt att jordningen var lite taskig så den jordade genom mig när man dödade den = stöt :wink: :lol: )

PS 2: Nu när man ändå har eran uppmärksamhet :roll: Helljus indikator? Var kopplar man in den? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom du varnar för gliringar om puch så törs jag inte
svara på din fundering :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
dacke78

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men nu är jag på bättre humör så svara du :wink:

För övrigt så är Leleu-naven rene skiten :evil: lösa kulor, jävvla flanar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hva .. vad är det för ramar dom är kända för att ha tillverkat som är nåt att ha idag ?

Alla Puchägare kommer till himlen för dom har ett helvete på jorden ... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar