Skruvlista!?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Skruvlista!?

Inlägg av CountDynamo »

Hej!

Eftersom sökandet efter motor verkar lösa sig så kommer jag till den delen där alla delar ska monteras på ramen

Men mitt problem är att jag saknas störe delan av skruvarna, och de jag har är riktigt rostiga och har dåliga gängor.

Är det någon som har en lista eller vet vilka skruvar och muttrar man behöver?

Jag har reservdelskatalogen, men där står det inte specat vilka de olika skruvarna är.

Modelen är saxoped 1125B.

Tacksam för svar.
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Skruvlista!?

Inlägg av 56:an »

Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Skruvlista!?

Inlägg av Falkfish »

56:an skrev:Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
56:An gillar gamla skruvar från Ryska kärnkraftverk :-)
( F´låt kunde inte låta bli ) slider_anon.gif så där får du nog inget stöd att ersätta med nya :-)
S
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Skruvlista!?

Inlägg av Falkfish »

.... Håller med om det med skruvar ( inte om Ryssland ) det ser inte klokt ut att sätta " moderna " skruv på en moppe som är av äldre ursprung....

S
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Skruvlista!?

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
Håller med rostfritt är blää

förresten har just biltema väldig väldigt dålig kvalitet på sina skruv o mutter, speciellt de rostfria som knappt är "rostfritt" i vart fall väldigt dålig klassning om man tittar noggrant på förpackningen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Skruvlista!?

Inlägg av 56:an »

Falkfish skrev:.... Håller med om det med skruvar ( inte om Ryssland ) ....
S
  • :?:
Kan inte se jag har sagt nåt om Ryssland, är väl ganska offtopic här va?... :roll:
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Skruvlista!?

Inlägg av CountDynamo »

56:an skrev:Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
Mina val är inte så många, då de flesta skruvarna försvunnit, sågats av eller inte går att återanvända pga att de är utslitna.

Har tänkt gå till en riktig järnhandel och inte Feltema.

Men jag tar hellre rostfria(matta) skruvar än kromade och glänsande, då de inte kommer sticka ut lika mycket.

Är fortfarande i behov av en lista på sort och antal. :)
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Skruvlista!?

Inlägg av Petrolhead »

När jag ska byta ut en skruv brukar jag antingen mäta den gamla skruven eller hålet där den nya ska sitta, det hjälper mej jättemycket när jag ska köpa ny... :thumb:
Glöm inte att lägga till för mutter och eventuella brickor.
Lycka till!

//JOhan
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Skruvlista!?

Inlägg av CountDynamo »

Petrolhead skrev:När jag ska byta ut en skruv brukar jag antingen mäta den gamla skruven eller hålet där den nya ska sitta, det hjälper mej jättemycket när jag ska köpa ny... :thumb:
Glöm inte att lägga till för mutter och eventuella brickor.
Lycka till!

//JOhan
Problemet är att jag knappt har några skruvar kvar, någon enstaka men inte tillräckligt många för att kunna mäta och komplitera.
Där av min tråd.

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig.
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skruvlista!?

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
eftersom dom flesta lackerar med mycket bättre finnish än det var från fabrik, så kan man väl montera med lyxigare skruvar med.
om inte jag misstar mig så var ofta orginalskruvarna kadmiumpläterade. och det är inte att tänka på idag, om man har
minsta gnutta miljötänk. även om man skulle hitta nåt u-land där det fortfarande förekommer.
rostfritt eller elförzinkat är väl alternativen idag.
glasblästra rostfria spårskruvar är nog det närmaste man kan komma orginalutseende gissar jag.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skruvlista!?

Inlägg av erlan »

om du har någon skruv kvar som du vet var den setat, så kan du ju jämföra med reservdelskatalogen om dom skruvarna sitter på fler ställen.
annars kan jag rekomendera swedol, dom säljer kvalitetskruv till kilopris. plocka själv i "godispåse"
M6x10 M6x15 ev. M5x10 och M5x15 brukar skruva ihop det mesta på en moppe. och 4 st M8 till motorfästen och fotpinnar.
M8 till stötdämparna?
M5 och M6 kostar väl inte så mycket att köpa några extra?

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Skruvlista!?

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:
56:an skrev:Ett av dom värsta antiklimax jag vet är när dom sätter ihop gamla veteranmopeder med dagens rostfria skruvar och muttrar typ "Biltema" cocos_acc.gif
eftersom dom flesta lackerar med mycket bättre finnish än det var från fabrik, så kan man väl montera med lyxigare skruvar med.
om inte jag misstar mig så var ofta orginalskruvarna kadmiumpläterade. och det är inte att tänka på idag, om man har
minsta gnutta miljötänk. även om man skulle hitta nåt u-land där det fortfarande förekommer.
rostfritt eller elförzinkat är väl alternativen idag.
glasblästra rostfria spårskruvar är nog det närmaste man kan komma orginalutseende gissar jag.

erlan
Det delar jag behöver Cadmiera lämnar jag till en firma i Linköping, processbaden är extremt dödliga och personalen är klädda som rymdmän, jag gissar att det har nåt att göra med t.ex. cyanidbaden som dom använder :roll: :lol:
det blir väldigt snyggt och bra i alla fall :oops:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skruvlista!?

Inlägg av erlan »

jag trodde inte att man över huvudtaget använde sånt idag.
blir lite nyfiken på var det används i för produkter idag.
för det räcker väl inte med veteranfordonsmarknaden för att
hålla igång en sån verksamhet.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Skruvlista!?

Inlägg av 56:an »

Mitt i stadskärnan låg förr en gammal firma som hette Kalmar Metallindustri med bl.a. förnickling och annan ytbehandling i elektrolytiska bad och en kille jag känner jobbade där i mitten av 70-talet men firman upphörde nåt tiotal år senare. Ytterligare ett tiotal år senare hörde man fastigheten och området var starkt förorenat av miljöfarliga gifter och måste totalsaneras. Vad som gjordes vet jag inte men idag är samma fastighet totalrenoverad och ombyggd till bostadslägenheter med säkert skitdyra hyror eftersom det ligger i stadens centrum :roll:

http://pejl.svt.se/miljo/fororenade-pla ... lindustri/
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Skruvlista!?

Inlägg av Frolzon »

Det finns fortfarande firmor kvar i Sverige som kadmiumpläterar, fast de är inte så många numera:
http://nordicsuppliers.com/se/search/co ... t-id=66001
Skriv svar