Kondens i bensin tanken.
Kondens i bensin tanken.
Hur får jag bort eventuell kondens ur bensintanken
Har för mig att det är just denna kondens som vinter tid ger upphov till korrosion och tank läckage 
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Kondens i bensin tanken.
Kör året runt...brylles skrev:Hur får jag bort eventuell kondens ur bensintanken![]()
-
Skunkworkz
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kondens i bensin tanken.
Dagens bensin innehåller väl tillräckligt med etanol för att ta hand om det.
Re: Kondens i bensin tanken.
Problemet med etanol är att den innehåller och drar åt sig vatten. Men ska du garagera över vintern så föreslår jag fulltank. Akrylat håller lätt över vintern. 
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Kondens i bensin tanken.
Jag kör E85 i Amazonen inga kondensproblem 
Re: Kondens i bensin tanken.
Har du kollat i tanken?56:an skrev:Jag kör E85 i Amazonen inga kondensproblem
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Kondens i bensin tanken.
Nä, jag har inte kollat i tanken, vad skulle det finnas i den mer än bränsle menar du???Baronen skrev:Har du kollat i tanken?![]()
Motoroljan har jag koll på och det har inte blivit nån Sachsgegga alls i den
Motorn är ren och fin både utanpå och innanför ventilkåpan
Sugande vevhusventilation till insugsröret står på "att göra" listan
Re: Kondens i bensin tanken.
Nu kör jag inte så mycket, kanske 300-400 mil om året och mycket skruva däremellan och så blir det ju när det är hobbybilar.
Etanolbilarna du skruvat med kanske dom bara kört och kört massor av mil och inte kollat eller servat nåt och då kan det bli så där
Etanolbilarna du skruvat med kanske dom bara kört och kört massor av mil och inte kollat eller servat nåt och då kan det bli så där
Re: Kondens i bensin tanken.
I tanken brukar det samlas vatten. Och det lägger sig på botten.
Du kör väl amazonen på 50/50 eller något sånt?
Du kör väl amazonen på 50/50 eller något sånt?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Kondens i bensin tanken.
Just nu 50/50 men innan vintern och prissänkningarna på bensin så vart det 100% E85
Jag har höjt tändningen och brotschat upp munstyckena som du kan läsa om i min mekartråd
Jag har höjt tändningen och brotschat upp munstyckena som du kan läsa om i min mekartråd
Re: Kondens i bensin tanken.
Vid snabbt stigande ytter temperatur ( kring 0 grader ) så hände det någon gång att förgasaren började frysa, gäller ju inte insprutn. motorer. Då man stannade och tog upp motorhuven så rann det vatten kring förgasaren som var full av typ rimfrost på utsidan.Motorn hackade och ville inte gå. Då borde man ha haft tillgång till karburator sprit vilket kunde ha avhjälpt problemet. 60-talets fall förgasar motorer kunde allt som oftast få dras med detta fenomen 
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Re: Kondens i bensin tanken.
Ja, etanol är bra men sådär på vintern. Jo, det var när jag va pryo på Custom Racing i Örebro. Det var väl några riktiga slips och tummen mitt i näven gubbars bilar motorerna kom ifrån. Men för att hålla mig till tråden så ska jag bara upprepa mig. Akrylatbensin, typ Aspen. Töm tanken, och slangen. Fyll tanken upp till locket med akrylatbensinen. Öppna kranen och starta mopeden. Stäng kranen så motorn får suga i sig det som är kvar i förgasaren. Sen kan du ställa in mopeden.56:an skrev:Just nu 50/50 men innan vintern och prissänkningarna på bensin så vart det 100% E85![]()
Jag har höjt tändningen och brotschat upp munstyckena som du kan läsa om i min mekartråd
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Kondens i bensin tanken.
Så klart etanol är bra, det är ju ni bönder som gör denBaronen skrev:Ja, etanol är bra men sådär på vintern.
F'låt brylles nu ska jag inte sabba tråden mera
men du fick ju bra tips av Baronen
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Kondens i bensin tanken.
Hur ekonomiskt är det? Hur mår arbetarna som hugger sockerrören? Hur påverkar det miljön när regnskog skövlas?56:an skrev:det är ju ni sydamerikanska bönder som gör den![]()
Men det skiter väl vi i vad som händer där borta, eller?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Kondens i bensin tanken.
På 70talet så fick man ju höra i skolan om skövlingen och att den måste stoppas, undrar hur avverkningssiffrorna ser ut år för år egentligen?pangerva skrev: när regnskog skövlas?
/ P