Jag håller på att renovera en Sachs 3-växlad hand (50/3 LS) åt en polare och har nu stött på ett problem: Spåret på vevaxeln för krysskilen (den till svänghjulet) sitter fel, det är som att axeln har vridits ca. 30° medsols, om jag jämför med andra axlar jag har.
Detta gör att tändtidpunkten hamnar helt fel, ca. 25mm f.ö.d.
Nu undrar jag:
1. Vad kan detta bero på? Kan axeln ha vridit sig i sitt säte? Om motorn plötsligt har låst sig (om man tvärnitat utan att frikoppla t.ex.)?
Eller kan det vara fel(tillverkad) vevaxel? Jag tror att vevaxeln har bytts nån gång då den har stålstake.
2. Vad ska man göra åt det? Om axeln har vridits ska man då försöka att vrida tillbaka den och sedan kanske lägga en svetsloppa där axeln går in i vevslängen?
Eller ska man strunta i krysskilen och dra fast svänghjulet där det borde vara så att säga?
Jag vet tyvärr inte mycket om motorn mer än att den har suttit på en flaka och att den slutade att fungera. Jag vet inte säkert om motorn har fungerat med vevaxeln som sitter i, eller om den har bytts i ett försök att laga motorn. Jag ska försöka att få ut mer information om hur motorn slutade att fungera och när/om vevaxeln har bytts.
Krysskil vevaxel Sachs 50/3 LS
-
Re: Krysskil vevaxel Sachs 50/3 LS
ja det var väl en av mopedgrosisterna som hade ett bottennapp på kvaliteten för några år sen. bl.a. vevaxlar med kilspåret på fel ställe, cylindrar som sprack i två delar m.m.
men kilen är bara en styrning. det är passningen på konan som gör att svänghjulet sitter kvar. om du lyckas sikta in svänghjulet utan kil, så ska det sitta kvar ändå.
annars är det nog bara att byta vev.
erlan
men kilen är bara en styrning. det är passningen på konan som gör att svänghjulet sitter kvar. om du lyckas sikta in svänghjulet utan kil, så ska det sitta kvar ändå.
erlan
Jag håller inte med om att det BARA är till för att styra upp,erlan skrev:ja det var väl en av mopedgrosisterna som hade ett bottennapp på kvaliteten för några år sen. bl.a. vevaxlar med kilspåret på fel ställe, cylindrar som sprack i två delar m.m.
erlan
Undrar varför man i så fall har en woodruffkil på julgranen till lilla kopplingsdrevet?
varför har man en woodruffkil på vevaxeln istället för en kona etc.etc.?
Jag tror det är en kombo, men att det fungerar med kona utan kil, och med kil utan kona är ju i alla fall helt säkert

ja den där woodrufkilen på julgranen har jag med funderat över.
principen hängslen och livrem kanske?
erlan
principen hängslen och livrem kanske?
erlan
Eftersom min VICTORIA EM50 (Zweirad Union) mopedmotor fungerar alldeles utmärkt fast den modellen saknar kilspår helt så behövs bevisligen inte kil. Senare Zweirad Union motorer fick visserligen kilspår och kil men det var bara för att verkstäder och kunder klagade på att tändningen måste ställas in varje gång svänghjulet varit av. Jag förstår det klagandet, jag får markera med färgmärk innan jag lossar svänghjulet för att veta grovt hur det skall sitta, onekligen enklare med ett kilspår 

-
Jag tackar för svar! 
Jag lyckades få dit svänghjulet utan kilen så att tändläget hamnade rätt till slut. Slipade in svänghjulet på axeln med ventilslippasta också.

Jag lyckades få dit svänghjulet utan kilen så att tändläget hamnade rätt till slut. Slipade in svänghjulet på axeln med ventilslippasta också.