Re: 56:ans motor och mekartråd
- zappafan
- Forumsponsor
Inte alla stift, men dagens bensin har väl en tendens att "döda" stift som blivit blöta... (då man var ung var det ju bara att torka upp å skruva dit igen..)
Hejsan Zappa är du uppe så här sent
Nåväl, tack ändå
Jag ska prova med andra stift, jag har några gamla mopedtopplock det sitter tändstift i 

Nåväl, tack ändå

- zappafan
- Forumsponsor
Sällan i säng före 24.00... 

Förutom NGK BP7:or, fungerade någorlunda i volvomotorer när de var nya, men ibland surade de ner sig efter något hm, udda förgasarexperiment.zappafan skrev:Inte alla stift, men dagens bensin har väl en tendens att "döda" stift som blivit blöta... (då man var ung var det ju bara att torka upp å skruva dit igen..)

De kunde man värma och torka i timmar, men inte hjälpte det.
Bara att sätta i nya stift, BP6 hade jag aldrig det problemet med, lite lägre värmetal på dem.

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:35, redigerad totalt 1 gång.
på stiften kan man läsa av vissa felorsaker.
exempelvis kan man se om alla stiften ser lika dana ut.
och blöta tändstift gör ju tändsystemets jobb svårare.
ja har bl.a. träffat på motorer som i sig inte haft hög oljeförbrukning, men den har dragit all olja genom en cylinder. det tändstiftet gror igen totalt.
nu gissar jag på tändfel på din bil, men annars gör konstruktionen av insug och förvärmning att det finns risk att luften inte kan bära både bränsle och den höga luftfuktigheten, vid den här väderleken. bränslet kondenseras ut och kommer med "skvättvis" till dom mittre cylindrarna. och dom yttre går magert.
på den tiden jag läste på om E85 så var det många med förgasarmotorer som maxade förvärmningen.
en annan sak att kolla på stötstångsvolvo är att alla ventiler lyfter som dom ska.
dom är ju kända för nedslitna kammaxlar. med tanke på att du fotogenspädde oljan en gång så bör det kollas.
en motor som inte öppnar alla avgasventiler beter sig ungefär som din bil.
erlan
exempelvis kan man se om alla stiften ser lika dana ut.
och blöta tändstift gör ju tändsystemets jobb svårare.
ja har bl.a. träffat på motorer som i sig inte haft hög oljeförbrukning, men den har dragit all olja genom en cylinder. det tändstiftet gror igen totalt.
nu gissar jag på tändfel på din bil, men annars gör konstruktionen av insug och förvärmning att det finns risk att luften inte kan bära både bränsle och den höga luftfuktigheten, vid den här väderleken. bränslet kondenseras ut och kommer med "skvättvis" till dom mittre cylindrarna. och dom yttre går magert.
på den tiden jag läste på om E85 så var det många med förgasarmotorer som maxade förvärmningen.
en annan sak att kolla på stötstångsvolvo är att alla ventiler lyfter som dom ska.
dom är ju kända för nedslitna kammaxlar. med tanke på att du fotogenspädde oljan en gång så bör det kollas.
en motor som inte öppnar alla avgasventiler beter sig ungefär som din bil.
erlan
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:35, redigerad totalt 1 gång.
Ska inte säga att det var exakt lika på jäntans Epa men nästan, det var i höstas när vi skulle börja felsöka.erlan skrev:en annan sak att kolla på stötstångsvolvo är att alla ventiler lyfter som dom ska.
dom är ju kända för nedslitna kammaxlar.
Jag provade att laga /justera allt jag kom på så allt är nu i mycket bra skick, lik förbannat gick den knappt att starta och när den startade gick den som skit och var svår att varva upp.
då kom jag på att jag skulle kolla ventilspelet (fast jag inte trodde på det) , då fick jag se att 1:ans ventiler knappt rörde sig, ett lyft på max 1mm kunde man se.
Då trillade poletten ner och efter kambyte startade och gick den som den skulle.
- zappafan
- Forumsponsor
Är det bara på en ventil eller cylinder så vet jag inte om jag håller med, en nock var bussigt nednött på en B18 jag hade, inga problem vare sig att starta eller gången på motorn, men det är klart det fattades "klippet" från mellanregistret & uppåt... 

det blir skillnad på om det är en avgasnock eller en insugsnock som går ner.
erlan
erlan
erlan skrev:nu gissar jag på tändfel på din bil, .....
erlan

Grattis, det var det vi väntade på.56:an skrev:Nu funkar Amazonen igen![]()

Och vad orsaken till felet var...
Jag tror felet sitter i fördelaren. Om bilen skulle ha en nergången kamaxel skulle inte motorn gå som vanligt som den en kort stund gjorde.. Anledningen till att jag gissar på fördelarlock och rotor är att dom kanske inte matchar som dom ska. Sen skulle jag iaf gissa på tändkablar eller tändhattar.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
.....
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:34, redigerad totalt 1 gång.
en spricka i ett fördelarlock kan vara näst intill omöjlig att se.
men leder ändå gnistan till gods.
jag har sett många krångel med fördelare som ochså är omöjliga att se på bild.
erlan
men leder ändå gnistan till gods.
jag har sett många krångel med fördelare som ochså är omöjliga att se på bild.
erlan